[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Co rzekliÅ›my o Witoloraudzie, można powtórzyćo byle jakim nowszym zródle lub przedstawieniu47/57litewskiej mitologii.I tak, posiadamy dokÅ‚adneopisy pruskiego Romowe, gdzie najwyższy Kry-we" z ramienia bóstw gÅ‚osiÅ‚ wieszczby przybyÅ‚ymz zapytaniami Kuningom i Rikiom, skÄ…d poseÅ‚ jego,wszÄ™dzie kornie czczony, po caÅ‚ej Litwie kroczyÅ‚;wiemy o posÄ…gach i o tym, jak je kryÅ‚o niedostÄ™p-ne zwykÅ‚emu Å›miertelnikowi wnÄ™trze Å›wiÄ…tyni, i wjakim porzÄ…dku; przekazano nam nazwy czterdzi-estu oÅ›miu czy pięćdziesiÄ™ciu Krywów-hierarchów,z których tylu dobrowolnÄ… Å›mierciÄ… na stosiespÅ‚onęło: opowiadajÄ… o apostazji ostatniegoKrywy-wywÅ‚oki, Allepsa, w r.1265; nie wspomi-namy roli Numy Pompiljusza, jakÄ… pierwszy Kry-we, Bruteno, odegraÅ‚ itd.Niestety, wszystko tomarna plewa, bez ziarnka prawdy, czczy wymysÅ‚,pusta igraszka fantazji.Ani Krywe nie istniaÅ‚, aniposÄ…gów w Romowe nie byÅ‚o; Krywe, jak przy-puszczamy, to nazwa nawet nie czÅ‚owieka,jakiegoÅ› panujÄ…cego arcykapÅ‚ana, lecz laski, krzy-wuli, jakÄ… ofiarnicy obsyÅ‚ali lud, by go zebrać nadoroczne obchody Å›wiÄ…teczne.SÅ‚owem to, co zamitologiÄ™ litewskÄ… podawano, nie ma z niÄ… nicwspólnego.Lecz wartoż ogółem zastanawiać siÄ™ nad mi-tologiÄ…?48/57NiegdyÅ›, kiedy tylko klasyków czytano i naÅ›lad-owano, pytanie takie byÅ‚oby niemożliwe; mitologiabyÅ‚a nieodzownÄ… częściÄ… poetyki, jak prozodia, jejstrzÄ™pki sÅ‚użyÅ‚y za wyÅ‚Ä…cznÄ… ozdobÄ™ poetyckiegostylu i obrazowania; któż np.zrozumie Sar-biewskiego bez dokÅ‚adnej znajomoÅ›ci mitologiiklasycznej? Również obfitowaÅ‚ w konwencjonalneterminy mitologiczne jÄ™zyk bardów niemieckich wzeszÅ‚ym stuleciu, gdy nagle Olimp na WalhallÄ™zmieniono.Lecz dawno już upadÅ‚a rola mitologiiklasycznej czy nordyjskiej w inwencji poetyckiej;moneta zdawkowa przenoÅ›ni i alegorii mitolog-icznych, zużyta doszczÄ™tnie już przed wielu wieka-mi, wyszÅ‚a na koniec z obiegu i tuÅ‚a siÄ™ chybapo szkoÅ‚ach; mitologiÄ… zajmujemy siÄ™ poważniej wcelach caÅ‚kiem odmiennych.Mitologia, gaÅ‚Ä…z nauki o ludach, zapoznaje nas zpodaniami i wierzeniami ludów, od najdzikszychdo najwyżej ucywilizowanych, pozwala nam Å›ledz-ić poczÄ…tki i rozwój wierzeÅ„, obrzÄ™dów, religii;odsÅ‚ania nam charakterystyczne cechy psychynarodowej; dla niej mity Samojedów czy Grekówjak równe sÄ… poczÄ…tkiem, tak równe też majÄ…znaczenie; w Å‚aÅ„cuchu jej badaÅ„ i dla ogniwalitewskiego miejsce siÄ™ znajdzie.Nieodzownymjednak warunkiem dla korzystania z mitologii49/57jakiegoÅ› szczepu jest poprzednie oczyszczenie jejod wszelkich obcych naleciaÅ‚oÅ›ci, od myÅ‚ek, odfaÅ‚szów; kto o mitologii litewskiej sÄ…dzić zamierza,musi siÄ™ udać do (nielicznych niestety) zródeÅ‚prawdziwych, musi rozróżniać czasy i miejscowoÅ›-ci, musi każdÄ… wiadomość Å›ciÅ›le zbadać, nim siÄ™na niej oprzeć zamierzy.WiadomoÅ›ci o litewskiejmitologii sÄ… bowiem tego rodzaju, że nawet na-jniewinniejsze na pozór zawodzÄ… stale.NaprzykÅ‚ad przytacza Narbutt z pisemka zeszÅ‚egowieku (B.Jachimowicza postać rzewna, okropnoÅ›ciitd., r.1753, wiersze na pożary wileÅ„skie), że ko-biety podwodne %7Å‚mudzini gudeÅ‚kami zowiÄ…", alenazwa ta zmyÅ›lona tÅ‚umaczy dosÅ‚ownie rusaÅ‚kÄ™",jakby od Rusi, a nie od róż (Rosalia) nazwanÄ… nażmudzkie gudeÅ‚ka (gudas BiaÅ‚orusin); tÄ™cza masiÄ™ zwać w mitologii linksminÄ…, lecz to znowu nie bogini" litewska, tylko dosÅ‚owne tÅ‚umaczenieruskiej wesółki na litewskie (linksmas wesoÅ‚y);inni opowiadajÄ… o jakimÅ› litewskim Bakchusie,jego czcicielach i Å›wiÄ…tyni w Wilnie istniejÄ…cej,przy czym pomieszali ruskÄ… PiatoÅ„kÄ™, PiatnicÄ™ i jejcerkiew z litewskim potininkas (od pota biesi-ada).Z takimi nieporozumieniami i omyÅ‚kaminależy siÄ™ liczyć na każdym kroku, cóż dopieromówić o jawnych faÅ‚szerstwach, o pieÅ›niach mi-tologicznych, z ust ludu zapisanych, w istocie zaÅ›50/57podrzuconych przez mitoÅ‚gów", o podaniach lu-dowych, żmudzkich np., jakimi uraczyÅ‚ niedawno(1883) zbieracz Niemiec (Veckenstedt, nauczycielw Mitawie) publiczność, odsÅ‚aniajÄ…c w nich niesÅ‚y-chane bogactwo koncepcji mitycznych, póki misty-fikacji nie wykryto.Zamiarem naszym jest skreÅ›lić obraz mitologiilitewskiej wedle zródeÅ‚ autentycznych, bezprzymieszek fantastycznych, z dodaniem nieod-zownych wyjaÅ›nieÅ„; wystrzegamy siÄ™ przy tymuogólnienia tego, co o jednym szczepie w jednymczasie zródÅ‚a podajÄ…, na wszystkie; nie rysujemy zgóry jakiejÅ› jednolitej mitologii litewskiej, o czymi mowy nie ma wobec stanu naszych zródeÅ‚;zestawiamy i wyÅ‚uszczamy wiadomoÅ›ci, jakie okażdym szczepie litewskim z osobna zebrać siÄ™daÅ‚y, po czym dopiero do ogólnych wniosków prze-jdziemy.Skoro mitologia jest tylko jednÄ… z cechnarodowego życia, nie ograniczymy siÄ™ wiÄ™c dowierzeÅ„, uwzglÄ™dnimy i inne wiadomoÅ›ci bytowe ipostaramy siÄ™ w ten sposób o scharakteryzowaniepojedynczych plemion, wykazawszy już wpoprzednim ustÄ™pie, jaka byÅ‚a ich wspólna pod-stawa i historia.IV.PRUSOWIENiedostÄ™pny w wersji demonstracyjnejV.LITWA WAAZCIWANiedostÄ™pny w wersji demonstracyjnejVI.%7Å‚MUDyNiedostÄ™pny w wersji demonstracyjnejVII.AOTWANiedostÄ™pny w wersji demonstracyjnejVIII.PBÓBYOBJAZNIENIA KILKUWIERZEC I KULTÓWNiedostÄ™pny w wersji demonstracyjnejIX.WYNIKI.STOPIEC;MITOLOGII LITEWSKIEJW PORÓWNANIU ZINNYMINiedostÄ™pny w wersji demonstracyjnejX.CHARAKTERYSTYKAMITOLOGII LITEWSKIEJNiedostÄ™pny w wersji demonstracyjnejNiniejsza darmowa publikacja zawiera jedynie fragmentpeÅ‚nej wersji caÅ‚ej publikacji.Aby przeczytać ten tytuÅ‚ w peÅ‚nej wersji kliknij tutaj.Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnierozprowadzana tylko i wyÅ‚Ä…cznie w formie dostarczonej przezNetPress Digital Sp.z o.o., operatora sklepu na którym możnanabyć niniejszy tytuÅ‚ w peÅ‚nej wersji.Zabronione sÄ…jakiekolwiek zmiany w zawartoÅ›ci publikacji bez pisemnejzgodyNetPress oraz wydawcy niniejszej publikacji.Zabrania siÄ™ jejod-sprzedaży, zgodnie z regulaminem serwisu.PeÅ‚na wersja niniejszej publikacji jest do nabycia w sklepieinternetowym Nexto.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]