[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W tej sytuacji wszelkie próby, wszelkiedążenia postÄ™powych studentów czy pracowników zmierzajÄ…ce do zapewnienia uniwerystetom autonomii muszÄ… skoÅ„czyć siÄ™ niepowodzeniem, gdyż nie prowadzÄ… do upolitycznienia studentów i szerszej konfrontacji z autorytetem wÅ‚adzy.Reformy mogÄ… doprowadzić jedynie do kompromisumiÄ™dzy biurokracjÄ… a uniwersytetami, lecz nie sÄ… w staniezmienić istoty rzeczy.Równie demaskatorski charakter mazawarta w zaÅ‚ożeniach zachodnioberliÅ„skiego UniwersytetuKrytycznego analiza spoÅ‚eczno-politycznej funkcji nauki.Oto fragmenty: Idea nauki upolitycznionej jest tak sprzeczna z tym,jak nauka pragnie przedstawić samÄ… siebie, ze fakt, iżdziaÅ‚alność naukowa może być politycznie okreÅ›lona jestnajczęściej uznawany za dowód nienaukowego charakterutej dziaÅ‚alnoÅ›ci.Konkluduje siÄ™, iż istotnÄ… cechÄ… krytycznej nauki jest brak jej upolitycznienia.Neutralność naukistaÅ‚a siÄ™ wiÄ™c oczywistoÅ›ciÄ… w krÄ™gu obiegowych idei, które naukowcy tworzÄ… o sobie samych.Ta oczywistość jestcaÅ‚kowicie nieuzasadniona.Ni e ma n a u k i pol i t yc z ni e n e u t r a l n e j.%7Å‚adne zapewnienia, żadne dekretySenatu niczego nie zmieniÄ….Lecz nauka burżuazyjna maracjÄ™, gdy odpiera atak skierowany przeciw niej jakoPrzeciw polityce.W tej obronie speÅ‚nia ona zadanie specyficzne, walczy przeciw emancypacji rozumu, który wyzwalajÄ…c siÄ™ staje siÄ™ bezużyteczny dla burżuazyjnych celów.Ta wa l ka n a b i e r a wa g i t y m ba r dz i e j , i mb a r d z i e j u ż y t k o wa n i e n a u k i pr z e z bur ż u-azj Ä™ j e s t n i e z b Ä™ d n e do p o d t r z y ma n i a bur -ż ua z yj ne g o s poÅ‚ e c z e Å„s t wa.«Neutralność» nauki, jej programowa ucieczka odwszelkich kontaktów z życiem politycznym spoÅ‚eczeÅ„stwaznajduje swój najbardziej widoczny wyraz instytucjonalny58Zob.J.L.Brau, Cours, camarade., s.47.171w burżuazyjnym uniwersytecie.Tam ukazuje siÄ™ takżenajjaÅ›niej przewaga, którÄ… przyznaje spoÅ‚eczeÅ„stwo pracownikom produkcyjnym nauki w porównaniu z innymipracownikami.W formalnej autonomii uniwersytetu, wczęściowej niezależnoÅ›ci pracowników naukowych wyrażajÄ… siÄ™ ich przywileje.JeÅ›li w naszej walce chodzi o obalenie przywilejów, ucisku i poddaÅ„stwa, «monopol na praw-dÄ™» nie może być udziaÅ‚em Å›rodowiska indywiduów uprzywilejowanych.Pozycja spoÅ‚eczna uczonych w paÅ„stwieburżuazyjnym skÅ‚ania do wyciÄ…gniÄ™cia wniosku, iż: uczeniburżuazyjni sÄ… oportunistami, «neutralnymi» jedynie wobec siÅ‚, które gwarantujÄ… im utrzymanie uprzywilejowanejpozycji, to znaczy, że b u r ż u a z y j n a n a u k a j es t wyr a z n i e pol i t yc z na : j e s t ona k o n t r r e wo l u -c y j n a."59Podobne zaÅ‚ożenia przyjmowali studenci wÅ‚oscy.W jednej z odezw studentów Instytutu Nauk SpoÅ‚ecznych z Trydentu czytamy: Należy pamiÄ™tać, iż istniejÄ… organiczne wiÄ™zy miÄ™dzykapitaÅ‚em (publicznym i prywatnym) i administracjÄ… uczelni, wiÄ™zy, które umacniajÄ… autokratyczne formy sprawowania wÅ‚adzy.Wynika z tego konieczność nowego typu walki,która toczyć siÄ™ bÄ™dzie w tym samym czasie wewnÄ…trzuniwersytetu (przede wszystkim na pÅ‚aszczyznie ideologicznej) i wewnÄ…trz organizacji reprezentujÄ…cych antago-nistyczne klasy spoÅ‚eczne na pÅ‚aszczyznie politycznej.Tostwierdzenie jest zwiÄ…zane z przekonaniem, że nie ma opozycji miÄ™dzy politykÄ… uniwersyteckÄ… a walkÄ… klas.Nie mażadnego sensu mówić o «polityce uniwersyteckiej», należymówić o polityce po prostu.W konsekwencji walka klas nauniwersytecie powinna przybrać swoiste formy i rozwijaćsiÄ™ przede wszystkim na pÅ‚aszczyznie ideologicznej i poprzez naukowe eksperymenty.Zaniechać jej, to pozwolićna bezsporny triumf różnych form ideologii burżuazyjnej:pozytywizmu, empiryzmu, apolitycznego technokratyzmu.Lecz wartość tego rodzaju szczególnej interwencji wewnÄ…trz uniwersytetu zawiera siÄ™ istotnie w Å›cisÅ‚ej i nierozerwalnej wiÄ™zi z praktykÄ… politycznÄ… walki klasowej,prowadzonej w oparciu o teoriÄ™ marksistowsko-leninowskÄ…,59WyciÄ…g z Kritische Uniwersitat Programm und Verzeichnis, P.v.Maikowski, ASTA FU, Berlin Zachodni, jesieÅ„ 1967.172zmierzajÄ…cej do przezwyciężenia paÅ„stwa i przeksztaÅ‚ceniaobecnych instytucji represywnych w formy demokratycznei socjalistyczne." 60Wiele miejsca poÅ›wiÄ™cono sprawie zmiany systemuksztaÅ‚cenia w publikacjach ruchu studentów angielskich.Jeden ze współautorów książki Student Power GarethStedman Jones reprezentuje chyba najlepiej kierunek krytyki wiążący kryzys ksztaÅ‚cenia z kryzysem spoÅ‚ecznym:Dążenie do tego, by uniwersytety staÅ‚y siÄ™ wspólnotamiuczÄ…cych siÄ™ i nauczajÄ…cych twierdzi Jones musi byćPołączone z dążeniem do szeroko rozumianej spoÅ‚ecznejzmiany, gdyż w istniejÄ…cym systemie nadzieja na realizacjÄ™takich wspólnot jest iluzoryczna.Autor polemizuje z kon-cepcjami traktujÄ…cymi studentów jako klasÄ™ i nowÄ… siłę politycznÄ….Podstawowa sprzeczność to kapitaÅ‚ praca,a fakt, że sprzecznoÅ›ci neokapitalizmu ujawniajÄ… siÄ™ w jaskrawy sposób na uniwersytetach, nie Å›wiadczy wcale, zeklasa robotnicza straciÅ‚a swe znaczenie jako podstawowasiÅ‚a spoÅ‚eczna zdolna do obalenia kapitalizmu.IstotnymzródÅ‚em konfliktów jest sprzeczność miÄ™dzy neokapitali-stycznÄ… produkcja a systemem szkolnictwa wyższego.OkreÅ›lenie rzeczywistego miejsca ruchu studenckiego w ukÅ‚adzie siÅ‚ politycznych wymagaÅ‚oby badaÅ„ nad przemianamistruktury spoÅ‚ecznej w krajach wysoko uprzemysÅ‚owionych.Problem polega na tym, że współczesne uprzemysÅ‚owione spoÅ‚eczeÅ„stwo wymaga wysoko wykwalifikowanej kadryzawodowej i technicznej.Szkolnictwo wyższe tkwi wiÄ™cw skomplikowanych ukÅ‚adach wewnÄ…trz siÅ‚ produkcyjnych.StÄ…d ksztaÅ‚tuje siÄ™ ludzi w sposób wewnÄ™trznie sprzeczny.Z jednej strony wymaga siÄ™ od nich krytycyzmu, inteligencji, umiejÄ™tnoÅ›ci podejmowania decyzji, inicjatywy (tona terenie pracy zawodowej), z drugiej strony w zakresie spraw spoÅ‚ecznych i ekonomicznych wymaga siÄ™ postawy biernoÅ›ci, podporzÄ…dkowania, apatii, braku krytycyzmu, wÅ‚aÅ›nie braku odpowiedzialnoÅ›ci. Szkolnictwowyższe to system funkcjonalny przeznaczony do produkcjinowej kategorii spoÅ‚ecznej: bezideowej inteligencji." Studenci nie ksztaÅ‚cÄ… siÄ™, lecz sÄ… ksztaÅ‚ceni wedle z góry narzuconych wzorów, na których treść nie majÄ… żadnego60Combats étudiants dans le monde, Paris 1968, s.85.61The Meaning of tne Student Revolt, w: Student Power.Problems.Diagnosis.Action, red.A.Cockburn, Middlesex, Maryland, 1969 8.33.173wpÅ‚ywu.W ten sposób szkolnictwo wyższe staje siÄ™ formÄ…alienacji.SpoÅ‚eczeÅ„stwo z jednej strony potrzebuje dużejiloÅ›ci nowej inteligencji, z drugiej nie chce tolerować potencjaÅ‚u krytycznego, jakim ona siÄ™ staje
[ Pobierz całość w formacie PDF ]