[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Owe c o możesz uzyskać z bezpośredniej obserwacji.J a k i d l a c z e g o badasz, zadającpytania.W drugiej fazie systematycznie odejmujesz elementy z zachowania modelu,sprawdzając, które z nich decydują o różnicy.Jeśli coś odrzuci a zmiana będzie minimalna,nie jest to element konieczny.Jeśli natomiast po odrzuceniu czegoś wywołasz różnicę wuzyskiwanym rezultacie, masz do czynienia z istotną częścią modelu.Podczas tej fazyudoskonalasz model i zaczynasz go świadomie rozumieć.Pozostaje to w całkowitejsprzeczności z tradycyjnym modelem uczenia się.Uczenie tradycyjne nakazuje dodawanieelementu po elemencie, dopóki nie uzyskasz ich wszystkich.W ten sposób nic jest jednakłatwo rozpoznać, co jest decydujące.Modelowanie, które jest bazą dla przyspieszonegouczenia, najpierw przejmuje wszystkie elementy, a dopiero potem zaczyna je odejmować, takaby rozpoznać to, co niezbędne.Trzecia i ostatnia faza to zaprojektowanie procesu uczenia tych umiejętności innych.Dobry nauczyciel będzie umiał stworzyć odpowiednie środowisko, które umożliwi studentomsamodzielne nauczenie się, jak osiągnąć upragniony rezultat.Modele (model*) ą tak ukształtowane, aby były proste i weryfikowalne, Nie musiszwiedzieć, dlaczego one działają, podobnie jak nie musisz wiedzieć, dlaczego i jak działasamochód, aby nim jezdzić.Jeśli zagubiłeś się w labiryncie ludzkich zachowań, przedewszystkim potrzebujesz mapy, aby znalezć odpowiednią drogę, a nie psychologicznych analizrozważających, dlaczego chcesz znalezć tę drogę na zewnątrz.Modelowanie w każdej dziedzinie owocuje rezultatami i technikami, a także dostarczadalszych narzędzi do modelowania.NLP jest twórcze, ponieważ jego osiągnięcia mogą byćzastosowane, aby uczynić je jeszcze hardziej efektywnymi.NLP staje się trampoliną dlarozwoju osobistego.Możesz modelować swoje kreatywne i zasobne stany tak, aby móc jezastosować w dowolnym czasie.Z tą natomiast powiększoną zasobnością i kreatywnością,pozostającą do twojej dyspozycji, możesz stać się jeszcze bardziej zasobny i kreatywny.Jeśli dobrze modelujesz, uzyskasz te same rezultaty co twój model.Nie m u s i s zjednak modelować doskonałości.Aby znalezć sposób.W jaki ktoś staje się kreatywny, czyteż jak radzi sobie z wywołaniem depresji, stawiasz to sarno kluczowe pytanie: Jeśli miałbymcię zastąpić na jeden dzień, co musiałbym robić, aby myśleć i zachowywać się tak jak ty?Każda osoba wnosi swe unikalne zasoby i niepowtarzalną osobowość do tego, co robi.Nie możesz stać się drugim Einsteinem, Beethovenem czy Edisonem.Aby stać się nimi imyśleć dokładnie jak oni, potrzebowałbyś ich unikalnej fizjologii i historii osobistej.NLP nietwierdzi, że każdy może stać się drugim Einsteinem, ale mówi, że każdy może myśleć jak on izastosować w swoim życiu wybrane przez niego sposoby myślenia.Czyniąc to, zbliżamy siędo pełni naszego osobowego geniuszu, do naszej niepowtarzalnej ekspresji doskonałości.Możesz więc modelować każde ludzkie zachowanie, o ile potrafisz opanowaćprzekonania, fizjologię i specyficzne procesy myślowe, to jest strategie, które za nim siękryją.Zanim rozważymy to w sposób bardziej szczegółowy, warto pamiętać, że zaledwiedotykamy obszaru tak rozległego, jak nasz przyszły potencjał.PRZEKONANIAPrzekonania, jakie każdy z nas ma na temat siebie samego, innych ludzi i porządkuświata, mają wielki wpływ na jakość naszych doświadczeń.Ze względu na efektsamospełniającej się przepowiedni , przekonania oddziałują na zachowanie.Mogą onewspierać jakieś szczególne zachowanie albo je powstrzymywać.Dlatego właśniemodelowanie przekonań jest tak ważne.Jednym z najprostszych sposobów modelowania przekonań osób mających wybitnezdolności jest zadawanie im pytań, d l a c z e g o oni robią to, co robią.Odpowiedzi, jakich ciudzielą, ujawnią świat ich przekonań i wartości.Istnieje opowiadanie o rzymskim chłopcu,który spędził wiele godzin, obserwując dziwnego mężczyznę, pracującego z wielkimprzejęciem.Na koniec zapytał:
[ Pobierz całość w formacie PDF ]