[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Angielskie siły zbrojne po razpierwszy wkraczają wespół z wojskami Wolnej Francji na terytoriumpodlegające władzy francuskiej.Nie należy przy tym zapominać, żekierunek polityki angielskiej rzadko kiedy zgodny tu był z kierunkiempolityki francuskiej.Z tych dwóch powodów zarówno francuska, jak iświatowa opinia publiczna będzie śledzić ze szczególną uwagą, jakWielka Brytania zachowa się wobec pozycji Francji w tym rejonie.Jestem przekonany, że gdyby ku radości Vichy, Berlina i Rzymu naszawspólna akcja w Syrii i Libanie miała pociągnąć za sobą osłabieniepozycji Francji w tych krajach i gdyby Anglia miała tu prowadzić własnąpolitykę i działania, wywarłoby to fatalny wpływ na opinię mego kraju.Muszę dodać, że odbiłoby się to w najwyższym stopniu na mychwłasnych wysiłkach zmierzających do utrzymania moralnych imaterialnych przesłanek francuskiego oporu u boku Anglii w walceprzeciwko naszym wrogom.Nie wątpię, że pan osobiście podziela ten punkt widzenia.Pragnąłbymjednak, aby w tym samym duchu działały również wszystkie miejscowewładze brytyjskie.Pragnąłbym także, aby ich działalność wywiadowcza,informacyjna, gospodarcza itp.nosiła ściśle określony i ograniczonycharakter, tak aby nie wywoływała wrażenia, jakoby okupacja Syriiczęściowo przez wojska brytyjskie i pod brytyjskim dowództwempociągała za sobą bądz uszczuplenie władzy Francji, bądz roztoczenienad tą władzą swego rodzaju kontroli.W związku z tym jest rzeczą nieodzowną uregulować odpowiedniostosunki między generałem Catroux, sprawującym władzę w imieniuFrancji, a władzami angielskimi zainteresowanymi przejściowo sytuacjąw Syrii w związku z warunkami wojennymi.Zdaniem moim należałobypołączyć przedstawicieli różnych resortów brytyjskich w jedną jedynąmisję z jednym kierownikiem, który utrzymywałby łączność zgenerałem Catroux i uzgadniał z nim i tylko z nim wszelkiesprawy wymagające współpracy francusko-brytyjskiej.Z wyjątkiemspraw czysto wojskowych współpraca ta powinna by z regułyograniczać się do spraw związanych z organizacją stosunkówgospodarczych z Palestyną i Transjordanią, z ustalaniem relacji miedzykursem funta syryjskiego i funta szterlingów oraz z wymiana informacji.Ze swej strony nie widzę przeszkód, aby kierownik tej misji angielskiejakredytowanej przy Catroux podlegał angielskiemu dowódcywojskowemu.Jednocześnie rozumiem, że może zachodzić potrzeba, aby szef tej misjiinformował bezpośrednio misję Spearsa w Londynie o wszystkichbieżących wydarzeniach.Telegram generała de Gaulle'ado Delegacji Wolnej Francji w LondynieKair, l lipca 1941 r.Powolne tempo działań wojennych w Syrii spowodowane jest głównietym, że Anglicy, jak dotąd, zaangażowali tu stosunkowo nieznaczne imało przysposobione do tych działań siły.Pobudziło to Vichy do oporu,podyktowanego zwłaszcza zawodową ambicją wojskową.Jednakżeosiągnięte rezultaty, w szczególności zajęcie Damaszku, obecnie takdalece zredukowały siły generała Dentza, że można przewidywać koniecjego oporu.Zdarzają się już wypadki przejścia jego ludzi na nasząstronę: liczba ich niewątpliwie wzrośnie po zakończeniu operacji,jednakże pod warunkiem, że Anglicy nie będą się śpieszyć z repatriacjątych wszystkich, którzy o nią poproszą.Tymczasem miejscowedowództwo brytyjskie przejawia właśnie skłonności do tego rodzajupostępowania, przede wszystkim dlatego, że jest to droga najłatwiejsza, abyć może także z utajonej chęci niedopuszczenia do tego, aby w Syriipowstała silna armia francuska.W sprawie tej zająłem jak najbardziejstanowcze stanowisko, którego potwierdzenie znajdziecie w moichtelegramach do Edena; spodziewam się, że zostały wam onezakomunikowane.Jeżeli chodzi o władzę francuską w Syrii, to moja podróż i uzyskaneinformacje przekonały mnie, że w sprawowaniu jej nie napotkamy zestrony syryjskiej i libańskiej żadnych trudności politycznych anigospodarczych Trudności powoduje raczej strona brytyjska, gdyż wsztabie generalnym, w ambasadzie w Kairze, w otoczeniu wysokiegokomisarza w Palestynie itd
[ Pobierz całość w formacie PDF ]