[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Ale gdyby obie wybrały Nowy Jork, sytuacja byłabytaka sama.%7ładna decyzja nie spowoduje zmiany przyszłości wkonkretny sposób.Tym, co powoduje taką zmianę przyszłości, jakaautentycznie ma miejsce, jest sposób, w jaki myślisz już po podjęciudecyzji.Jeśli zaś chodzi o rozczarowanie, jest to nic innego, jak42zadecydowanie, że konsekwencje naszej decyzji spowodują, iżbędziemy czuli się zle.A więc niechęć do podjęcia decyzji w obawie,iż się rozczarujemy, jest równoznaczna z obawą, że moglibyśmyzadecydować o złym samopoczuciu niezależnie od tego, jakie będąrzeczywiste konsekwencje, lub że boimy się, iż konsekwencje te niebędą takie, jakie byśmy chcieli.Nie wiem, jak według Ciebie, alewedług mnie brzmi to głupio.To tak, jakbyśmy bali się wstawać złóżka dlatego, że moglibyśmy podjąć decyzję, że w związku z czymśbędziemy czuli się nieszczęśliwi, lub dlatego, że wszystko mogłobysię toczyć niezgodnie z naszym planem.Jak się przekonasz, decyzjao byciu nieszczęśliwym nie ma nic wspólnego z rzeczywistymizdarzeniami i (bardzo mi przykro, że muszę to powiedzieć) rzadkokiedy wszystko dzieje się zgodnie z planem.Ale jeżeli naszemyślenie jest właściwe, często zdarzają się nam rzeczy lepsze odzaplanowanych.Tak więc w aspekcie dokonywania wyboru, na czymmamy się koncentrować lub co mamy robić, nie ma znaczenia, cowybierzemy.Niektóre wybrane przez nas rzeczy mogą być łatwiejszeod innych, ale ma to związek raczej z istniejącą w ku pamięcią i zjego przyzwyczajeniami niż z tym, jakiego dokonaliśmy wyboru.Znacznie ważniejsze od takich wyborów są decyzje, jakiepodejmujesz w odniesieniu do interpretacji swoich doświadczeń.Interpretacja jest decyzją odnoszącą się do znaczenia tego,czego doświadczamy.Takie decyzje tworzą wzorce oczekiwań, któremają bardzo duży wpływ na to, czego będziemy doświadczali wprzyszłości.Interpretacji dokonujemy poprzez ocenę albo analizę.Ocena polega na podjęciu decyzji co do tego, czy coś jest dobre, czyzłe, pozytywne czy negatywne, natomiast analiza to decyzja, czy cośjest lub nie jest.Gdy oceniamy podwładnego, zwracamy uwagę narzeczy, za które można go ukarać lub pochwalić, podejmujemydecyzję odnośnie tego, jakie aspekty jego pracy są złe, a jakie dobre.Natomiast, gdy analizujemy sposób działania pracownika,podejmujemy decyzję co do jego wydajności i skuteczności - albowykona powierzoną mu pracę w danym terminie, albo nie.Ale kiedyz pomocą swojego lono wartościujemy jego skuteczność,przestajemy analizować, a zaczynamy oceniać.Dla jasności myśleniaróżnica ta jest bardzo ważna, ponieważ ocena zwykle powoduje43emocjonalną reakcję albo szczęścia, albo też lęku lub gniewu,podczas gdy czysta analiza nie powoduje takich reakcji.Dzieje siętak dlatego, że to, co dobre", tworzy wzorce oczekiwaniaprzyjemności (aprobaty, akceptacji), a to złe" - wzorce oczekiwaniabólu (potępienia, odrzucenia).Natomiast czyste istnienie stymulujetylko zainteresowanie lub obojętność (w oparciu o wzorce decyzjidotyczących ważności).Wspomniałem już, że podstawową motywacją ku jest chęćprzeżywania przyjemności, co tłumaczy wiele ludzkich zachowań.Jeszcze więcej zachowań można wyjaśnić podstawową motywacjąlono, jaką jest porządek.Porządek nie musi koniecznie oznaczaćschludności, chociaż niektóre lono mogą tak do tego podchodzić.Pojęcie to ma więcej wspólnego z zasadami, kategoriami izrozumieniem.Lono człowieka po prostu uwielbia logikę, nawetjeżeli opiera się ona na fałszywych przesłankach; kocha ono równieżwyjaśnienia, o ile są one oparte na pamięci i motywacji ku lub jeżeliwprowadzają porządek w warunkach ogólnego chaosu.Niektórzyludzie spędzają całe życie, na przykład, na klasyfikowaniu roślin i niema w tym nic złego, jeżeli im się to podoba.Lecz w rzeczywistościNatura nie jest podzielona na rodzaje, gatunki, odmiany.Są tokategorie wymyślone przez lono człowieka po to, by wprowadzić doprzytłaczającej nas różnorodności Natury poczucie ładu.Częstoludzie - zanim dadzą sobie samym pozwolenie na jakąkolwiekzmianę - odczuwaj ą potrzebę zrozumienia, dlaczego rzeczy są, jakiesą.Dla wprowadzania po porządek w warunkach ogólnego chaosu.Niektórzy ludzie spędzają całe życie, na przykład, na klasyfikowaniuroślin i nie ma w tym nic złego, jeżeli im się to podoba.Lecz wrzeczywistości Natura nie jest podzielona na rodzaje, gatunki,odmiany.Są to kategorie wymyślone przez lono człowieka po to, bywprowadzić do przytłaczającej nas różnorodności Natury poczucieładu.Często ludzie - zanim dadzą sobie samym pozwolenie najakąkolwiek zmianę - odczuwaj ą potrzebę zrozumienia, dlaczegorzeczy są, jakie są.Dla wprowadzania pozytywnych zmian takiezrozumienie nie jest konieczne, ale ludzie często czują się lepiej,jeżeli najpierw uzyskają jakieś wyjaśnienie.Gdy istnieje lęk,motywacja do porządku staje się motywacją do bezpieczeństwa.44Podstawowym narzędziem lono jest wyobraznia.Dla szamanamiejskiego rozwój tego narzędzia jest sprawą najwyższej wagi,ponieważ lono jest jedyną częścią nas, nad którą sprawujemybezpośrednią kontrolę.To za pomocą naszej wyobrazni wpływamyna nasze aspekty i na świat wokół nas.Aspekt duchowy - KaneKane rozumiane jest jako aspekt zródła", czysto duchowejesencji, przejawiającej się w naszej zorientowanej na materięrzeczywistości.Można też nazwać je duszą lub nadduszą;powinniśmy jednak przy tym rozumieć, że jest to coś, co możnautracić lub co może być oddzielone od nas i z tego powodu częstonazywane jest ono Wyższą Jaznią lub Boskim Ja (pochodzącym zjeszcze większego zródła, które można określić mianem siedzibyBoga lub innym terminem, który Ci bardziej odpowiada).W tradycjihawajskiej najczęściej nazywa się je aumakua, a symbolicznieprzedstawia jako przodków lub dziadków.Podstawową funkcją kane jest tworzenie w formiedoświadczenia mentalnego i fizycznego.Lono tworzy wzorzecdecydując, że coś jest prawdą, ku zapamiętuje ten wzorzec, a kanewykorzystuje go, by zamanifestować doświadczenie.Jednocześniekane stale inspiruje do udoskonalania wzorca, ponieważ jegopodstawową motywacją jest harmonia.Inspiracja taka może przyjśćdrogą mentalną, na noznaczne z przeznaczeniem.Chodzi o to, że mywraz z kane sami podjęliśmy się wykonania pewnych zadań wobecnym życiu i wykonamy swoją misję wierzgając i krzycząc, lubteż śmiejąc się i tańcząc.To tak, jakbyśmy zdecydowali sięprzepłynąć ocean z jednego brzegu na drugi.Przeznaczeniem, jakiesami sobie wyznaczyliśmy wcześniej, jest dotarcie do przeciwległegobrzegu, ale to, jaki obierzemy kierunek, z jakimi prądami będziemypodążali, jakiego żagla użyjemy, jaką wybierzemy załogę, na jakichwyspach się zatrzymamy i jakie postawy wyrobimy sobie podczaspodróży - to wszystko zależy od naszych aktualnych działań.Jedyneprzypadki, w których kane interweniuje to takie, kiedy jesteśmy45bliscy wydarzeń, pośrednio lub bezpośrednio grożącychniedopłynięciem do celu
[ Pobierz całość w formacie PDF ]