[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Trudno też byłoby oczekiwać by współksiążęta poświęcali całą swoją uwagę sprawom216Zob.A young country with an ancient history.Andorra s transformation from feudal state to modern nation[w:] Andorra.A Special International Report Prepared by The Washington Times Advertising Department, May28, 1999, s.1.217Constitució del Principat d Andorra, art.45.218Tamże, art.46.219Tamże, art.66.72Click here to get your free novaPDF Lite registration key Andory.Dlatego też każdy z nich ma swojego osobistego przedstawiciela, który jednakrezyduje przy swoim współksięciu.Dopiero ci przedstawiciele posiadają współpracowników,którzy przebywają w Andorra la Vella220.Konstytucja zniosła zatem instytucje wikariuszyoraz stałych delegatów, które funkcjonowały przed 1993 r.Kolejna zmiana w tradycyjnej pozycji współksiążąt, jaką wniosła pierwsza w dziejachksięstwa ustawa zasadnicza, ma charakter stricte finansowy.Na mocy artykułu 47 andorskiejkonstytucji współksiążęta otrzymują z budżetu państwa w równej wysokości środki, z którychopłacane jest funkcjonowanie podległych im służb.Przed wejściem w życie ustawyzasadniczej biskup Urgell otrzymywał fundusze z Hiszpanii, zaś wydatki Prezydenta Francjizwiązane z jego działaniami jako współksięcia Andory pokrywało państwo francuskie221.Wyrazem przestrzegania zasady równości współksiążąt jest również artykuł 49konstytucji księstwa.Na jego podstawie możliwe jest wzajemne uznawanie mechanizmównastępstwa współksiążąt, które przewidziane są w odpowiednim dla każdego z nich systemieprawnym.Dzięki poszanowaniu stosownych regulacji francuskich oraz postanowień prawakanonicznego możliwe jest uniknięcie przerw w prawidłowym funkcjonowaniu andorskichinstytucji222.Obok identycznych kompetencji oraz równego statusu francuskiego prezydenta ibiskupa Urgell, między współksiążętami występują pewne różnice wynikające z funkcji, jakiepełnią oni poza Andorą.Zgodnie z konstytucją księstwa osobistym i wyłącznym prawem Prezydenta RepublikiFrancuskiej jest wypełnianie funkcji współksięcia Andory.Z racji andorskiego porządkuprawnego, francuski prezydent, kiedy występuje jako współksiążę jest uważany za andorskąwładzę publiczną, która jest związana jedynie konstytucją.Z formalnego punktu widzeniaobecność francuskiego państwa i pozycja francuskiego współksięcia w nim zdają się byćnieistotne dla statusu prawnego Andory223.Ani francuska konstytucja ani żadna innafrancuska ustawa nie określa ram prawnych, w których mogą być wykonywane prawaPrezydenta Republiki wobec Andory.Konstytucja Francji z 1958 r.określa szczegółowokompetencje prezydenta, zarówno te wymagające kontrasygnaty premiera lub odpowiedniegoministra, jak i te, które są zwolnione z obowiązku jej uzyskania224.220M.Mateu, F.Luchaire, op.cit., s.84.221J.Duursma, op.cit., s.322.222Constitució del Principat d Andorra, art.49.223Zob.J.Duursma, op.cit., s.342.224Zob.Konstytucja Francji z 4 pazdziernika 1958 r.(art.19).Wstęp i tłumaczenie W.Skrzydło, Warszawa1997, s.39.73Click here to get your free novaPDF Lite registration key Nie ma pośród nich odniesień do działań Prezydenta Republiki jako współksięcia Andory.Okazuje się więc, że relacje między francuskim współksięciem a francuskim państwem sącałkowicie oparte na praktyce.W związku z tym można domniemywać, iż państwo francuskieuznało, że kiedy jego prezydent podejmuje decyzje jako współksiążę Andory nie stanowi toprzedmiotu kontrasygnaty, z jednym wyjątkiem, który dotyczy działań pociągających za sobąewentualne obciążenia dla francuskiego budżetu.Wydaje się jednak, że tego rodzaju decyzjepodejmowane są najrzadziej odkąd służby współksięcia francuskiego nie są opłacane przezFrancję, ale z racji postanowień andorskiej konstytucji, przez budżet księstwa225.Nasuwa się również pytanie o to, czy francuski prezydent określając swoją pozycję wstosunku do księstwa jest zobligowany do dostosowywania jej do polityki prowadzonej przezpaństwo francuskie wobec Andory.Zgodnie z konstytucją to rząd Republiki określa politykęzagraniczną Francji, jakkolwiek ratyfikacja traktatów międzynarodowych należy do jejprezydenta.Z mocy artykułu 5 francuskiej ustawy zasadniczej jest on gwarantemniepodległości narodowej, integralności terytorialnej i przestrzegania traktatów.Rządfrancuski nie może więc narzucać prowadzonej przez siebie polityki zagranicznejprezydentowi.Nie jest on zatem niczym związany w podejmowaniu decyzji dotyczącychAndory.Jak dotąd, nie zdarzyło się by francuski współksiążę przyjął stanowisko sprzeczne zpozycją francuskiego rządu wobec Andory.Wynikać to może poniekąd z faktu, że może on wpraktyce wpływać na określanie ogólnych ram polityki zagranicznej swego państwa226.Osobisty przedstawiciel francuskiego współksięcia w Andorze jest francuskim dyplomatą,mianowanym na czas nieokreślony.Nie otrzymuje on jednak żadnych poleceń odfrancuskiego ministra właściwego do spraw zagranicznych.W przeszłości francuski współksiążę nierzadko korzystał z pomocy francuskichczynników rządowych.W tym kontekście warto wspomnieć o przypadku Radia Andora [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • windykator.keep.pl
  • Strona pocz±tkowa
  • Clarence Lusane Colin Powell and Condoleezza Rice, Foreign Policy, Race, and the New American Century (2006)
  • Laura Pulido Black, Brown, Yellow, and Left, Radical Activism in Los Angeles (2006)
  • Caroline Joan Picart From Ballroom To Dancesport, Aesthetics, Athletics, And Body Culture (2006)
  • Kevin Gould Catholic activism in south west France,1540 1570 (2006)
  • Ostrowski, A. (Red.),Bielawski, P.(Red.) Media Publiczne System medialny w Polsce – pytania i dezyderaty
  • Peter Stearns Consumerism in World History, The Global Transformation of Desire (2006)
  • Jonathan Renshon Why Leaders Choose War The Psychology of Prevention (2006)
  • Alexis Dudden Japan's Colonization of Korea; Discourse and Power (2006)
  • Curves and Surfaces for Computer Graphics D. Salomon (Springer, 2006) WW
  • WaÅ‚Ä™ka RafaÅ‚ WiÄ™zieÅ„ zemsty
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ayno.opx.pl