[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Niekiedy czuje, ze zaraz polknie go przerazajacy potwor lub ze zagrazaja mu inne niebezpieczne stwory.Czesto pojawia sie uczucie bycia w potrzasku lub uwiezienia w obszarze pelnym udreki - oczywisty odpowiednik stanow piekielnych.Trzeci - zwiazany jest z drugim etapem porodu, kiedy szyjka macicy rozszerza sie.Tutaj, choc skurcze wciaz trwaja, otwarta szyjka macicy stwarza perspektywe przezycia, aczkolwiek wymaga to przepychania sie z trudem przez przewod porodowy.W doswiadczeniu LSD Grof wiaze to ze zmaganiami smierci i odradzania sie, i zauwaza, ze w tym czasie pacjent moze nadal ku wlasnemu przerazeniu zetknac sie z odrazajacymi substancjami - jedzac kal, pijac krew i mocz itd.Towarzyszy temu jednak uczucie zdazania do odleglego celu, wrazenie, ze transcendencja jest mozliwa.Te faze Grof wiaze, uzywajac kategorii religijnych, z czysccem.Czwartym poziomem, lub wzorcem doswiadczenia, jest doznanie smierci i odrodzenia, wiazace sie w procesie porodu z rzeczywistym urodzeniem dziecka.Gdy zmagania sie skonczyly i dziecko sie urodzilo, pojawia sie glebokie uczucie ulgi i odprezenia.Tymczasem, gdy osoby uczestniczace w eksperymentach z LSD wchodza w te faze, opowiadaja o wizjach oslepiajacego bialego lub zlotego swiatla i uczuciu wyzwalajacego odprezenia i ekspansji.Wszechswiat jawi sie jako nieopisanie piekny i promienny; dana osoba czuje sie oczyszczona i mowi o zbawieniu, wyzwoleniu lub jednosci z Bogiem7.Chociaz mozna zalozyc, ze te wspolzaleznosci miedzy porodem a wzorcami swiadomosci, ujawniajacymi sie poprzez LSD, sa przypadkowe, jednak Grof nie zgadza sie z takim pogladem:Istnieja oznaki swiadczace o tym, ze ponowne przezycie narodzin w trakcie sesji LSD moze byc zwiazane z chemicznymi zmianami w ciele, ktore stanowia replike sytuacji istniejacej w czasie porodu.Przykladem moze byc niski poziom tlenu we krwi, biochemiczne oznaki stresu i symptomy przemiany weglowodanow.Jeszcze bardziej zdumiewajacy jest fakt, ze czasami osoby uczestniczace w eksperymentach z LSD, przezywajac ponownie swoje narodziny, mowia o doswiadczeniach odzwierciedlajacych doznania, emocje, a niekiedy nawet mysli swoich matek w czasie porodu.Wielu ludzi niezaleznie od siebie i samorzutnie przekazywalo swoje spostrzezenie, ze dziecko i matka reprezentuja w tym czasie symbiotyczna jednosc, nie tylko biologicznie, lecz takze doswiadczalnie.Wszystkie te spostrzezenia, jakkolwiek moga wydawac sie niewiarygodne z punktu widzenia obecnych pogladow medycznych na temat neurofizjologicznego i mentalnego funkcjonowania plodu, sa wystarczajaco logiczne i przekonujace, zeby uznac je za naukowa prawde.8Byc moze jeszcze wazniejsze od tego jest przekonanie Grofa, ze doswiadczenia prenatalne moga z kolei doprowadzic do jeszcze glebszego poziomu umyslu - do tej rozleglej sfery, ktora nazywamy transpersonalna.Jak wczesniej wspomniano, termin transpersonalne oznacza przekroczenie tego, co osobowe; oznacza to, co znajduje sie poza zwykla struktura cialo/ego.Odnosi sie rowniez do doswiadczen powrotu do lona, dziedzicznych wspomnien, Jungowskich archetypow, mitologicznego porzadku i wspomnien z przeszlego zycia - doswiadczen, ktore przekraczaja raczej granice przestrzenne niz czasowe.Wlasnie tutaj Grof odnajduje wiez miedzy stanami mistycznymi i zasadami fizyki kwantowej - jedne i drugie podkreslaja wzajemne powiazanie wszystkich form w przejawionym wszechswiecie.Poczucie oddzielenia, odmiennosci - mowi Grof - po prostu znika na tym poziomie swiadomosci:Obowiazujace tutaj granice ciala wydaja sie rozpuszczac i dana osoba doswiadcza stopienia z innymi ludzmi lub staje sie innymi ludzmi, zwierzetami, roslinami i, w niektorych przypadkach, ma doznania telepatyczne.Czasami przejawia sie rowniez porzadek mitologiczny lub archetypowy, obrazujac cos, czcgo nasza kultura normalnie nie uznalaby za czesc obiektywnej rzeczywistosci czy zjawiskowego swiata9.W swoim waznym artykule Wspolczesne badania nad swiadomoscia i poszukiwanie nowego paradygmatu Grof omowil te aspekty bardziej szczegolowo:Istnieje grupa zjawisk paranormalnych, ktore mozna ujac w tych samych kategoriach - jako poszerzenie swiadomosci w ramach obiektywnej rzeczywistosci.W przypadku prekognicji, jasnowidzenia i jasnoslyszenia, projekcji astralnej, podrozy w czasie i telepatii, to nie tresc tych doswiadczen jest niezwykla, lecz sposob zdobywania pewnych informacji lub postnzegania pewnych sytuacji, ktore zgodnie ze zdrowym rozsadkiem i obowiazujacymi naukowymi paradygmatami powinny byc poza naszym zasiegiem.Teoretyczny problem, jaki stanowia te obserwacje, zostaje powiekszony jeszcze bardziej przez fakt, ze transpersonalne doswiadczenia, ktore odzwierciedlaja rozne aspekty znanego nam swiata zjawisk, ukazuja sie w psychodelicznych stanach w tym samym kontinuum i czesto w polaczeniu ze zjawiskami, ktore nie stanowia czesci zaakceptowanego na Zachodzie pogladu na swiat.Wiele doswiadczen tego rodzaju mozna zaliczyc do ogolnej kategorii zjawisk archetypowych w Jungowskim rozumieniu [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • windykator.keep.pl
  • Strona pocz±tkowa
  • King Stephen Dallas '63
  • 63 821
  • 63 3409
  • 63 6602
  • 63 4554
  • Cesarski tron. Zelazo i rdza Harry Sidebottom
  • L J Smith The Secret Circle 01 The Initiation
  • Schweizerische Schachzeitung 2000 08
  • Panny roztropne Witkiewicz Magdalena
  • emma popik bramy strachu
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • actus.htw.pl