[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Wiele przyczyn zjawiska atrakcyjności można wy­jaśnić za pomocą teorii wymiany społecznej, zgodnie z którą ludzie oceniają własne związki uczuciowe w zależ­ności od tego, jak spostrzegają nagrody (np.pochwały) i koszty będące ich udziałem.Aby przewidywać, czy dany związek będzie kontynuowany, powinniśmy po­znać poziom odniesienia ludzi w ten związek zaanga­żowanych (ich oczekiwania co do rezultatów tego związku) oraz porównawczy poziom odniesienia (czyli ich oczekiwania co do tego, jak udany mógłby być zwią­zek alternatywny).Istnieją jednak odstępstwa od reguł teorii wymiany społecznej.W niektórych warunkach ludzie nie cenią bowiem tych osób, które są dla nich źród­łem największych nagród.Niektórzy teoretycy twierdzą, że najważniejszą determinantą uczucia satysfakcji jest poczucie równego udziału w podtrzymywaniu związ­ku uczuciowego.Zgodnie z teorią równości bowiem je­steśmy najszczęśliwsi wówczas, gdy stosunek nagród i kar będących naszym udziałem jest w przybliżeniu równy stosunkowi nagród i kar, które otrzymuje druga osoba.W części drugiej rozdziału przeanalizowaliśmy przy­czyny zjawiska atrakcyjności w długotrwałych związ­kach uczuciowych.Psychologowie społeczni zapropono­wali kilkanaście definicji uczucia miłości.Jednym z waż­niejszych rozróżnień jest podział na miłość braterską (uczucie bliskości, któremu nie towarzyszy tęskonota i pobudzenie) oraz miłość erotyczną (której właśnie to­warzyszy tęsknota i pobudzenie).W trój czynnikowe j teorii miłości wyróżnia się natomiast trzy elementy mi­łości: uczucie, namiętność i zaangażowanie.Przyczyny rodzenia się uczucia miłości przypominają niektóre przyczyny zjawiska atrakcyjności, jednak dzia­łają w różny sposób.Teorie wymiany społecznej odno­szące się do związków uczuciowych, takie jak model in­westycyjny, zakładają, że aby przewidywać, czy dwie osoby łączyć będzie związek uczuciowy przez dłuższy czas, należy poznać zarówno wielkość inwestycji każdej z osób, jak też ich poziom odniesienia oraz porównawczy poziom odniesienia.Także pojęcie równego poziomu na­gród i kosztów jest różne w związkach krótko- i długo­trwałych.Związki krótkotrwałe są bowiem najczęściej re­lacjami wymiany, w których ludzie przykładają dużą wagę do równego rozkładania się zysków i kosztów.Na­tomiast związki długotrwałe są zazwyczaj relacjami da­rowizny, w których ludzie są mniej skoncentrowani na tym, co kto wnosi, a bardziej na pomaganiu partnerowi, jeżeli tego potrzebuje.Teoria stylów przywiązania zaś odwołuje się do prze­szłości, a dokładniej do pierwszych naszych relacji z ro­dzicami jako istotnych determinant jakości naszych związków interpersonalnych w dorosłym życiu.Nie­mowlęta można podzielić na trzy grupy w zależności od więzi, jakie tworzą się z pierwszymi opiekunami: czujące się bezpiecznie, unikające kontaktów oraz lękowo-am-biwalentne.Istnieje wiele dowodów, że ludzie, którzy będąc dziećmi, nawiązywali pozytywne, oparte na po­czuciu bezpieczeństwa więzi z opiekunami, wchodzili w bliższe i bardziej satysfakcjonujące związki uczuciowe z innymi osobami niż ludzie charakteryzowani przez po­zostałe style przywiązywania się.Zazdrość w związkach uczuciowych pojawia się wówczas, kiedy ludzie czują się zagrożeni utratą uko­chanej osoby.Najczęściej będą oni zazdrośni, gdy zagro­żone zostanie to pole, które jest najważniejsze dla ich pozytywnej samooceny.Jakie oznacza to konkretne za­chowania,-zależy od danej kultury.Gdy związek uczu­ciowy się rozpada, proces rozchodzenia się partnerów jest wieloetapowy.Silnym determinantem tego, jak dc osoba poradzi sobie z faktem rozstania się z partnert jest rola, jaką odegrała ona w podjęciu decyzji o żaki czeniu związku.Zachowania i reakcje, jakie ludzie w sytuacji przejawiają, zależą od tego, czy przypadła rola porzucających, porzucanych czy rozstających się.ROZDZIAŁ XIZachowanie prospołeczne - każde działanie ukierunkowane na niesienie korzyści innej osobie.Socjobiologia - perspektywa w ramach które zjawiska społeczne tłumaczy się, stosując prawa teorii ewolucji.Dobór krewniaczy - koncepcja zgodnie z którą zachowania jednostki mające na celu ochronę życia spokrewnionych z nią osób są utrwalane poprzez mechanizm naturalnej selekcji.Norma wzajemności - założenie że inni będą nas traktować w ten sam sposób w jaki my ich traktujemy.Teoria wymiany społecznej - przekonanie w którym przyjmuje się, że dwie zasady; zasada maksymalizacji zysków i zasada minimalizacji kosztów najlepiej wyjaśniają społeczne relacje.Altruizm - każde działanie ukierunkowane na niesienie korzyści drugiej osobie z pominięciem własnego interesu.Empatia - zdolność do postawienia siebie na miejscu drugiej osoby i odbierania w podobny sposób zachodzących wydarzeń oraz odczuwania podobnych emocji (radości i smutki ).Hipoteza empatii - altruizmu - przekonanie , zgodnie z którym empatia odczuwana względem drugiej osoby skłania do udzielenia jej pomocy bez względu na konsekwencje podjętych działań.Osobowość altruistyczna - osobowość , którą charakteryzuje tendencja do udzielania pomocy innym osobom.Hipoteza redukcji negatywnego stanu emocjonalnego - przekonanie , iż ludzie angażują się w pomoc dla innych , aby pozbyć się własnego uczucia smutku i przygnębienia.Hipoteza przeładowania urbanistycznego - przekonanie , że mieszkańcy miast broniąc się przed nadmiarem stymulacji , jakich dostarcza im miejskie życie , wykazują tendencję do zamykania się w sobie i unikania kontaktów z innymi osobami.Efekt widza - zależność polegająca na tym , że im więcej jest świadków nagłego wypadku , tym mniejsza istnieje szansa , że którykolwiek z nich podejmie interwencję.Kumulacja ignorancji - polega na tym , że świadkowie nagłego wypadku wzajemnie obserwując swoją obojętność , interpretują zdarzenie jako niegroźne i nie wymagające interwencji.Rozproszenie odpowiedzialności - polega na tym , że wraz ze wzrostem liczby przygodnych świadków zmniejsza się poczucie odpowiedzialności za rozwój wypadków.11.Rozpoczęliśmy od omówienia trzech głównych konce­pcji zachowania prospołecznego.Socjobiologia traktuje okazywanie pomocy jako instynktowną reakcję sprzyjania jednostkom podobnym do nas pod względem genetycz­nym (dobór krewniaczy).Jej przedstawiciele stwierdzają również, że w toku rozwoju wypracowaliśmy normę wza­jemności, zgodnie z którą przychodzenie drugiej osobie z pomocą stanowi pewną gwarancję zwrotnego otrzyma­nia pomocy w chwili, gdy sami będziemy jej potrzebować.Teoria wymiany społecznej sprowadza zachowania pn> społeczne do bilansu kosztów i zysków; interes własny de­cyduje o udzieleniu pomocy — angażujemy się w pomoc w sytuacji, gdy zyski z nią związane przewyższają ewen­tualne straty [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • windykator.keep.pl
  • Strona pocz±tkowa
  • Martin Bobgan, Deidre Bobgan James Dobson's Gospel of Self Esteem & Psychology (1998)
  • wywieranie wpływu na ludzi psychologia społeczna [found via www.filedonkey.com]
  • Jonathan Renshon Why Leaders Choose War The Psychology of Prevention (2006)
  • Kiev, Ari (1998) Trading To Win ~ Masterful Psychology
  • psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym marta bogdanowicz
  • Sartre Jean Paul Filozofia jako psychoanaliza egzystencjalna
  • Psychologia Społeczna Serce i Umysł Elliot Aron son
  • John Mills Control; A History of Behavioral Psychology (1998)(1)
  • Psychologia Społeczna Serce i Umysł Elliot Aron son
  • Wells Jaye Sabina Kane 05 Błękitnokrwista wampirzyca
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ko7ko7ko7.htw.pl