[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Tytu³owa bohaterka relacjonuje swe prze¿ycia wojenne.W 1943 r.straci³a mê¿a podczas pobytu w getcie ci¹gle ukrywa³a siê podczas akcji Niemców na strychu.Gdzie pozostawa³a nawet do czterech tygodni, maj¹c do jedzenia tylko kilka cebul i kaszê.W noc sylwestrow¹ straci³a oko, gdy¿ pijani Niemcy urz¹dzili sobie polowanie na ¯ydów.Zabili wówczas 65 osób.Sytuacja w jakiej przysz³o jej ¿yæ wywo³ywa³a w niej uczucie lêku i osaczenia.Traktowana by³a jak zwierzê.Chcia³a prze¿yæ by daæ œwiadectwo prawdzie i myœla³a, ¿e ze wszystkich ¿ydów, tylko ona jedna ocala³a.Dlatego mimo utraty oka, moralna odpowiedzialnoœæ i heroizm losu nakazywa³y jej walczyæ o ¿ycie.Prze¿y³a holocaust, nie chce jednak oskar¿aæ, chce byæ œwiadectwem zbrodni.Jej serce zosta³o wypalone przez prze¿yci wojenne.Dlatego jej reakcja jest pozbawiona egzaltacji, wybuchów rozpaczy.Jedynie gesty rozcapirzone palce zakrywaj¹ce twarz, s¹ przejawem lêku, tragedii, któr¹ widzia³a i której sama by³a œwiadkiem.Obozy koncentracyjne budowano g³Ã³wnie z myœl¹ o programowych mordach na ludnoœci pochodzenia ¿ydowskiego s¹ tematem opowiadañ T.Borowskiego.Daje on przyk³ady okrutnego przystosowania, przera¿aj¹cego cynizmu, na jaki mo¿e zdobyæ siê cz³owiek moralnie zdeprawowany przez obóz.Autor opowiadañ przywo³uje postaæ ¿yda, który dla urozmaicenia, rozrywki wymyœli³ nowy sposób palenia zw³ok ludzkich.Inny ¯yd zaœ za ca³kowicie naturalny uwa¿a za zabicie ka¿dego, skoro nie oszczêdzi³ nawet najbli¿szej mu istoty "Mój syn krad³, to go ci zabi³em".A moralne warunki stworzone przez okupanta doprowadzi³y ¿yd Bekera do takich odruchów.Pisarz podkreœla zanik uczuæ Bekera jego postêpuj¹ce zezwierzêcenie.W "Po¿egnaniu z Mari¹" autor maluje portret starej ¿ydówki, która nie doczekawszy maj¹cej tak¿e uciec z getta córki i ziêcia, wraca tam dobrowolnie, by z r¹k oprawców "umrzeæ po ludzku".Czes³aw Mi³osz w wierszu "Campo di Fiori" nawi¹zuje do jednego z najtrudniejszych epizodów owych czasów dni zag³ady warszawskiego getta.Poeta w wierszu pos³u¿y³ siê kontrastem w ukazaniu obiêtej po¿arem i œmierci¹ ¿ydowskiej dzielnicy oraz weso³ej muzyki obok krêc¹cej siê karuzeli "salwy za murem getta g³uszy³a skoczna melodia".Dramat getta rozgrywa siê gdzieœ w g³êbokim tle, podobnie jak stracenie Giordana Brauna.Ludzie gin¹cy za murami byli dla aryjczyków obcy, gdy¿ mówili innym jêzykiem, uznawali inn¹ religie.Mi³osz w wierszu nawo³uje innych twórców do protestu przeciwko takiemu traktowaniu ludzi.O gehennie ludnoœci ¿ydowskiej opowiada M.Edelman, jedyny ocala³y przywódca powstania w getcie warszawskim podczas wywiadu z M.Krall.Reporta¿ "Zd¹¿yæ przed panem bogiem" jest dokumentem tamtych dni.Edelman opowiada jak Niemcy mordowali ¿ydów, wywozili do Treblinki.Nikt nie domyœla³ siê skutków tej wyprawy.Ludzie myœleli, ¿e jad¹ do nowej pracy.Przekonywa³o ich o tym p³acenie za przejazdy.Podró¿ni dostawali chleb i marmoladê.Zachêci³o to do opuszczania getta rozpoczêcia "nowego ¿ycia".Wywiad ¿ydowski usi³owali przekonaæ o prawdziwym finale tej wêdrówki, jednak¿e ma³o kto uwierzy³.Ludzie byli zbyt zrozpaczeni i przera¿eni tym co dzia³o siê w getcie.Niemcy wprowadzili numerki na ¿ycie, maj¹ce ich posiadaczowi zagwarantowaæ prze¿ycie.Mówi³o siê tak¿e, ¿e ocalej¹ ci, którzy s¹ w stanie wykazaæ siê jakimœ przydatnym Niemcom rzemios³em.Ale i to okaza³a siê z³udne bo w koñcu Hitlerowcy przychodzili po wszystkich.Prawdziwy koszmar rozpocz¹³ siê po wybuch powstania, kiedy Niemcy podpalali domy.¯ydzi prowadzili walkê do koñca, mimo druzgocz¹cej przewagi faszystów.W getcie zdarza³y siê przypadki samobójstw pope³nianych nawet przez ca³e rodziny.Marek Edelman przeszed³ przez to piek³o, ale pozostawi³o to niezatarty œlad w jego umyœle.Po zakoñczeniu wojny uczy siê medycyny i w ten sposób prowadzi walkê o ocalenie jednostki.Jako lekarz chcê zapewniæ ludziom, którym nie mo¿e ju¿ pomóc, przynajmniej godn¹ œmieræ.Tragiczne losy swych wspó³towarzyszy podzielili tak¿e bohaterowie "Pocz¹tku" A.Szczypiorskiego.Henryczek Fü Chelbuom po ucieczce z getta tu³a siê wœród aryjczyków i teraz dopiero poznaje swoj¹ innoœæ.Rozumie, ¿e musi zgin¹æ.Irma w czasie okupacji nie przenosi siê do getta.Jej wygl¹d zewnêtrzny wogóle nie wskazuje na semickie pochodzenie.Trzykrotnie zmienia mieszkanie i dokumenty.Jest wdow¹ po profesorze rentgenologii, a pustkê po mê¿u wype³nia porz¹dkowaniem z jego spuœcizny naukowej.Ukrywa siê jako wdowa pod nazwiskiem Marta Magdalena Gostomska.Jednak przypadkowo napotyka Blutmana konfidenta.Trafia na ulice Szucha.Dziêki pomocy przyjació³ wychodzi z wiêzienia i przyrzeka sobie, ¿e ju¿ nigdy nie przest¹pi progu tego gmachu.Tymczasem po wojnie, nie tylko chodzi³a po tej ulicy, ale nawet pracowa³a w tym samym budynku.Taki stan rzeczy utrzymywa³ siê do 1968 r.kiedy to podczas rozruchów na tle rasowym do biura wtargnê³o trzech mê¿czyzn, którzy kazali jej opuœciæ budynek i wyjechaæ z kraju.Potem zamieszka³a w Pary¿u.Czu³a siê upokorzona "mia³a ¿al do kraju, któremu przecie¿ tak wiele poœwiêci³a".Bronek Lutman to kolejny semicki bohater, który z jednej strony uto¿samia siê ze swoim narodem, ale za cenê swego ¿ycia wydaje na œmieræ swoich wspó³towarzyszy.Los rosyjskiego ¯yda ukaza³ G.H.Grudziñski w "Innym œwiecie".Cz³owiek ów dosta³ siê do wiêzienia, za to, ¿e sprzeciwi³ siê u¿ywania skrawków skóry do zelowania butów.Zosta³ skazany z poragrafu "za szkodnictwo w przemyœle".Znosi³ on dzielnie warunki obozowe, bêd¹c dumny ze swego syna kapitana lotnictwa.Za³ama³ siê jednak kiedy pokazano mu fotografie syna i zaczêto wmawiaæ, ¿e zwyk³y wiêzieñ nie mo¿e mieæ syna w Armii Czerwonej.Grudziñski przytacza równie¿ dzieje ¯yda, którego pozna³ w wiêzieniu w Witepsku, a po latach spotka³ go w Rzymie.Cz³owiek ten przychodzi do Grudziñskiego po rozgrzeszenie, bowiem mia³ nadzieje, ¿e autor go zrozumie, bowiem sam prze¿y³ ³agry.Grudziñski jednak nie potrafi zaakceptowaæ jego czynów.¯yd opowiada mu jak dosta³ siê do obozu, za odmowê wyjazdu w g³¹b kraju, by³ bliski koñca, kiedy to z racji wykszta³cenia przydzielono go do baraku technicznego.Wówczas pod groŸb¹ powrotu do lasu z³o¿y³ fa³szywe zeznanie obci¹¿aj¹ce czterech komunistów niemieckich i tym samym skazuj¹c ich na œmieræ.Motyw ¯yda przejawia siê w literaturze polskiej, przez ca³y czas "od chwili pojawienia siê tej nacji w spo³eczeñstwie polskim.Nie zawsze ten obraz utrwalony na kartach ksi¹¿ek by³ pozytywny.¯yd zawsze pojawia³ siê jako wieczny tu³acz", który nigdzie nie jest witany z otwartymi ramionami.Biblijna wêdrówka ¯ydów w³aœciwie nigdy nie zosta³a zakoñczona, bo na ca³ym œwiecie znajduje siê tysi¹ce ¯ydów, którzy jeszcze nie dotarli do Ziemi Obiecanej.34.Cz³owiek zwyciêski i cz³owiek przegrany w literaturze wspólczesnej.Dzieje literatury polskiej w okresie II wojny œwiatowej by³y œciœle zwi¹zane z tragiczn¹ sytuacja narodu bêd¹cego pod okupacj¹ hitlerowsk¹.Wojna wywar³a niezatarte piêtno na psychice ka¿dego cz³owieka, który zmuszony by³ przejœæ przez to piek³o.Pamiêæ o tym nie zginê³a mimo up³ywu lat.Postarali siê o to polscy pisarze i poeci, którzy uczestniczyli w tragicznych wydarzeniach zwanych "czasem apokalipsy spo³ecznej".Najokrutniejszym doœwiadczeniem z tamtych dni by³y obozy koncentracyjne, milionowa martyrologia narodów, machina œmierci stworzona przez hitlerowców.Wydarzenia wojenno-obozowe znalaz³y swój oddŸwiêk miêdzy innymi w utworach Tadeusza Borowskiego, Zofii Na³kowskiej, Andrzeja Szczypiorskiego, Gustawa Herlinga-Grudziñskiego [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • windykator.keep.pl
  • Strona pocz±tkowa
  • 2%2BPsychologia%2BSpo%25C5%2582%2B %2BKsi%25C4%2585zka%2B%2528Serce%2BI%2BUmys%25C5%2582%2B %2BAronson%2529
  • Kryteria oceny rentowności przedsiębiorstwa (27 stron) (2)
  • Finanase i polityka finansowa (50 stron)(1)
  • Polityka finansowa państwa (37 stron)(1)
  • prawo%2Bbankowe%2B %2Bkomentarz%2B719%2Bstron
  • Międzynarodowe stosunki gospodarcze (68 stron)
  • socjologia%2Bwst%25C4%2599p%2Bdo%2Bsocjologii%25282%2529
  • Rynki finansowe (36 stron)
  • Ubezpieczenia+maj%C4%85tkowe+%2816+stron%29%281%29
  • rachunkowo%9c%e6+finansowa+%2821+stron%29
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lkloc7.opx.pl