[ Pobierz całość w formacie PDF ]
. W trakcie pisania tej odpowiedzi, WiÅ›niewski poczyniÅ‚ pewne dopiski do swego artykuÅ‚u, gdyż najwyraźniej w jego rÄ™ce dostaÅ‚ siÄ™ Komentarz Å»ydowski do Nowego Testamentu (David H.Stern, Vocatio 2004).Wspomniany autor, którego cytuje A.WiÅ›niewski, w komentarzu do Rz 9,5 na stronach 567-568 pisze: " Trwa spór co do znaczenia drugiej poÅ‚owy w.5.DosÅ‚owne tÅ‚umaczenie tego tekstu, bez interpunkcji (w grece z I wieku interpunkcji nie byÅ‚o), wyglÄ…da tak: [.] i od których [przyszedÅ‚] Mesjasz wedÅ‚ug ciaÅ‚a [ten] bÄ™dÄ…cy ponad wszystkim Bóg bÅ‚ogosÅ‚awiony na wieki Amen.Możliwe sÄ… trzy interpretacje:(1) CaÅ‚e to zdanie opisuje samego Mesjasza, stwierdzać, że wyszedÅ‚ On z Å»ydów i że 'jest ponad wszystkim, Bóg, bÅ‚ogosÅ‚awiony na wieki.Amen'.JeÅ›li takie jest prawidÅ‚owe rozumienie, to mamy tu do czynienia z jednym z tych rzadkich w Nowym Testamencie stwierdzeÅ„: Mesjasz jest Bogiem (powszechnie uważa siÄ™, że taki charakter majÄ…: J 1,1 w poÅ‚Ä…czeniu z J 1,14; J 10,30 i J 20,28; w innych miejscach mowa o tym poÅ›rednio lub taki wypÅ‚ywa z nich wniosek).ZrozumiaÅ‚e jest pragnienie chrzeÅ›cijan, aby znaleźć biblijne potwierdzenie boskoÅ›ci Jeszui.Choć jednak takie mocne i zaskakujÄ…ce twierdzenie teologiczne - szokujÄ…ce szczególnie dla Å»ydów - wspomogÅ‚oby argumentacjÄ™ Sza'ula, to nie mogÅ‚oby siÄ™ obejść bez jakiegoÅ› dodatkowego wyjaÅ›nienia; w takiej bowiem jego formie każdy żydowski sÅ‚uchacz tego listu miaÅ‚by z miejsca tyle pytaÅ„, że w ogóle nie sÅ‚uchaÅ‚by dalej Sza'ulowego wywodu.Ponadto w takim wypadku Amen jest zbÄ™dne, bo nie stanowi już zbiorowej odpowiedzi na b'rachÄ™[16].(2) Na przeciwnym koÅ„cu mamy interpretacjÄ™, wedÅ‚ug której nie ma tu w ogóle mowy o Mesjaszu.BrzmiaÅ‚aby tak: 'i od nich, fizycznie, przyszedÅ‚ Mesjasz.Niech na wieki pochwalony bÄ™dzie Bóg, który jest ponad wszystkim.Amen'.Choć jednak znaczna część rozdz.9 jest poÅ›wiÄ™cona wszechwÅ‚adzy Boga, to nie ona jest w tej chwili przedmiotem rozważaÅ„ Sza'ula, nie ma zatem powodu, aby akurat w tym momencie bÅ‚ogosÅ‚awić Boga konkretnie za to, że jest ponad wszystkim, mimo że to prawda.(3) Moim zdaniem, czemu daÅ‚em wyraz w moim przekÅ‚adzie, zdanie to mówi najpierw o Mesjaszu, który jest ponad wszystkim.NastÄ™pnie Bogu ma być chwaÅ‚a na wieki za to, że wybraÅ‚ sobie lud i daÅ‚ mu te rozliczne przywileje, których ukoronowaniem byÅ‚ fakt, że to spoÅ›ród tego ludu jest Mesjasz, który panuje ponad wszystkim." Znowu A.WiÅ›niewski próbuje nam wcisnąć jakieÅ› autorytety, które nie przystajÄ… na trynitarnÄ… interpretacjÄ™ Rz 9,5.Nawiasem mówiÄ…c, w tym przypadku ten autorytet polemizuje nie tylko z mojÄ… interpretacjÄ…, ale również z interpretacjÄ… WiÅ›niewskiego, gdyż w punkcie drugim twierdzi, że interpretacja Rz 9,5, którÄ… prezentuje WiÅ›niewski, nie jest wÅ‚aÅ›ciwa.Ten autor przystaje za tÄ… trzeciÄ… interpretacjÄ…, o której wspomniaÅ‚em w swoim poprzednim artykule, a która jest niezwykle rzadka zarówno w obozie trynitarnym jak i unitarnym.Nasuwa siÄ™ wobec tego pytanie: Kto ma racjÄ™? Czy ma jÄ… David H.Stern? Może ma on racjÄ™ tylko częściowo, ale wtedy jakiej części dotyczy ta racja i dlaczego akurat tej? Zanim na te pytania sobie odpowiemy, przyjrzyjmy siÄ™ punktowi pierwszemu, w którym można siÄ™ dopatrzyć polemiki z moim punktem widzenia.Otóż argumentacja Davida H.Sterna, na której on opiera swoje stanowisko, nie jest poprawna.O tym sÅ‚owie „amen”, które wg tegoż autora jest zbÄ™dne, to już sobie powiedzieliÅ›my wystarczajÄ…co dużo w tym artykule i nie ma sensu do tego wracać - wiÄ™c to argumentem dla nas nie jest! Co do tej pierwszej kwestii, że Szaul nie opatrzyÅ‚ tego fragmentu dodatkowym wyjaÅ›nieniem, aby nie budziÅ‚o to zdziwienia u Å»ydów, to należy zauważyć jednÄ… rzecz.PaweÅ‚ nie pisaÅ‚ do Rzymian Ewangelii, w której by przekazywaÅ‚ podstawy wiary chrzeÅ›cijaÅ„skiej, PaweÅ‚ musiaÅ‚ zakÅ‚adać, że te poczÄ…tki musiaÅ‚y być już znane, już przekazane przez innych.Mimo, iż nie znaÅ‚ dobrze tej rzymskiej spoÅ‚ecznoÅ›ci, do której pisaÅ‚ (Rz 1,9-15), to jednak wiedziaÅ‚, że jest tam znany, jak i również sam musiaÅ‚ coÅ› o nich wiedzieć
[ Pobierz całość w formacie PDF ]