[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Równie istotne jest to, iż nie wymagają one długotrwałegowysiłku, gdyż są one opracowane z nastawieniem na terapiękrótkoterminową.Pytania kontrolne:1.Wymień główne koncepcje terapii rodzin.2.Co kryje się pod pojęciem  koluzji ?3.Co to jest  podwójne związanie oraz  terapeutyczne podwójnezwiązanie ?4.Jakie cztery wadliwe style komunikowania się w rodzinie wyodrębniłaV.Satir?5.Co sądzą o problemie włączania dzieci do terapii rodziny zwolennicyinterakcyjno-komunikacyjnej terapii rodzin?6.W ramach jakiego nurtu terapii rodzin są stosowane następująceprocedury: technika udawania, pytań cyrkularnych i zadań domowych?7.Rozwiń pojęcie triady międzypokoleniowej i podaj ich główne rodzaje.8.Scharakteryzuj kolejne  cykle życia rodzinnego.9.Jakie rodzaje granic wyróżniają twórcy terapii strukturalnej?10.Wskaż różnice między rodzinami  niezwiązanymi , rodzinami zwykłymi i rodzinami  splątanymi.11.Co oznacza pojęcie  podsystemów rodzinnych i podaj kilka ichprzykładów?105 12.W jaki sposób może przebiegać wytyczanie nowych granici podsystemów rodzinnych?13.Co zbliża a co różni terapeutów interakcyjno-komunikacyjnych,strategicznych i strukturalnych w kwestii udziału dzieci w terapiirodziny?14.Co sądzą o celowości włączania dzieci do terapii rodzinypsychoterapeuci o orientacji psychoanalitycznej i behawioralnej, a takżetacy teoretycy i praktycy tej formy terapii, jak: I.Boszormenyi-Nagy,C.A.Whitaker, M.Bowen i H.Stierlin?15.Wskaż zalety i wady podejścia systemowego w terapii rodzin.106 CZZ DRUGATECHNIKI PSYCHOTERAPIITechniki psychoterapii to procedury polegające na takim tworzeniuokoliczności podczas sesji terapeutycznej, żeby w możliwienajskuteczniejszy sposób osiągać zamierzone cele terapeutyczne.Każdy z nurtów psychoterapii preferuje ściśle określone techniki,np.psychoanaliza  analizę marzeń sennych i swobodne skojarzenia,z kolei psychoterapia behawioralna  modelowanie i systematycznądesensytyzację, zaś psychoterapia humanistyczna  terapięskoncentrowaną na pacjencie i terapię Gestalt itd.Są też techniki oparte na kilku nurtach psychoterapii jednocześnie(np.psychodrama), a także traktowane jako metody pomocnicze (np.relaksacja), a jeszcze inne wykorzystujące leczniczą moc sztuki (np.muzykoterapia, rysunek terapeutyczny).Z uwagi na wyjątkową funkcję,jaką spełniają w relacji terapeutycznej techniki zaliczane do tych trzechgrup  określane mianem arteterapeutycznych i treningowych zostały nieco bliżej scharakteryzowane w dalszej części tego skryptu.107 Rozdział trzeciTECHNIKI ARTETERAPEUTYCZNE3.1.Rysunek terapeutycznyRysunek jako technika oddziaływań terapeutycznych może byćstosowany od chwili, gdy dziecko potrafi trzymać ołówek, aż do osiągnięciaprzez nie dojrzałości.Należy przy tym pamiętać  co podkreślają znawcyprzedmiotu  że u dziecka 12-letniego dostrzegalna jest skłonność dokomercjalizacji rysunku, może zatem ulec zmniejszeniu rzetelnośćdiagnostyczna wytworu plastycznego.Mimo to pozostaje on nadal dobrymnarzędziem diagnostycznym, aczkolwiek pod warunkiem, że osobapodejmująca się analizy rysunku jest do tego fachowo przygotowana(Popek, 1978).Rysunek w pracy z pacjentami należałoby traktować zarówno jako środekdiagnostyczny, jak i terapeutyczny, przy czym tę pierwszą funkcjępozostawiłbym do realizacji psychologom i arteterapeutom  osobomprofesjonalnie zajmującym się  terapią sztuką.Bo na przykład posługiwaniesię takimi szczegółowymi procedurami, jak test  Narysuj człowiekaautorstwa Goodenough-Harrisa, test  Narysuj osobę opracowany przez KarenMachover czy test  Narysuj rodzinę W.Wolffa, wymagają nie tylkospecyficznych umiejętności odczytywania ukrytych w rysunku treści, lecz takżewnikliwej wiedzy o psychologicznych i rozwojowych aspektach dziecięcychrysunków.Mam tu na myśli znajomość zmian zachodzących w sposobachrysowania wraz z procesem dorastania.Dowiedziono bowiem, iż  twórczość rysunkowa rozwija się w sposóbuporządkowany i postępuje etapami.Według G.H.Luqueta są to w kolejności:-  bazgranie i gryzmolenie ,-  preschematyzm (4-6.rok życia),-  schematyzm (7-9.rok życia),-  rodzący się realizm (9-11.rok życia),-  pseudorealizm (11-13.rok życia)- oraz w okresie adolescencji  zróżnicowanie typu wizualnego lub hapatycznego (dotykowego).108 Z kolei C.Burt wyróżnia:-  bazgranie, bezcelowa ekspresja aktywności (2-3.rok życia),-  rysowanie pojedynczych linii (4.rok życia),-  rysowanie prymitywnych symboli (5-6.rok życia),-  stadium rysunków opisowych (7-10.rok życia),  kopiowaniei naśladowanie prac innych (11.rok życia),-  regres twórczy  ograniczanie się do rysowania wzorów i formgeometrycznych (12-14.rok życia),-  artystyczne odrodzenie, wzrost zainteresowania koloremi formą (15.rok życia) (Wallon, Cambier, Engelhart, 1993).Terapeuta podejmujący się pracy z pacjentami przy użyciu rysunkówpowinien zdawać sobie sprawę z olbrzymich trudności związanych z analizągotowych prac.Będąc wypowiedzią bardzo osobistą pacjenta, pełnąświadomych i nieświadomych treści, są nieraz nie w pełni zrozumiałe dlaniego samego, a cóż dopiero dla odbiorców jego  twórczości (tu: terapeuty,rówieśników) [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • windykator.keep.pl
  • Strona pocz±tkowa
  • 2%2BPsychologia%2BSpo%25C5%2582%2B %2BKsi%25C4%2585zka%2B%2528Serce%2BI%2BUmys%25C5%2582%2B %2BAronson%2529
  • Martin Bobgan, Deidre Bobgan James Dobson's Gospel of Self Esteem & Psychology (1998)
  • wywieranie wpływu na ludzi psychologia społeczna [found via www.filedonkey.com]
  • Jonathan Renshon Why Leaders Choose War The Psychology of Prevention (2006)
  • Kiev, Ari (1998) Trading To Win ~ Masterful Psychology
  • psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym marta bogdanowicz
  • Sartre Jean Paul Filozofia jako psychoanaliza egzystencjalna
  • Psychologia Społeczna Serce i Umysł Elliot Aron son
  • John Mills Control; A History of Behavioral Psychology (1998)(1)
  • Psychologia SpoÅ‚eczna Serce i UmysÅ‚ Elliot Aron son
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anna-weaslay.opx.pl