[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Owo «diese» i«jene» tÅ‚umaczyÅ‚ Bornstein przez «oglÄ…d» podstawiajÄ…c za tezaimki wskazujÄ…ce «Anschauung».Czysto gramatycznie z uwagi narodzaj żeÅ„ski tych zaimków byÅ‚oby to dopuszczalne, ale meryto-rycznie caÅ‚e zdanie zmienia siÄ™ w tautologiÄ™, pozbawionÄ… mocyargumentacyjnej.Trudno wiÄ™c tak tÅ‚umaczyć, jak to uczyniÅ‚Bornstein.Å›ciÅ›le biorÄ…c, nie wiadomo, do czego odnieść oba te zaimki.Raczej należy przeto tÅ‚umaczyć dosÅ‚ownie i pozostawić tekst wprzekÅ‚adzie w tym samym stopniu niezrozumiaÅ‚ym, jak w oryginale.(R.I.)32naoczność a priori jest nierozÅ‚Ä…cznie poÅ‚Ä…czona z pojÄ™ciem przedwszelkim doÅ›wiadczeniem lub poszczególnym spostrzeżeniem.§8JeÅ›li uczynimy ten krok, to trudnoÅ›ci, jak siÄ™ wydaje, niemalejÄ…, lecz wzrastajÄ….Teraz bowiem pytanie brzmi: W jaki sposóbjest możliwe, by coÅ› a priori naocznie oglÄ…dać (anzuschauen) ?OglÄ…danie (Anschauung) jest to wyobrażenie (Vorstellung) takie, jakieby bezpoÅ›rednio zależaÅ‚o od obecnoÅ›ci przedmiotu.Dlatego teżwydaje siÄ™ rzeczÄ… niemożliwÄ… coÅ› a priori w sposób pierwotnyoglÄ…dać: wtedy bowiem oglÄ…danie musiaÅ‚oby [282] siÄ™ dokonywaćbez przedmiotu wczeÅ›niej danego lub teraz obecnego, do którego bysiÄ™ odnosiÅ‚o, nie mogÅ‚oby wiÄ™c być oglÄ…daniem.PojÄ™cia wprawdzieposiadajÄ… takÄ… naturÄ™, że niektóre z nich, te mianowicie, którezawierajÄ… tylko myÅ›lenie jakiegoÅ› przedmiotu w ogóle, możemy sobiezupeÅ‚nie dobrze utworzyć a priori, nie pozostajÄ…c sami wbezpoÅ›rednim stosunku do przedmiotu, jak np.pojÄ™cie wielkoÅ›ci,przyczyny itd., lecz nawet i te pojÄ™cia, aby posiąść znaczenie i sens,wymagajÄ… pewnego użycia in concreto, tj.zastosowania dojakiejkolwiek naocznoÅ›ci, dziÄ™ki której zostaje nam dany ichprzedmiot.Ale w jaki sposób oglÄ…danie (Anschauung) przedmiotumoże wyprzedzać sam przedmiot?§ 9Gdyby oglÄ…danie nasze musiaÅ‚o być tego rodzaju, żeprzedstawiaÅ‚oby rzeczy tak, jak one sÄ… same w sobie, to oglÄ…danie niemogÅ‚oby siÄ™ nigdy dokonać a priori, lecz byÅ‚oby zawsze empiryczne.Albowiem o tym, co jest zawarte w przedmiocie samym w sobie,mogÄ™ wiedzieć tylko wtedy, gdy mi jest obecny i dany.Zapewne, iwtedy również jest rzeczÄ… niepojÄ™tÄ…, w jaki sposób oglÄ…danie rzeczyobecnej mogÅ‚oby mi pozwolić poznać jÄ… takÄ…, jakÄ… ona jest sama wsobie, skoro jej wÅ‚asnoÅ›ci nie mogÄ… przewÄ™drować do mojej wÅ‚adzywyobrażenia (Vorstellungskraft).Ale gdy zgodzimy siÄ™ nawet na takÄ…możliwość, to przecież tego rodzaju oglÄ…danie nie zachodziÅ‚oby apriori, tj.zanim przedmiot byÅ‚by mi przedstawiony, bez tego bowiemnie można by byÅ‚o wymyÅ›lić żadnej podstawy odnoszenia siÄ™ mego33wyobrażenia do przedmiotu, chyba że polegaÅ‚oby ono na natchnieniuA wiÄ™c tylko w jeden jedyny sposób jest możliwe, żeby oglÄ…daniemoje wyprzedzaÅ‚o rzeczywistość przedmiotu i byÅ‚o poznaniem apriori: mianowicie, jeżeli nie zawiera ono w sobie nic innego, jaktylko formÄ™ zmysÅ‚owoÅ›ci wyprzedzajÄ…cÄ… we mnie, podmiocie19,wszelkie rzeczywiste podniety (Eindrücke), którymi zostajÄ™ pobudzonyprzez przedmioty.Albowiem to, że przedmioty zmysÅ‚owe mogÄ… byćoglÄ…dane jedynie zgodnie z tÄ… formÄ… zmysÅ‚owoÅ›ci, to mogÄ™ wiedzieć apriori.StÄ…d wniosek, że zdania, które dotyczÄ… jedynie tej formyoglÄ…dania zmysÅ‚owego, bÄ™dÄ… możliwe i ważne dla przedmiotówzmysÅ‚owych: jak również i odwrotnie, że dane naoczne(Anschauungen), które sÄ… możliwe a priori, nie mogÄ… dotyczyć nigdyinnych rzeczy, jak tylko przedmiotów naszych zmysłów.[283] § 10A wiÄ™c tylko przez formÄ™ zmysÅ‚owej naocznoÅ›ci możemyrzeczy oglÄ…dać a priori, wskutek czego jednak przedmioty poznajemytylko tak, jak one dla nas (dla naszych zmysłów) mogÄ… siÄ™ przejawiać(erscheinen), nie po znajÄ…c ich takimi, jakimi mogÄ… być same w sobie.I to zaÅ‚ożenie jest bezwarunkowo konieczne, jeżeli zdania syntetycznea priori majÄ… być uznane za możliwe, albo, w przypadku gdy jerzeczywiÅ›cie znajdujemy, jeżeli ich możliwość ma być zrozumiana i zgóry okreÅ›lona.Otóż przestrzeÅ„ i czas sÄ… tymi danymi naocznymi(Anschauungen), które czysta matematyka kÅ‚adzie u podstawwszystkich swych poznaÅ„ i sÄ…dów, wystÄ™pujÄ…cych zarazem jakoapodyktyczne i konieczne.Matematyka bowiem musi wszystkie swepojÄ™cia przedstawić najpierw w naocznoÅ›ci, czysta zaÅ› matematyka w czystej naocznoÅ›ci, tj.musi je konstruować.Bez takiej naocznoÅ›cinie może ona ani kroku uczynić (nie może bowiem postÄ™powaćanalitycznie, to znaczy przez rozbiór pojęć, lecz tylko syntetycznie),dopóki mianowicie brak jej czystej naocznoÅ›ci, w której jedynie możebyć dany materiaÅ‚ do sÄ…dów syntetycznych a priori.GeometriakÅ‚adzie u [swych] podstaw czystÄ… naoczność przestrzeni
[ Pobierz całość w formacie PDF ]