[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Nowe media staÅ‚y siÄ™jednym z istotnych czynników pozwalajÄ…cych na przenikanie idei demokratycznychi wolnoÅ›ciowych oraz szybkie i skuteczne komunikowanie.W istocie rzeczy takie me-dia, jak telewizja satelitarna, nowe technologie telekomunikacyjne i sieciowe, wpÅ‚y-waÅ‚y na przyspieszanie procesów transformacji ustrojowej w paÅ„stwach tak zwanegobloku wschodniego4.Nowe media pobudziÅ‚y także potrzeby spoÅ‚eczne w zakresie do-stÄ™pu do informacji i komunikowania.DostÄ™p do mediów, a przede wszystkim tele-wizji, byÅ‚ jednym z najistotniejszych problemów politycznych w Polsce w okresie po-przedzajÄ…cym transformacjÄ™ ustrojowÄ….Zmiany w telewizji paÅ„stwowej uznawano zakonieczny warunek demokratyzacji w Polsce.Problem ten stanowiÅ‚ jeden z ważniej-szych punktów obrad  OkrÄ…gÅ‚ego StoÅ‚u w 1989 roku, podczas których przygotowanopolityczne podstawy transformacji.Po wyborach w czerwcu 1989 roku zmiany poli-tyczne w Polsce przebiegaÅ‚y bardzo szybko, dotyczyÅ‚o to także systemu medialnegoi komunikowania politycznego.Dla Polski i innych krajów Europy Zrodkowowschod-niej, wchodzÄ…cych w proces zmian ustrojowych, politycznych i ekonomicznych, jed-nym z najistotniejszych wyznaczników nowej demokracji byÅ‚a wolność sÅ‚owa i wol-ność mediów.Szybkość nastÄ™powania zmian w tym zakresie odpowiadaÅ‚a dynamicewydarzeÅ„ politycznych.Przyspieszenie dotyczyÅ‚o caÅ‚ego systemu mediów w Polsce,w ujÄ™ciu doktrynalnym, politycznym, ekonomicznym, prawnym i dziennikarskim.Nowe technologie informacyjno-komunikacyjne sprzyjaÅ‚y zmianom, podobnie jakreformy gospodarcze wprowadzajÄ…ce liberalne koncepcje kapitalizmu.Zniesieniecenzury byÅ‚o jednym z pierwszych aktów ustawodawczych w Polsce po 1989 roku.Polskie media drukowane i elektroniczne, uwolnione od cenzury i politycznego sys-temu kontroli, wkroczyÅ‚y w epokÄ™ wolnego rynku, neoliberalnych doktryn politycz-nych i medialnych, globalizacji i globalnych sieci informacyjno-komunikacyjnychoraz eksplozji nowych mediów.Polska, korzystajÄ…c z pozycji póznego przybysza, doÅ‚Ä…-czyÅ‚a na poczÄ…tku lat 90.do komunikacyjnej rewolucji technologicznej i konstrukcjipluralistycznego systemu medialnego5.Zmiany polityczne w naszej części Europy zbiegÅ‚y siÄ™ w czasie z wielkÄ… zmianÄ…komunikacyjnÄ… w Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych6.Europejskie kraje4Manuel Castells, The Information Age: Economy, Society and Culture.Vol.I, II, III.Blackwell,Oxford 1998-2002.5Kazimierz Krzysztofek, SpoÅ‚eczeÅ„stwo informacyjne i rewolucja teleinformatyczna.Instytut Kul-Instytut Kul-tury, Warszawa 1999.6Jan Wieten, Graham Murdock, Peter Dahlgren, Television across Europe.A Comparative Intro-duction.SAGE, London 2000.Powót do spisu treÅ›ci 40o dÅ‚ugoletniej tradycji demokratycznych mediów i stabilnej formule mediów publicz-nych zmuszone zostaÅ‚y do budowy nowego porzÄ…dku, wymuszonego przez nowetechnologie i ekspansjÄ™ przekazów satelitarnych.Narodowe systemy radia i telewizji,funkcjonujÄ…ce w znakomitej wiÄ™kszoÅ›ci krajów Europy Zachodniej w postaci mono-poli, z wyznaczonymi prawem i obyczajem zasadami sÅ‚użby spoÅ‚ecznej, traciÅ‚y na zna-czeniu.Media publiczne przestaÅ‚y być monopolistami, a rzÄ…dy i parlamenty paÅ„stweuropejskich uchwalaÅ‚y prawo otwierajÄ…ce konkurencyjny i pluralistyczny rynek7.Powstanie narodowych systemów komercyjnych w caÅ‚ej Europie osÅ‚abiÅ‚o media pu-bliczne, ale i wymusiÅ‚o ich nowÄ… definicjÄ™.PrzeÅ‚om lat 80.i 90.to okres wielkiej zmia-ny systemów medialnych w caÅ‚ej Europie, wyznaczonej procesami deregulacji, de-monopolizacji, komercjalizacji i prywatyzacji.Media publiczne w takich krajach, jakFrancja, WÅ‚ochy czy Niemcy, stanęły wobec problemu nowej konkurencji zarówno zestrony nowych mediów, jak i nowo powstajÄ…cych narodowych systemów komercyj-nych.Brytyjska BBC, która jako jedna z nielicznych funkcjonowaÅ‚a w systemie kon-kurencji, znalazÅ‚a siÄ™ również w trudnej sytuacji, w konfrontacji z licznymi nadawca-mi ponadnarodowymi emitujÄ…cymi przekazy w jÄ™zyku angielskim.Europejski odbiorca uwolniÅ‚ siÄ™ od wpÅ‚ywu monopolisty, zyskaÅ‚ nowÄ…, bogatÄ…ofertÄ™ na rynku nadawców komercyjnych.Przede wszystkim jednak byÅ‚y to przekazyrozrywkowe, nowe formaty odbiegajÄ…ce od koncepcji sÅ‚użby publicznej.PrzybierajÄ…-ce na sile procesy globalizacji, rozwój globalnych telewizyjnych sieci informacyjnychoraz szybki rozwój internetu sprawiÅ‚y, że utrwalony przez dziesiÄ…tki lat funkcjonujÄ…cysystem mediów publicznych wymagaÅ‚ ochrony paÅ„stwa i instytucji miÄ™dzynarodo-wych, aby nie zaniknąć.W wyniku procesów deregulacji model obywatelski telewi-zji i radiofonii publicznej, uksztaÅ‚towany w latach 70.XX wieku, zaczęły zastÄ™powaćinne modele, w tym przede wszystkim model usÅ‚ugi publicznej.Problemy mediówpublicznych, które rozpoczęły siÄ™ wraz z rewolucjÄ… komunikacyjnÄ…, globalizacjÄ… i do-minacjÄ… idei liberalnych w gospodarce europejskiej i Å›wiatowej, skutkowaÅ‚y nowymikoncepcjami, nowymi formami zarzÄ…dzania oraz finansowania mediów8.ZmieniaÅ‚siÄ™ rynek mediów w skali globalnej, procesy koncentracji kapitaÅ‚owej i sektorowej na-bieraÅ‚y przyspieszenia.Konwergencja mediów i indywidualizacja wyboru sprawiÅ‚y, żenie tylko zmieniaÅ‚y siÄ™ systemy mediów w znaczeniu instytucjonalnym i programo-wym, ale również zmieniali siÄ™ odbiorcy.Procesy zapoczÄ…tkowane dwie dekady temu w sposób zasadniczy zmieniÅ‚y systemy,modele, idee i instytucje, ale także wartoÅ›ci i potrzeby.Takie pojÄ™cia, jak produkt, ry-nek, usÅ‚ugi medialne, zaczęły wypierać pojÄ™cia sÅ‚użby publicznej czy misji.W kontek-Å›cie wielkiej zmiany, jaka rozpoczynaÅ‚a siÄ™ na europejskim rynku medialnym, uchwalo-no w Polsce nowe prawo w zakresie radiofonii i telewizji, ustanowiono system mediów7Denis McQuail, Karen Sinue [red.], Media Policy, Convergence, Concentration and Commerce.SAGE, London 1998.8Jay G.Blumler, Michael Gurevitch, The Crisis of Public Communication.Routledge, London 1995.Powót do spisu treÅ›ci 41publicznych przy jednoczesnym otwarciu rynku dla nadawców komercyjnych.PolskiedoÅ›wiadczenia w tym wzglÄ™dzie byÅ‚y niewielkie.Prace nad prawem medialnym trwa-Å‚y dÅ‚użej niż inne reformy po 1989 roku.Przez trzy lata Å›cieraÅ‚y siÄ™ racje politycznei odmienne koncepcje, proponowane przez parlament, rzÄ…d, ekspertów, siÅ‚y polityczne.Potrzeba ustanowienia instytucji demokratycznych, jakimi postrzegano media publicz-ne, spowodowaÅ‚a, że radio i telewizjÄ™ wpisano w zakres szerokiej rekonstrukcji sferypublicznej.BBC, ARD czy media francuskie byÅ‚y wzorem wysokich standardów i nie-zależnoÅ›ci.Decyzje podjÄ™te w 1992 roku, kiedy uchwalono ustawÄ™ o radiofonii i tele-wizji w demokratycznej Polsce, skutkujÄ… do dziÅ› w zasadniczych sprawach mediów pu-blicznych, a także caÅ‚ej sfery audiowizualnej.PodjÄ™te wówczas ustalenia systemowe sÄ…przyczynÄ… niezwykle gorÄ…cej debaty o mediach publicznych w Polsce, w wielu punktachzasadniczo różniÄ…cej siÄ™ od debaty europejskiej [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • windykator.keep.pl
  • Strona pocz±tkowa
  • Kimie Hara Cold War Frontiers in the Asia Pacific, Divided Territories in the San Francisco System (2006)
  • Central Nervous System Diseases and Inflammation T. Lane, et. al., (Springer, 2008) WW
  • Wspóczesny system polityczny KsiÄ™stwa Andory PrzemysÅ‚aw Osóbka Opole ToruÅ„ 2006
  • Nizinski Stanislaw Informatyczne systemy zarzadzania eksploatacja obiektow technicznych
  • rozwÄ‚Å‚j systemÄ‚Å‚w transportu telekomunikacyjnego praca magisterska
  • Luft Monika System argentyÅ„ski
  • Maurier Daphne du NiezÅ‚omna
  • Ostrzegam czytelnika — Carter Dickson
  • Collins Joan MiÅ‚oÂść, pożądanie, nienawiÂść
  • Parabellum. Glebia osobliwosci Remigiusz Mroz
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ayno.opx.pl