[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Po dwunaste - odwaga w ukazywaniu sÅ‚aboÅ›ci ciaÅ‚a; nieukrywaniewÅ‚asnej choroby, sÅ‚aboÅ›ci, umierania.Kto siÄ™ zgorszyÅ‚ tym razem?Skandalista Jerzy Urban.I znów narażanie siÄ™ na drwinÄ™, na poÅ›mie­wisko.Dlaczego? Jezus także wystawiÅ‚ siÄ™ na poÅ›miewisko.Z asta­nawiaÅ‚em siÄ™ nieraz, dlaczego ten papież zgadzaÅ‚ siÄ™, żeby budowaćmu pomniki? Przecież byÅ‚ ostatnim, który powinien akceptowaćoznaki czci za swego życia! Tymczasem na tym polegaÅ‚a jego praw ­dziwa pokora, nie pycha.Chcecie to robić, róbcie, jeÅ›li wam to po­ 214 Jan Grosfeldmaga, używajcie mojej osoby.Dla wielu ludzi, także dla mnie, byÅ‚oto skandaliczne.A zarazem odcinaÅ‚ siÄ™ od zbytniej bliskoÅ›ci i wolaÅ‚,jak Å›wiÄ™ty PaweÅ‚, umrzeć.N a sam koniec mówiÅ‚:  Pozwólcie miodejść do domu O jca.Jak Jezus do M arii Magdaleny, która chciaÅ‚aGo zatrzymać (por.J 20,17).Po trzynaste - skandalem zdawaÅ‚o siÄ™ jego wezwanie, by nie iść nawojnÄ™ w Iraku.ZazdroÅ›ciÅ‚em papieżowi, że może coÅ› takiego po­wiedzieć, bo w sÅ‚owach:  Kto wojuje mieczem, od miecza ginie(por.M t 26,52), jest coÅ› bardzo gÅ‚Ä™bokiego i prawdziwego.Przy­chodzi na myÅ›l ów sÅ‚uga Jezusa imieniem Malchos, którem u JezusnakazaÅ‚ schować miecz wyciÄ…gniÄ™ty w Jego obronie.DziÅ› możemyte sÅ‚owa odnieść do naszej rzeczywistoÅ›ci.Postawa ta Å›ciÅ›le wiąże siÄ™z innym skandalicznym dla wielu, także w KoÅ›ciele, czynem JanaPawÅ‚a II, a mianowicie miÄ™dzyreligijnÄ… modlitwÄ… o pokój w Asyżu.Czy można modlić siÄ™ z wyznawcami innych religii? Czy nie wspie­ramy wówczas relatywizmu religijnego? Takie zarzuty spotykaÅ‚ypapieża, a i nadal je sÅ‚yszymy.DrogÄ… do pokoju i sprawiedliwoÅ›ci jest wiÄ™c:" kenoza, oddawanie wÅ‚asnego życia, upokorzenie, które ma miej­sce wtedy, gdy np.rezygnujemy z przekonania o wÅ‚asnej racji;" kruchość, czyli uznanie swej prawdziwej kondycji nie tylko fizycz­nej, ale i psychicznej, oraz inteligencji jako tej, która nie daje po­koju;" akceptacja przeÅ›ladowaÅ„;" unikanie gnozy i manicheizmu, którymi wszyscy jesteÅ›my nasyce­ni, co jest tym grozniejsze, im bardziej jesteÅ›my religijni.Pytanie polityczne: czy rzeczywiÅ›cie z każdym można wchodzićw porozumienie dla osiÄ…gniÄ™cia dobrego celu? Tego rodzaju wÄ…tpli­woÅ›ci sÅ‚ychać czÄ™sto, także w KoÅ›ciele.Jaka jest jednak konsekwen­cja takiego zaÅ‚ożenia? Czy można paktow ać z diabÅ‚em? Z przekona­niem, które jest zupeÅ‚nie inne niż praw da o Jezusie Chrystusie - ta,jakÄ… gÅ‚osi nauczanie KoÅ›cioÅ‚a.Skutki wchodzenia w takie pakty,choćby z najlepszÄ… intencjÄ…, mogÄ… być zatrważajÄ…ce, np.w dziedzi­nie tzw.biznesów chrzeÅ›cijaÅ„skich czy koÅ›cielnych.Ludzie sÄ… prze­cież zawsze w tej materii sprytniejsi.Jezus, kuszony przez diabÅ‚a napustyni, nie poddaje siÄ™ żadnej z trzech podsuwanych M u pokus, nienegocjuje z szatanem. ChrzeÅ›cijaÅ„stwo wobec stosunków miÄ™dzyludzkich.215Pytanie ostatnie: jaka jest dzisiaj rola KoÅ›cioÅ‚a, jaka sfera jest naj­bardziej zaniedbana? Najbardziej zaniedbane jest, jak siÄ™ wydaje,to, co stanowi centralne zadanie chrzeÅ›cijaÅ„stwa, a mianowicie prze­powiadanie Dobrej Nowiny.Rzecz zdumiewajÄ…ca - jak można za­niedbać swoje główne powoÅ‚anie? Wszystkie inne dzieÅ‚a, takie jakdziaÅ‚ania charytatywne, konkordaty, stanowienie prawa, edukacja,mediacje pokojowe sÄ… czymÅ› pobocznym, wtórnym, a wiele z nichmogÄ… wykonywać inni, także poza KoÅ›cioÅ‚em.Gdy przeÅ›ledzimy rozwój magisterium KoÅ›cioÅ‚a, nie tylko spoÅ‚ecz­nego, dostrzegamy, że wÅ‚aÅ›nie ta podstawowa misja uwidacznia siÄ™coraz mocniej.OczywiÅ›cie, jest wiele ważnych spraw na Å›wiecie,w których KoÅ›ciół siÄ™ wypowiada.I to dobrze.JeÅ›li jednak ewange­lizacja, pokorna i mocna zarazem, stanowić bÄ™dzie tylko jedno z wie­lu zadaÅ„ KoÅ›cioÅ‚a, chrzeÅ›cijanie nie bÄ™dÄ… peÅ‚nić tej misji, do którejsÄ… powoÅ‚ani.M aÅ‚o tego, sami bÄ™dÄ… stopniowo przechodzić na stro­nÄ™ tych, którzy mówiÄ…, że najpierw ważny jest chleb, natom iast sÅ‚o­wo Boga dopiero wtedy, gdy zaspokoimy swoje doczesne potrzeby.OznaczaÅ‚oby to, że wyznawcy Boga Jedynego opowiedzieliby siÄ™otwarcie za innymi bogami, na pierwszym miejscu stawiajÄ…c pie­niÄ…dz, co zresztÄ… wielokrotnie czyniÄ….AnioÅ‚ pokoju, którego czÅ‚o­wiek pragnie, a którego zwiastunami majÄ… być chrzeÅ›cijanie, odfru-wa wtedy i sam nie wie, kiedy wróci. Część piÄ…taChrzeÅ›cijaÅ„skaetyka spoÅ‚eczna \a praktyka polityczna Helmut JurosNauka, polityka naukowa i ludzie naukiw życiu Karola WojtyÅ‚y(przyczynek do biografii naukowejprofesora i papieża)Pontyfikat Jana PawÅ‚a II przeszedÅ‚ do historii.Rzeczywistość po­niekÄ…d ulegÅ‚a normalizacji po wyborze Benedykta XVI.Procesu prze­chodzenia z przeszÅ‚oÅ›ci do terazniejszoÅ›ci nie zdoÅ‚a powstrzymaćnawet żarliwa pamięć i żywe jeszcze wspomnienie współczesnychKarola WojtyÅ‚y.Pamięć o nim podlega historyzacji, ale nie pod każ­dym wzglÄ™dem.1.Pamięć versus historiaKult jego pamiÄ™ci jest prawomocny tylko w perspektywie i w prze­strzeni religijnej.Jedynie religia potrafi uczynić przeszÅ‚e wydarzeniaponadczasowÄ… terazniejszoÅ›ciÄ…, wykraczajÄ…cÄ… poza historyczne wspo­mnienia.Skoro tak, to tylko KoÅ›ciół jest jedynym prawomocnymmiejscem pamiÄ™ci chrzeÅ›cijaÅ„skiej,  domem pamiÄ™ci , tÄ… specyficznÄ…przestrzeniÄ…, gdzie podczas sprawowania misterium  pamiÄ…tki uobec­niane sÄ… historiozbawcze dzieÅ‚a Boga i wydarzenia bosko-ludzkie.Tym czasem i miejscem jest Å›wiÄ™to religijne, zaÅ› formÄ… obecnoÅ›ci- liturgia [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • windykator.keep.pl
  • Strona pocz±tkowa
  • Nowoczesnoœć i tożsamoœć, ja i spoÅ‚eczeÅ„stwo w epoce póŸnej nowoczesnoÂœci Anthony Giddens
  • PojÄ™cia i konstrukcje prawne ubezpieczenia spoÅ‚ecznego JÄ™drasik Jankowska Inetta
  • Psychologia SpoÅ‚eczna Serce i UmysÅ‚ Elliot Aron son
  • Elliot Aronson Psychologia SpoÅ‚eczna Serce i UmysÅ‚
  • Aronson Elliot Psychologia spoÅ‚eczna Serce i umysł‚
  • Deborah Cooke Dragonfire 01 PocaÅ‚unek ognia
  • Arthur Hailey Bankierzy
  • Michel Foucault Archaeology Of Knowledge
  • 81 Byron Katie i Michael Katz KÅ‚amstwa o miÅ‚oÂści
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • matkadziecka.xlx.pl