[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Dlatego te\ mo\e ono pełnić powy\sze funkcje.Jest więc równie\ przewodnikiem,przynajmniej w tym zakresie, w jakim przy rozstrzygnięciach istotną rolę odgrywa nie intuicja, leczintelekt.A dlaczego pocieszycielem? Wiemy, \e wszystkie emocje nale\ą do ni\szego Ja.W przy-padku strachu, wątpliwości, rozpaczy, jak równie\ stresu ni\sze Ja jest niezmiernie rade, je\elizostanie zagadnięte przez średnie Ja i pocieszone w obliczu powstałej właśnie trudnej sytuacji,poniewa\ za pomocą swojego intelektu rozpoznaje ono okoliczności, które doprowadziły do strachu,smutku lub napięć.Powy\sza funkcja ma wielkie znaczenie w odniesieniu do ni\szego Ja, cozobaczymy pózniej, szczególnie w rozdziale na temat procesu oczyszczania.2.Zrednie Ja musi wnieść do terazniejszego \ycia człowieka odpowiedzialność, intuicję, siłęwoli i pracowitość.Pierwsze trzy właściwości są typowe dla średniego Ja, je\eli natomiast chodzi opracowitość, mo\e ono oczekiwać pomocy od ni\szego Ja.Dlatego te\ średnie Ja musi w danymprzypadku odpowiednio informować ni\sze Ja i stawiać mu pewne wymagania, aby dzięki temulenistwo zastąpione zostało pracowitością.3.Zrednie Ja wykazuje inicjatywę w kontakcie z Wy\szym Ja.Choć to ni\sze Ja określawłaściwy stosunek do Wy\szego Ja, stwarza i pielęgnuje tę więz, to inicjatywa nawiązania tegokontaktu jednoznacznie le\y po stronie średniego Ja.Jak się pózniej przekonamy, średnie Ja musistworzyć kontakt z Wy\szym Ja, jednak samo nie potrafi tego uczynić.Niewątpliwie zdane jest napomoc ni\szego Ja,4.Zrednie Ja ma obowiązek uczenia się.Dysponuje ono w tym celu narządami zmysłów, zktórych najwa\niejszym są wzrok i słuch.Dzięki nim średnie Ja uczy się i dostarcza informacje domózgu.5.Zrednie Ja jest odpowiedzialne za wybór, usystematyzowanie i sformułowaniemodlitwy.Więcej szczegółów na ten temat poznacie w rozdziale mówiącym o modlitwie Huny.Jednak ju\ teraz mo\emy powiedzieć, \e warunki \ycia, zdarzenia, a najczęściej potrzeby i troskiwymagają oceny.Zrednie Ja rozstrzyga, jakich zmian \yciowych sobie \yczy i których oczekuje jakospełnienia modlitwy.Dlatego te\ musi wybrać modlitwy, sklasyfikować je i sformułować.Do niegonale\y równie\ wybór symbolu lub obrazu dla modlitwy.Temat symbolu omówiliśmy w poprzednimrozdziale we fragmencie poświęconym wizualizacji.Pózniej zajmiemy się nim dokładniej.6.Szósta funkcja i zadanie średniego Ja to częściowa odpowiedzialność za utrzymanieorganizmu w zdrowiu. Częściowa" dlatego, \e do utrzymania organizmu w zdrowiu istotnieprzyczyniają się ni\sze i Wy\sze Ja.Zrednie Ja prosi pozostałe dwie świadomości o współdziałanie.Wyraznie widać, \e ni\sze Ja robi wiele w celu utrzymania lub poprawy zdrowia, o czym średnie Ja wogóle nie wie.Z drugiej jednak strony zdarza się, \e ni\sze Ja prowadzi rabunkową gospodarkęzdrowiem.Wezmy na przykład ekstremalne przypadki palenia tytoniu lub picia alkoholu.Odpowiedzialność średniego Ja le\y równie\ w czysto rozumowej zdolności rozpoznawania choróblub niedomagań, to znaczy stawiania diagnozy.Rozdział 4Ni\sze JaZadanie nasze jako ludzi polega na tym, byśmy w ciągu naszego jedynego indywidualnego\ycia uczynili krok dalej na drodze od zwierzęcia do człowieka.Hermann HessePodświadomość czy nieświadomość odgrywają w nowoczesnej psychologii znaczną rolę.Znane są skutki działania tej części ludzkiej osobowości, jak równie\ mo\liwości wpływania na nią,lecz do chwili obecnej nie udało mi się jeszcze znalezć naukowej definicji podświadomości.EmilCoue w przekonujący sposób wyjaśniał nam, \e ta część ludzkiej duszy" odgrywa znaczną rolę.Według niego podświadomość staje siec o raz silniejsza w stosunku do ludzkiej woli.Przyjrzyjmy się kilku ekstremalnym sytuacjom ludzkiej egzystencji, w których z całąpewnością wyłączona jest wola człowieka, poniewa\ jego działanie jest sprzeczne z rozsądkiem.Myślę tu o piramidach, kleptomanach i przestępcach seksualnych.Piroman lubi widok ognia.Posuwa się a\ do tego, \e z rozmysłem podkłada ogień, podpalającna przykład dom, bo sprawia mu to wielką radość.Kleptoman kradnie w sklepie ró\ne przedmioty,których i tak nie u\ywa, poniewa\ ma ich w domu ju\ całe tuziny.Kradnie, nie zwa\ając naniebezpieczeństwo zdemaskowania go przez ustawioną w tym celu kamerę telewizyjną.Kleptomanmusi kraść: podlega przymusowi wewnętrznemu.Przestępca seksualny wie dokładnie, \e ekstazatrwa tylko sekundy, i nara\a się przy tym na wielkie ryzyko.Jest to więc działanie sprzeczne zezdrowym rozsądkiem; działanie, w którym wkład" i zysk" są nieproporcjonalne.Dlatego te\ na wskroś racjonalne wydaje się traktowanie podświadomości w takiej postaci,jaką proponuje nam nauka Huny.Podświadomość jest samodzielną istotą duchową, duchowąosobowością, będącą częścią ludzkiej istoty, wpływającą na działanie ł myślenie człowieka.Nor-malny człowiek jest całkowicie zdrowy, nie jest schizofrenikiem.Za pomocą definicjipodświadomości mo\emy do końca wyjaśnić wypowiedzi Coue oraz postępowanie trzech opisanychwy\ej przestępców.Nauka Huny nazywa podświadomość ni\szym Ja.Mo\na je wychowywać iporozumiewać się z nim! Cała logika, rozsądek i doświadczenie przemawiają za tym, \e definicjapodświadomości, podana przez liczącą sobie od pięciu do sześciu tysięcy lat naukę Huny, jestu\yteczna w praktycznym zastosowaniu.Jakie praktyczne znaczenie ma dla nas fakt, \e potraktujemy ni\sze Ja jako samodzielnąosobowość, z którą mo\emy rozmawiać i którą mo\emy wychowywać? Otó\, gdy tego spróbujemy(dalsza część ksią\ki wyjaśnia ten temat dokładniej), stwierdzimy, \e mo\emy rozświetlić, oczyścić,a nawet całkowicie usunąć ciemne i przeszkadzające nam strony charakteru! Nauka Huny określani\sze Ja jako pomocnika, przyjaciela, stró\a i partnera.A jakie funkcje pełni ni\sze Ja? Chciałbymprzytoczyć w tym miejscu anegdotę z innej dziedziny.Przed trzydziestoma minutami wystartowaliśmy z portu lotniczego Zurich-Kloten w kierunkuNowego Jorku.Prognoza pogody była dobra i do momentu lądowania nic oczekiwano \adnychprzeszkód.Czekał nas długi monotonny lot.Zapytałem głównego stewarda:- Co właściwie robią piloci przez cały ten czas?- Nic - odpowiedział - wszystko robi George
[ Pobierz całość w formacie PDF ]