[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.A+B+C= 48 % wydatków budżetowych.3.Kształtowanie poprzez strukturę wydatków i dochodów polityki makroekonomicznej państwa.Jest to najmniej dostrzegana grupa zadań.Są one realizowane przez :a) skalę i strukturę obciążeń publiczno prawnych,im niższe obciążenie tym większe bodźce do podejmowania nowej działalności, co sprzyja wzrostowi gospodarczemu,im niższy deficyt budżetowy tym łatwiejsze utrzymanie niskiego poziomu inflacji,zależności między obciążeniem podatkowym, a wzrostem gospodarczym,- poziom obciążeń podatkowych zależy od:* Efektywności wydatkowania środków publicznych (np.Ustawa o zamówieniach publicznych),* podejmowane próby ograniczenia zatrudnienia w sektorze publicznym,* uściślenie trybu udzielania dotacji na powierzone zadania,* decentralizacja wydatków publicznych,* wielkość wydatków publicznych,* makroekonomiczne skutki deficytu budżetowego.b) globalną strukturę wydatków sektora publicznego, rozmiary zaciągniętego długu i koszty obsługi zadłużenia stanowiące 14% wydatków budżetowych,c) sposób zaciąganego długu publicznego,d) strukturę wydatków sektora publicznego (proporcje),e) wielkość wydatków na inwestycje i konsumpcję,f) wielkość zatrudnienia i wysokość wynagrodzeń w sektorze publicznym.W Polsce, Skarb Państwa nie może zaciągnąć kredytu bankowego.Może jedynie zaciągnąć kredyt zagraniczny.Rodzaje jednostek sektora publicznego.Gospodarka budżetowa - prowadzona w formie gospodarki jednostek budżetowychJednostki budżetowe nie mają żadnych uprawnień do dysponowania gromadzonymi przez siebie dochodami publicznymi, a podstawowym parametrem finansowym jest dla nich bezwzględna (nominalna) kwota przyznanego im limitu wydatków.Pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu państwa, a uzyskane dochody odprowadzają do tego budżetuGospodarka pozabudżetowa - może być prowadzona albo w formie odrębnych jednostek (zakłady budżetowe, fundusze celowe - parabudżety), albo przez wyodrębnienie szczególnego rodzaju działalności w ramach jednostki budżetowej (gospodarstwa pomocnicze , środki specjalne).Zakłady budżetowe są upoważnione do finansowania swych wydatków swoimi dochodami, a podstawowym parametrem ich planu finansowego jest saldo rozliczeń z macierzystym budżetem (saldo otrzymanych dotacji i wpłat na rzecz budżetu).Gospodarstwa pomocnicze są tworzone w przypadkach, gdy w ramach jednostki budżetowej istnieją komórki organizacyjne prowadzące - oprócz wypełniania zadań na rzecz swej jednostki macierzystej -uboczną działalność gospodarczą, która może być związana z podstawowymi funkcjami jednostki budżetowej.Zasadą jest, że gospodarstwo pomocnicze nie może czerpać zysków z usług świadczonych macierzystej jednostce, a kalkulacja ceny za usługi może obejmować wyłącznie poniesione koszty.Środki specjalne - są wyodrębnione tylko finansowo, a nie organizacyjnie, czyli że dochody budżetu związane z pewnym rodzajem działalności jednostki budżetowej nie są odprowadzane bezpośrednio do budżetu, lecz gromadzone na wyodrębnionym rachunku, z którego pokrywane są koszty tej działalności.Fundusze celowe - są budżetami z własnymi dochodami i wydatkami, które finansują tylko jedną wybraną część zadań.Dochody funduszy celowych pochodzą ze świadczeń o charakterze publicznoprawnym, a nie ze sprzedaży produkcji i usług.Jednostka budżetowa - rozwinięcieJednostki które prowadzą swoją gospodarkę finansową w oparciu o zapisy prawa budżetowego są to jednostki budżetowe.Gospodarka jest prowadzona w oparciu o przepisy prawa budżetowego i przepisy pochodne czyli jest prowadzona według klasyfikacji budżetowej.Na podstawie prawa budżetowego i zasady rachunkowości Minister Finansów opracowuje plan kont z komentarzem i ten plan kont odpowiada klasyfikacji budżetowej prowadzonej odpowiednim rozporządzeniem MF.Jednostki budżetowe nie mają swobody takiej jak zakłady budżetowe, które mogą w szczególnych przypadkach kształtować odrębny plan kont byle nie przekroczyć przepisów rachunkowości.Jednostki budżetowe mogą występować na różnych szczeblach gospodarki budżetowej państwa, stąd mogą funkcjonować jako :- dysponenci główni- dysponenci 2 stopnia- dysponenci 3 stopniaW zależności od tego na którym szczeblu funkcjonuje jednostka budżetowa.taką będzie miała strukturę dochodów i wydatków.Jednostka budżetowa będąca głównym dysponentem będzie pobierać środki prosto z budżetu, będzie miała znaczący udział w wydatkach redystrybucyjnych, bo będzie przekazywać te środki dalszym dysponentom, natomiast wydatki materialne będą stanowić tylko kilka %.Dysponenci 2 stopnia będą otrzymywać dotacje od dysponenta głównego, natomiast dysponenci 3 stopnia osiągają dochody od dysponenta głównego bądź 2 stopnia w zależności komu są podporządkowane.Ma wydatki wyłącznie materialne nie ma wydatków redystrybucyjnych ponieważ nie będzie przekazywał środków pieniężnych dalszym podmiotom.Kierownicy jednostek budżetowych uchwalają plany w oparciu o informacje otrzymane z wyższych szczebli, będą opracowywać swoje plany w oparciu o tzw.układ wykonawczy budżetu.Ten układ wykonawczy składa się z 6 elementów :wynagrodzenia ze stosunków pracywynagrodzenia z funduszy bezosobowychwydatki pochodne od wynagrodzeńpozostałe wydatki bieżącedotacje - tylko u tych kierowników jednostek, którzy są dysponentami głównymi lub 2 stopnia, u dysponenta 3 stopnia nie występująwydatki na inwestycjeKierownik jednostki budżetowej jest zobowiązany do ustalenia planu w oparciu o klasyfikację budżetową (części, działy, rozdziały, paragrafy).Dla każdej grupy wydatków odpowiadającym poszczególnym rozdziałom musi być prowadzone osobne planowanie dla każdego rozdziału i osobno się je rozlicza.Kierownik jednostki budżetowej w przypadkach, kiedy uzna to za stosowne może wprowadzić bardziej szczegółowy sposób planowania niż to wynika z klasyfikacji budżetowej.Przychody - rozróżniamy przychody redystrybucyjne - finansowanie zadań i przychody ze świadczonych usług - ewidencjonowane tylko w celu przekazania ich do budżetu państwa.Jednostka budżetowa nie może finansować swoich zadań ze środków innych niż z budżetu (oprócz służby zdrowia, oświaty, więziennictwa, obronności - którym wolno zatrzymywać w celu finansowania niektórych swoich wydatków, środki dostarczone przez środki specjalne i gospodarstwa pomocnicze funkcjonujące przy tych jednostkach) [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • windykator.keep.pl
  • Strona pocz±tkowa
  • bankowo%259c%25e6%2B %2Bzagadnienia%2B%252860%2Bstron%2529
  • Kryteria oceny rentowności przedsiębiorstwa (27 stron) (2)
  • zarz%25b9dzanie%2B %2Bzagadnienia%2B%252816%2Bstron%2529
  • systm%2Bpodatkowy%2Bw%2Bpolsce%2B%252825%2Bstron%2529
  • Bloch Jan Wnioski ogólne z dzieÅ‚a `PrzyszÅ‚a wojna pod wzglÄ™dem technicznym, politycznym i ekonomicznym` [t.6.]
  • matura ustna inne (29 stron)
  • prawo%2Bbankowe%2B %2Bkomentarz%2B719%2Bstron
  • Międzynarodowe stosunki gospodarcze (68 stron)
  • Wspóczesny system polityczny KsiÄ™stwa Andory PrzemysÅ‚aw Osóbka Opole ToruÅ„ 2006
  • stephen king cykl wilkośÂ‚aka (rok wilkośÂ‚aka)
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ayno.opx.pl