[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.ZwiÄ…zek miÄ™dzy myÅ›leniem i jÄ™zykiem znany byÅ‚ od dawna i czÄ™sto poznanie oraz struktury myÅ›lowe charakteryzowano przez analogiÄ™ do systemu jÄ™zykowych znaków.Oddzielenia logiki od psychologii, czyli ujmowania zwiÄ…zków logicznych w myÅ›leniu od opisu czynnoÅ›ci myÅ›lenia dokonaÅ‚ B.Bolzano (1837).Z kolei F.Brentano odróżniÅ‚ logiczne zwiÄ…zki prawdziwoÅ›ciowe od genetycznych zależnoÅ›ci psychologicznych miÄ™dzy myÅ›lami.Husserl dokonaÅ‚ syntezy stanowiska antypsychologicznego ; wskazaÅ‚ na różnicÄ™ jaka zachodzi miÄ™dzyprawami psychologii (nauki empirycznej) a twierdzeniami logiki (nie jest naukÄ… empirycznÄ…).Logika formalna stanowi dziedzinÄ™ logiki ogólnej, która jest zespoÅ‚em dyscyplin o formalnej stronie jÄ™zyka i poznania.Logik nie zajmuje siÄ™ wprost myÅ›lami, lecz ich jÄ™zykowymi odpowiednikami.Logika jest narzÄ™dziem niesprzecznego myÅ›lenia, jest „teoriÄ… satysfakcjonujÄ…cego myÅ›lenia”, tzn.takiego, które rodzi subiektywne przekonanie (jasność, wyraźność, klarowność - co nie oznacza obiektywnoÅ›ci, zgodnoÅ›ci ze stanem rzeczy).Po co czÅ‚owiek myÅ›li ?CzÅ‚owiek bowiem (.) myÅ›li nie po to jedynie, by swoje życie uczynić coraz bardziej wygodnym i użytecznym, gdyż poza użytecznoÅ›ciÄ…, wygodÄ…, funkcjonalnoÅ›ciÄ… istniejÄ… jeszcze inne, nigdy nie przestarzaÅ‚e wartoÅ›ci, wÅ›ród których jest sam czÅ‚owiek.A najwznioÅ›lejsze czynnoÅ›ci czÅ‚owieka - poznanie jako takie, miÅ‚ość, twórczość - sÄ… tymi istotnie ludzkimi wartoÅ›ciami, których nie można traktować jedynie tylko użytkowo.I najwyższe przejawy osoby ludzkiej : kontemplacja prawdy i piÄ™kna oraz realizacja dobra, zawsze byÅ‚y uznawane za jedynie godny cel życia czÅ‚owieka.(M.A.KrÄ…piec „Ja - czÅ‚owiek”)Bruner pisze o radoÅ›ci intelektualnej (w kontekÅ›cie twórczoÅ›ci) : „.źródÅ‚em podstawowych form przyjemnoÅ›ci w życiu umysÅ‚owym czÅ‚owieka (.) jest redukcja tego, co niespodziewane i zawiÅ‚e, do przewidywalnego i prostego.Lecz natychmiast napotykamy paradoks.ŹródÅ‚em bowiem radoÅ›ci jest sam akt redukowania niespodzianki czy też zawiÅ‚oÅ›ci.Dążenie do celu dostarcza wiÄ™cej przyjemnoÅ›ci niż jego osiÄ…gniÄ™cie i to, co nie jest niespodziankÄ…, jest zawsze mniej atrakcyjne : okrzyk „znów to samo” jest niewÄ…tpliwie okrzykiem rozczarowania.” („O poznawaniu”)„Nie ma nic równie praktycznego jak dobra teoria.”Kurt Lewin 1951Czym jest myÅ›lenie ? - wybrane definicje - krótko i treÅ›ciwie :- jest czynnoÅ›ciÄ… umysÅ‚owÄ… (J.Kozielecki),- jest substytutem dziaÅ‚ania (E.NÄ™cka),- jest dochodzeniem do wniosków, które wczeÅ›niej czÅ‚owiekowi nie byÅ‚y znane (M.Lewicka),- jest Å›wiadomoÅ›ciÄ… rzeczy, która przyszÅ‚a nam do gÅ‚owy (J.Dewey),- jest jedynÄ… drogÄ… pozwalajÄ…cÄ… uniknąć impulsywnoÅ›ci lub rutyny w dziaÅ‚aniu (J.Dewey),- jest to aktywność umysÅ‚owa, która towarzyszy nieodÅ‚Ä…cznie ludzkiemu życiu (H.Arendt).Literatura dot.problematyki myÅ›lenia z której korzystano w trakcie przygotowywania niniejszego opracowania :lJ.Dewey „Jak myÅ›limy?” KiW 1957llJ.S.Bruner „O poznawaniu” PIW 1971llE.NÄ™cka „MyÅ›lenie” rozdz.X z „Psychologia i poznanie” M.Materska, T.Tyszka PWN 1997llM.Lewicka „MyÅ›lenie i rozumowanie” z : J.Strelau „Psychologia” t.IIllI.Kurcz „JÄ™zyk i komunikacja” z : J.Strelau „Psychologia” t.IIllJ.Kozielecki rozdz.XIX z „Psychologia i poznanie”llJ.R.Searle „UmysÅ‚, mózg i nauka” PWN 1995llH.Arendt „MyÅ›lenie” Czytelnik 1991llM.Heidegger „Co zwie siÄ™ myÅ›leniem” PWN 2000llM.Merleau - Ponty „Proza Å›wiata” Czytelnik 1999llH.BuczyÅ„ska „Cassirer i symboliczne formy poznania” z : „Filozofia i socjologia XX wieku” red.B.Baczko WP 1962llA.B.StÄ™pieÅ„ „WstÄ™p do filozofii” TN KUL 1995llZ.Cackowski „CzÅ‚owiek jako podmiot dziaÅ‚ania praktycznego i poznawczego” KiW 1979lOpracowanie : SÅ‚awomir ZemÅ‚a11
[ Pobierz całość w formacie PDF ]