[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Te punkty zapalne łatwopoprzestanę na zasygnalizowaniu jednego tylko się zaogniają w sprzyjających ku temu warunkach.problemu: stereotypu i prestiżu społecznego Wielu dziennikarzy uważa za konieczność dużądziennikarza.swobodę organizacyjną pozwalającą na plastyczneStereotyp ten trudno nazwać pozytywnym, a co przystosowanie się do zmienionej sytuacji.najważniejsze nie poprawił się on w ostatnich latach pozmianie ustroju w Polsce.Nasuwa się przypuszczenie,iż większość zakorzenionych opinii o prasie stworzona Niemniej, mimo wielości rozwiązań organizacyjnych izostała przez literaturę i przez sylwetki dziennikarzy na różnego stopnia ich sformalizowania, każdy zespółStrona 27Goban Klas T.(WWW): Media i komunikowanie masowe.Rozdziały: I, II, VIII, IX, X, XI, XI, XII.redakcyjny posiada określoną strukturę.Jest ona na socjologiczną analizę.Jak stwierdzał A.Urbańczykodmienna w różnych krajach, systemach społeczno- [1974: 63]: "w naszym zawodzie mamy do czynieniapolitycznych, środkach komunikowania, a nawet w ze swojego rodzaju łańcuchem rekomendacji".poszczególnych zespołach.Wynika bowiem z Istotnym elementem socjologicznej analizy jest takżeodmienności zadań i z wcześniejszej tradycji, przy poznanie składu społecznego redakcji i instytucjiczym nierzadko kierownik zespołu - wobec braku komunikowania.Dla wyjaśnienia przyczyn takiego czypowszechnie akceptowalnych wzorców - narzuca innego działania mediów masowych niezbędne jestwłasne rozwiązania [Garlicki, 1972].poznanie ludzi, którzy o tym decydują.Jak to ująłW prasie amerykańskiej przez wiele lat utrzymywał się A.Silbermann [1970: 14]: "Chcemy wiedzieć, jak tezasadniczy podział na dwa główne piony - redakcję i grupy są organizowane, jakie są motywacje ichdrukarnię, tj.w tamtejszej terminologii the office i the działalności, jakim ulegają tendencjom ideologicznym,shop.Pierwszy skupiał niewielkie grono dziennikarzy, estetycznym lub artystycznym".drugi, obok czynności technicznych związanych z Nie rozwijając tego tematu, wskażę, że studia naddrukiem pisma, zabezpieczał również jego kolportaż.pochodzeniem społecznym dziennikarzy i redaktorówObecnie w przeciętnym amerykańskim dzienniku ten dzienników o wysokim światowym prestiżu pozwoliłypodział jest już przestarzały.Rozrósł się bowiem pion na stwierdzenie, iż "struktura społeczna tych instytucjitechniczny, który, obok działu drukarskiego, obejmuje dąży do odzwierciedlenia struktury całegodział handlowy (akwizycja i przygotowanie reklam, społeczeństwa" [de Sola Pool, 1952: 140].promocji pisma i studiów nad czytelnictwem) orazdział administracyjny [Williams, 1974].Podział pionuredakcyjnego dokonany jest według zasad Instytucje komunikowania masowegoterytorialnych: dział miejski, regionalny i zagraniczny.Oprócz tego istnieją sekcje zajmujące się informacjąspecjalistyczną (kultura, finanse, sport, Osobnym problemem badawczym jest analizaitp.) [Garlicki, 1972: 15].liczebności i struktury poszczególnych instytucjiDla socjologicznej analizy zespołu redakcyjnego komunikowania (jak wydawnictwa, stacje radiowo-schemat organizacyjny jest o tyle ważny, że stanowi telewizyjne) oraz ustalenie ich związków z innymiformalną podstawę dla koordynacji i ukierunkowania instytucjami społecznymi i ekonomicznymi.Wszystkiedziałań indywidualnych.Niemniej, bardziej nawet niż te problemy zasługują na krótkie omówienie.w innych organizacjach, na strukturę społeczną Jeszcze na początku naszego stulecia nawet największeredakcji składają się także układy nieformalne.przedsiębiorstwa wydawnicze zatrudniały nie więcejwww.komunikacja.gda.plBadanie zespołu redakcyjnego polega przede niż tysiąc pracowników, z czego na ogół mniej niżwszystkim na analizie powiązań wewnętrznych, aby setkę stanowili pracownicy redakcyjni.Obecnie środkiustalić, w jakiej komunikowania masowego, przekształciły się wmierze poczynania komunikatora zawodowego są ogromne instytucje, niejednokrotnie dorównującwynikiem realizacji poleceń kierownictwa zespołu, a w swymi rozmiarami sporym przedsiębiorstwomjakiej wynikiem struktury społecznej redakcji, układu przemysłowym.W Polsce w całym sektorzestosunków koleżeńskich, czy też wrogości lub niechęci medialnym jest zatrudnionych wiele tysięcy ludzi.wobec współpracowników itp.Układy nieformalne nie Telewizja Polska SA.zatrudnia blisko 8 tysięcy, radiaograniczają się zazwyczaj do jednego zespołu państwowe i prywatne w sumie kilka tysięcy, prasa iredakcyjnego czy jednej instytucji, ale z reguły wydawnictwa łącznie ponad 30 tysięcy.wykraczają poza nie, przejmując formy powiązań Wyodrębnienie zatrudnionych osób w prasie, radiu iśrodowiskowych (w ramach stowarzyszeń twórczych, telewizji jest o tyle trudne, że instytucje te opierają sięzawodowych itp.) i społeczno-politycznych.Studia nad na stałej współpracy (etatowej lub zleconej) z innymistrukturą układów nieformalnych niejednokrotnie placówkami.W krajach zachodnich szczególnieodsłaniają kulisy decyzji strategicznych dla działania rozwinięty jest sektor reklamy; przedsiębiorstwacałego systemu mediów masowych.Są one oczywiście przygotowujące reklamy dla prasy, radia i telewizjitrudne do prowadzenia, choć niekiedy udaje się je nierzadko zatrudniają kilka setek osób.Interesującymzrealizować [Breed, 1958; Matejko, 1967].przedmiotem badań socjologicznych jest przeto analizaNajpełniejszy, choć nienaukowy obraz, dają pamiętniki różnych form związków kadrowych międzystarszych dziennikarzy i osób zajmujących instytucjami komunikowania masowego a innymikierownicze stanowiska w mediach masowych.instytucjami kulturalnymi.Wykazać ona może, wDuże znaczenie dla praktycznego kierowania jakim stopniu instytucje komunikowania masowego sązespołami redakcyjnymi mają także analizy więzi samowystarczalne, a w jakim związane z całymwewnątrzredakcyjnej, zwłaszcza między młodymi systemem przemysłów kulturalnych.Odpowiedz na todziennikarzami.Ukazują one bowiem mechanizmy pytanie stanowi podstawę analizy wzajemnychadaptacji młodego pracownika w zespole, wskazują na korzyści, jakie osiągają obie strony w toku współpracy:jego formy zdobywania pełnych kwalifikacji, jakfunkcjonujące systemy oceniania pracowników.Już środki masowe korzystają z innych instytucjizresztą sam mechanizm selekcji do zawodu zasługuje kulturalnych, a kolei, jak instytucje kulturalneStrona 28Goban Klas T.(WWW): Media i komunikowanie masowe.Rozdziały: I, II, VIII, IX, X, XI, XI, XII.upowszechniają swój dorobek za ich pośrednictwem.sportowców, 3) system redakcyjnej kwalifikacjiOczywiście ten problem należy rozpatrywać tak na materiałów do publikacji
[ Pobierz całość w formacie PDF ]