[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Pozytywne rozwiÄ…zanie obydwu tych przypadków może być dokonane dziÄ™ki idei specjalizacji.Specjalizacja dystrybucji oznacza dwie rzeczy: wynajÄ™cie przedsiÄ™biorstwa dystrybucyjnego jako „trzeciego kontrahenta” bÄ…dź zastosowanie nowej koncepcji dystrybucyjnej okreÅ›lonej mianem „centrum zysku w odniesieniu do firmy matki”.Szybkie powstanie w Wielkiej Brytanii w okresie powojennym specjalistycznych przedsiÄ™biorstw dystrybucyjnych typu „trzeci kontrahent” zawdziÄ™czamy brakowi ograniczeÅ„ prawnych, co miaÅ‚o miejsce aż do niedawna np.w Stanach Zjednoczonych.PrzedsiÄ™biorstwa transportowe miaÅ‚y możliwoÅ›ci rozszerzenia swojej dziaÅ‚alnoÅ›ci na magazynowanie, zarzÄ…dzanie zapasami, a nawet na realizacjÄ™ zamówieÅ„.Przyjęły one bardzo elastyczne rynkowo zorientowane podejÅ›cie cenowe w rezultacie przedsiÄ™biorstwa te oferujÄ… udziaÅ‚owy (partycypacyjny) serwis, co oznacza, że koszty staÅ‚e konieczne do funkcjonowania krajowego systemu dystrybucyjnego z reguÅ‚y bardzo wysokie rozkÅ‚adajÄ… siÄ™ na wielu użytkowników.WspółczeÅ›ni nabywcy oczekujÄ… obsÅ‚ugi na wysokim poziomie i majÄ… coraz bardziej wyrafinowane gusty.ŻądajÄ… coraz wiÄ™kszej wygody.Wysoki poziom produktów, usÅ‚ug, a nade wszystko obsÅ‚ugi (serwisu) jest warunkiem lojalnoÅ›ci klientów.Wyzwaniem dla firm staje siÄ™ budowa programu wiÄ™zi z klientami, dziÄ™ki którym podnieść można ich lojalność.Lojalni klienci przynoszÄ… najwiÄ™ksze zyski, gdyż kupujÄ… wiÄ™cej i częściej, sÄ… także mniej wrażliwi na pewne potkniÄ™cia ze strony firmy, a także dostarczajÄ… wielu informacji, które stanowiÄ… podstawÄ™ uruchomienia różnych procesów innowacyjnych.W efekcie, klienci lojalni w poważnym stopniu przyczyniajÄ… siÄ™ do wzrostu pozycji rynkowej firmy.Produkty i usÅ‚ugi, serwis - sÄ… elementami skÅ‚adowymi wartoÅ›ci konsumenckiej, której jakość powinna być stale doskonalona, tak jak i pozostaÅ‚e skÅ‚adniki marketingu mix.ObsÅ‚uga klienta (ang.customer service) jak wiÄ™kszość pojęć z dziedziny zarzÄ…dzania nie jest rozumiana jednoznacznie i ma wiele definicji.W praktyce dla każdej firmy, może oznaczać co innego.Co wiÄ™cej, inaczej mogÄ… jÄ… widzieć dostawcy, sprzedawcy i producenci, inaczej odbiorcy (klienci).Logistyka jako wiedza wybitnie użytkowa, musi respektować te różnice.Tym bardziej, że wielość definicji i znaczeÅ„ nie przeszkadza w rozumieniu idei filozofii i koncepcji obsÅ‚ugi klienta.Najogólniej obsÅ‚ugÄ™ można rozumieć jako zdolność systemu logistycznego firmy do zaspokojenia potrzeb klientów pod wzglÄ™dem czasu dostawy, niezawodnoÅ›ci, komunikacji i wygody.Nie jest trudno zauważyć, że pierwszym wyróżnikiem tej definicji jest czas dostawy czyli odstÄ™p czasu miÄ™dzy momentem zamówienia danej pozycji i momentem jej otrzymania, który dla sporej grupy klientów jest sprawÄ… najważniejszÄ….Nic dziwnego wiÄ™c, że czÄ™sto urasta do rangi definicji obsÅ‚ugi i może być z niÄ… utożsamiany.Istnieje zatem definicja zgodnie, z którÄ… obsÅ‚uga klienta jest systemem rozwiÄ…zaÅ„ zapewniajÄ…cym klientowi satysfakcjonujÄ…ce relacje miÄ™dzy czasem zÅ‚ożenia zamówienia i czasem otrzymania produktu/usÅ‚ugi lub też, w wersji bardziej rozwiniÄ™tej, jest systemem rozwiÄ…zaÅ„, jaki zapewnia siÄ™ ciÄ…gÅ‚ość powiÄ…zaÅ„ pomiÄ™dzy czasem zÅ‚ożenia zamówienia i czasem, w którym produkt dostarczono klientowi, tak aby go w peÅ‚ni usatysfakcjonować i podtrzymać tÄ™ satysfakcjÄ™ w dÅ‚ugim okresie.Warta zapamiÄ™tania jest również definicja mówiÄ…ca, że obsÅ‚uga klienta to wiele wzajemnie sprężonych czynnoÅ›ci logistycznych decydujÄ…cych o satysfakcji klienta przy zakupie produktu (usÅ‚ugi), czyli ostatnim akcie procesu, który zwykle rozpoczyna siÄ™ zÅ‚ożeniem zamówienia, a koÅ„czy dostawÄ… produktu do klienta.Akt zakupu może mieć swojÄ… kontynuacjÄ™ w postaci czynnoÅ›ci posprzedażnych, konserwacyjnych zwiÄ…zanych z pomocÄ… technicznÄ….W niektórych organizacjach termin „obsÅ‚uga klienta” zawiera nastÄ™pujÄ…ce czynnoÅ›ci:lzaoferowanie korzystnych warunków finansowych i kredytowych,llzagwarantowanie dostaw w okreÅ›lonym terminie,llzmiany terminów fakturowania, tak aby wyjść naprzeciw wymogom klientów,llrozszerzenie możliwoÅ›ci sprzedaży na zasadzie konosamentu,llzapewnienie materiałów do prezentacji sprzedanych towarów,llutrzymanie zapasów części zamiennych na poziomie zadowalajÄ…cym klientallinstalacje produktu.lTak wiÄ™c mówiÄ…c o obsÅ‚udze klienta, firmy uwzglÄ™dniajÄ…c szereg elementów wspierajÄ…cych kluczowy produkt materialny lub kluczowÄ… usÅ‚ugÄ™, a klient dokonuje wyboru, bierze pod uwagÄ™ caÅ‚oÅ›ciowÄ… ofertÄ™ i jej wartość.Dowodów na kompleksowe rozumienie produktów przez klientów jest wiele, np
[ Pobierz całość w formacie PDF ]