[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Jednak te ciaÅ‚a krwie wsobie niemajÄ….Z.Januariusza Biskupa MÄ™czennika po dziÅ› dzieÅ„ krewwre w Neapolu w ampuÅ‚ce, postawiona przy ciele, ale nie w ciele.Cza-sem krew pÅ‚ynie z zabitego czÅ‚eka przy prezencji swego zabójcy, albocudownie, albo z antypatycznego ku zabójcy odium.Czasem to siÄ™ tra-fia i przy niewinnym, a to sprawÄ… czarta, chcÄ…cego niewinność czyjÄ… wkalumniÄ… albo karÄ™ wprowadzić, wedÅ‚ug Delriona, Kirchera, Schotta.Czasem, wedÅ‚ug Naturalistów i Anatomistów, w ciele czÅ‚eka mÅ‚odego,nagle zmarÅ‚ego, postrzelonego, utopionego, obieszonego, dobrego tem-peramentu gdy żyÅ‚ bÄ™dÄ…cego, rumieniec i krew podajÄ… go w suspicjÄ…,trwajÄ…ce Niedziel kilka: czasem dni pewnych zmarÅ‚y czÅ‚ek w Marcukrew ma także w sobie, wedÅ‚ug kilku Autorów.W dawno zaÅ› zmarÅ‚ychnie krew jest, ale posoka, sukrowica.PÅ‚ynie krew i z tych, co ich wAkademiach anatomizujÄ…, choć dni kilka już nie żyjÄ….A kiedy tychwszytkich racji niemasz wyliczonych, a trup z grobu dobyty, w Nie-dziel kilka po Å›mierci qaÅ‚y i rumiany, za ciÄ™ciem rydla, siekiery w gar-dÅ‚o krew sÄ…czy, jakby byÅ‚ żywy, na dół twarzÄ… leży, koszulÄ™ w zÄ™bachtrzyma, jak na wielu to widziano trupach, nie jest też Å›wiÄ™te ciaÅ‚o (bożycie w oczach wszytkich bywa nie bardzo chwalebne i bez pokuty),toć musi być upier albo upierzyca, tak zwani od pierza, że siÄ™ tak ry-chÅ‚o uwijajÄ…, jakby pierze i skrzydÅ‚a mieli.Nie można zaÅ› generalnie io każdym trupie mówić, że w nim krew nie umiera, bo to widziemy nainnych umarÅ‚ych od suspicyi upierostwa dalekich i nie majÄ…cych racjiżadnej w zwyż wyliczonych, że w nich zaraz krew po separacji duszypowoli stygnie, gęśnieje, obumiera, psuje siÄ™ z ciaÅ‚em i humorami.AjeÅ›li jest krew dÅ‚ugo w umarÅ‚ym, nie majÄ…c racji namienionej żadnej,przyznać potrzeba, że to jest ciaÅ‚o Upiera, od czarta opanowane, którykrew rozgrzewa, aby trupa ożywiaÅ‚a, konserwowaÅ‚a w wigorze, abynim ludziom, bydÅ‚u &c.szkodziÅ‚.O krwi bowiem to sciendum, że siÄ™rodzi w czÅ‚eku żyjÄ…cym ex chylo, to jest z części najlepszych potrawypożytej i dobrze w żoÅ‚Ä…dku strawionej; a chylus ów idzie z żoÅ‚Ä…dka pervenas mesaraicas do wÄ…troby, tam siÄ™ w krew obraca, a z wÄ…troby do-piero po żyÅ‚ach wiÄ™kszych i mniejszych w caÅ‚ym czÅ‚eku rozchodzi siÄ™,ożywia go, augmentuje.A trup, że nie jada, z czego siÄ™ ów chylus ikrew ma w nim rodzić i konserwować go? Wszytka wilgoć i krew zciaÅ‚em zgnić powinna.A że nie gnije w upiorach, jako przy ucinaniugłów im tyle razy docieczono, ani też to jest cudem, ani miejsca wÅ‚a-snoÅ›ciÄ… (bo drugie gnijÄ…), ani jest racjÄ… jakÄ… nam tajemnÄ…, toć musi byćNASK IFP UGZe zbiorów Wirtualnej Biblioteki Literatury Polskiej Instytutu Filologii Polskiej UG96czarta SprawÄ…, iż jego ogrzewaniem krew ta konserwuje siÄ™, instrumentszkodzenia, zarażania ludzi, koni, bydÅ‚a.Niewskrzesza tedy czart owe-go ciaÅ‚a, bo jest dzieÅ‚o samego BOGA, jako wskrzesiÅ‚ Samuela Prorokapraeveniendo conatus czarownicy; a czarownica sobie to przypisaÅ‚a; ityle umarÅ‚ych wskrzesiÅ‚ i wskrzesi wszystkich na dniu SÄ…dnym; aletylko wstÄ™puje czart w umarÅ‚ego ciaÅ‚o per unionem accidentalem, wnim i z nim zaraża z Bożego dopustu.Bierze też czart czÄ™stokroć postać, i owszem samo materialne cor-pus konia, psa, a czemu nie ma brać ludzkich trupów? Dla jednego cie-leÅ›nie żyjÄ…cego sprowadziÅ‚ diabeÅ‚ osobÄ™ urodziwÄ…; aliÅ›ci post actumpokazaÅ‚ siÄ™ Å›cirw bydlÄ™cy w łóżku, jako pisze Gvillielmus ParisiensisLubi czart bawić siÄ™ w grobach, osobliwie ów bÄ™dÄ…cy z liczby czartówziemskich, podziemnych, grobowych; wedÅ‚ug Aukasza Z.cap.5.v.2.Occurit de monumento homo, in spiritu immundo.Jako tedy tu żywegoz grobu wyprowadziÅ‚ czÅ‚eka, tak daleko Å‚atwiej umarÅ‚ego potrafi wy-wieść; który już mu nie może dać odporu.WstÄ™puje czart w bestye,wieprza, drzewo, a czemu niema wstÄ…pić w trupa? co w tym bÄ™dzieprzeszkodÄ…, chyba Relikwie przy trupie bÄ™dÄ…ce, albo exorcizm, zaklÄ™-cie, albo BÓG nie pozwoli.Za PogaÅ„stwa jeszcze przyuczony czart dotrupów; bo ktokolwiek umarÅ‚ z wielkich Potentatów, Wojowników,MÄ…drych, miano ich za Bogów, Semideos, Heroes, bo w ciaÅ‚a te czarciwstÄ™powali, cudne dla nich rzeczy, choć tylko na pozór, czynili, w za-bobonnych utwierdzajÄ…c ich bÅ‚Ä™dach.Toć niedziw, że i teraz do trupówsiÄ™ biorÄ…; ile oddanych sobie pacto bab czarownic, aby choć nie Boga-mi ich czynili, to przynajmniej cudownemi szkodnikami.Wszak w tymniemasz dubium, że sÄ… Nigromantici, którzy krwie i pewnych słówprzymówek zażywszy,.przy pomocy szatana umarÅ‚ych wskrzeszaÅ‚a,wedÅ‚ug Isidora i Sancheza, toć i w tym nietrzeba wÄ…tpić, że upierówczarownice mogÄ… mocÄ… czarta z grobów wyprowadzać na szkodzeniekomu.Simon ów Czarnoksiężnik dokazaÅ‚ tego przez czarta, że woczach Z.Piotra trup siÄ™ ruszaÅ‚, toć może dokazać każda czarownicaprzez tegoż piekielnego Ministra, że trup i chodzić może po nocy.MógÅ‚ dobry AnioÅ‚ Abakuka Proroka jeść niosÄ…cego w pole robotni-kom, porwawszy za Å‚eb zanieść do Babilonu Miasta, na posilenie Da-niela Proroka, miÄ™dzy lwy wrzuconego Danielis Cap.14.MógÅ‚ czartNajÅ›wiÄ™tszego z Ludzi, Chrystusa Pana, nieść po powietrzu na ganekJerozolimskiego KoÅ›cioÅ‚a Mathaei 4.c.Toć może i zÅ‚y AnioÅ‚, jako ówdobry, nie jednego Abakuka, Piotra, PawÅ‚a wziąść umarÅ‚e ciaÅ‚o i nieść,gdzie mu każe czarownica; a jeÅ›li Chrystusa nosić odważyÅ‚ siÄ™, dopie-NASK IFP UGZe zbiorów Wirtualnej Biblioteki Literatury Polskiej Instytutu Filologii Polskiej UG97roż grzeszne cielsko.Co ZwiÄ™tych CiaÅ‚ Relikwii nie tyka, bo sam BÓGtych Å›wiÄ™tych strzeże depozytów; Custodit Dominus omnia ossa eorum(Justorum), unum ex his non conteretur.A jako BÓG przez koÅ›ci Å›wiÄ™-tych sÅ‚ug swoich czyni cuda, tak czart przez trupy umarÅ‚ych wymyÅ›liÅ‚sobie sposób cudowne wyrabiać zÅ‚oÅ›ci.Albertus Magnus wielki Filo-zof, Naturalista, Teolog, a przytym ZwiÄ™ty, pisze że woÅ‚y, cielÄ™ta czartmoże przenieść w momencie i prezentować komu, toć w nie możewstÄ…pić, chodzić, niemi zarażać, toż samo potrafi uczynić z ludzkiemizmarÅ‚emi ciaÅ‚ami.Pozwala Pan BÓG za grzechy: choroby, powietrze sprawić czartu,co on czyni corrumpendo zboża, wody, jarzyny i aerem, toć mu wolnozażyć i tego sposobu, aby braÅ‚ z grobów trupów, z dróg, z pola, z ulicÅ›cierwa na zarazÄ™, ile że ta rzeczy sposobne naturalnie, ile już Å›mier-dzÄ…ce, do infekcyi
[ Pobierz całość w formacie PDF ]