[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Pedagogika pracy skupia siÄ™ na szeroko rozumianej edukacji, skutecznoÅ›ci ksztaÅ‚cenia i doskonalenia zawodowego, warunków osobowych i materialnych jak i przygotowania czÅ‚owieka do pracy.Pedagogika pracy sugeruje niejako fakt, że aby praca staÅ‚a siÄ™ źródÅ‚em satysfakcji zarówno tej materialnej jak i tej intelektualnej należy sobie uÅ›wiadomić jak wiele zależy od prawidÅ‚owego wychowanie, edukacji a co za tym idzie od przygotowania do życia w spoÅ‚eczeÅ„stwie.Wychowanie dzieci już od najmÅ‚odszych lat w poczuciu szacunku do pracy, radoÅ›ci z wykonywania pomocnych rodzicom czynnoÅ›ci zaowocuje w przyszÅ‚oÅ›ci lepszym przygotowaniem do bycia czÅ‚onkiem spoÅ‚eczeÅ„stwa.Dla przykÅ‚adu dziecko, które partycypuje w drobnych nawet pracach domowych jest poddane bardzo szerokiemu dziaÅ‚aniu wychowawczemu.Dziecko uczy siÄ™ nie tyko okreÅ›lonych prac, ale i czerpie z ich wykonywania satysfakcjÄ™, oraz zaspokaja potrzebÄ™ nauki i pomocy innym.Edukacja winna o ile to możliwe dawać dziecku szansÄ™ na poznanie siebie, swoich możliwoÅ›ci i zainteresowaÅ„.Winna ukazać dziecku wachlarz możliwoÅ›ci jakie oferuje mu nauka i technika.Te zawodoznawcze dziaÅ‚ania pomogÄ… sprawdzić predyspozycje danej jednostki do wykonywania okreÅ›lonego zawodu, odkryć zdolnoÅ›ci i talenty.Wychowanie, przygotowuje czÅ‚owieka do życia, a w konsekwencji przygotowuje czÅ‚owieka do pracy.DokonujÄ…c podsumowania możemy stwierdzić, że dziaÅ‚alność i praca czÅ‚owieka może być pojmowana w kilku różnych aspektach:lWychowawczym, gdzie podkreÅ›la siÄ™ rolÄ™ wychowania przez pracÄ™llMoralnym, który mówi o sposobie traktowania pracy, jej wykonywania i przeżywania.llEkonomicznym, gdzie daje ona czÅ‚owiekowi kontakt spoÅ‚eczny.llPsychologiczno-fizjologicznym stanowiÄ…cym warunek rozwoju czÅ‚owieka i traktujÄ…cym pracÄ™ jako obiektywnÄ… wartość i potrzebÄ™ dziaÅ‚ania.lJak wnika z powyższych koncepcji i rozwiÄ…zaÅ„ praca jest wiÄ™c wartoÅ›ciÄ… przypisanÄ… czÅ‚owiekowi niejako „z natury”.Aby prawidÅ‚owo funkcjonować trzeba mieć Å›rodki, a to bezpoÅ›redni wiąże siÄ™ z pracÄ….Praca jest dla czÅ‚owieka podstawa jego bytu i powinna być źródÅ‚em satysfakcji.W tej i wielu innych wypowiedziach wielokrotnie użyto sÅ‚owa „praca”, nadano mu różnego znaczenia i różnej wartoÅ›ci.Od dostojnych, bogobojnych okreÅ›leÅ„ do ostrych realistycznych, pompatycznych okreÅ›leÅ„ z okresu komunizmu, znaczenie sÅ‚owa „praca” zależaÅ‚o od miejsca i czasu w historii życia czÅ‚owieka.A obecnie - jakie znaczenie ma dla nas sÅ‚owo „praca”, „wartość pracy”?Najlepiej okreÅ›liÅ‚ to Ryszard JedliÅ„ski przeprowadzajÄ…c analizÄ™ wypowiedzi uczniów koÅ„czÄ…cych szkoÅ‚Ä™ podstawowÄ….Zadaniem badanej mÅ‚odzieży , czÅ‚owiek jest zobligowany zarówno przez nakazy religijne, jak i Å›wieckie normy spoÅ‚eczno moralne do uczciwego wykonywania pracy.Jest ona czynnoÅ›ciÄ… nieuniknionÄ…, przynoszÄ…cÄ… wymierne korzyÅ›ci spoÅ‚eczne i przyczyniajÄ… siÄ™ do wÅ‚aÅ›ciwego funkcjonowania jednostki ludzkiej w spoÅ‚ecznoÅ›ci.np.:„Praca jest nieunikniona.Każdy musi swojÄ… pracÄ™ wykonywać.Musimypracować, jeÅ›li chcemy aby dobrze funkcjonowaÅ‚o nasze spoÅ‚eczeÅ„stwo”WiÄ™kszość uczniów uważa, że wykonujÄ…cym pracÄ™ należy siÄ™ satysfakcja z wykonywanych zadaÅ„.„Praca powinna dawać zadowolenie, że można jÄ… wykonać”Praca zdaniem badanych ósmoklasistów jest niezbÄ™dna dla zaspokojenia potrzeb życiowych każdego czÅ‚owieka.W peÅ‚ni dostrzegajÄ… trud pracy, marzÄ…c wszakże o tym, by byÅ‚a przyjemna i dawaÅ‚a satysfakcjÄ™, nie uznajÄ… pracy za zÅ‚o konieczne.„Praca uszlachetnia, daje siÅ‚Ä™ i ksztaÅ‚tuje charakter”„Praca to poszerzanie swej wiedzy i doskonalenie swych umiejÄ™tnoÅ›ci”Cel pracy w opinii uczniów ma wyraźny instrumentalny wymiar, co zostaÅ‚o jednoznacznie zwerbalizowane w wiÄ™kszoÅ›ci definicji.„Praca jest Å›rodkiem utrzymania siebie i swojej rodziny”„W dzisiejszych czasach kto nie ma pracy, umiera z gÅ‚odu lub zaÅ‚amuje siÄ™psychicznie”OkoÅ‚o 12% uczniów próbuje interpretować wartość pracy za pomocÄ… poniższej metafory, która uwypukla dotychczasowe doÅ›wiadczenia egzystencjalne mÅ‚odzieży:„Bez pracy nie ma koÅ‚aczy, aby coÅ› mieć, trzeba pracowa攄Bez pracy nie ma koÅ‚aczy.Aby jeść, trzeba na to zapracować”Rozumienie przez uczniów pojÄ™cia „praca” jest rozumieniem potocznym.JÄ™zykowy obraz pracy dostrzegany przez ósmoklasistów jawi siÄ™ jako obraz uksztaÅ‚towany w doÅ›wiadczeniach rodzinnych i Å›rodowiskowych oraz częściowo tylko w toku edukacji szkolnej.Na perspektywÄ™ interpretacyjnÄ… sÅ‚owa i przyjÄ™ty przez uczniów punkt widzenia znaczÄ…cy wpÅ‚yw miaÅ‚y zmiany spoÅ‚eczno-kulturowe w ostatnich kilku latach w Polsce.Aksjologiczny (wartoÅ›ciowy) wymiar sÅ‚owa „praca” jest wiÄ™c wyraźnie zubożony i odnoszÄ…cy siÄ™ do przestrzeni dóbr materialnych i tu winniÅ›my widzieć swojÄ… rolÄ™ jako studenci pedagogiki, przyszli doradcy zawodowi.1
[ Pobierz całość w formacie PDF ]