[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.[.] Nie oddali siÄ™ berÅ‚o od Judy ani buÅ‚awa od nóg jego, ażprzyjdzie wÅ‚adca jego, i jemu bÄ™dÄ… posÅ‚uszne narody (I Mojż.49, 8 i 10).W Jerozolimie oczekiwano z nadziejÄ… zbawcy politycznego.I chciano widzieć w JezusiezbawcÄ™ politycznego, który przez swój wjazd na osÅ‚ach , nawiÄ…zujÄ…cy do StaregoTestamentu, da siÄ™ poznać jako ten wÅ‚aÅ›nie Mejsasz.Nie ma siÄ™ wiÄ™c co dziwić, żeJezusa przyjmowano entuzjastycznie.Mateusz, Marek, Aukasz i Jan zgodnie opisujÄ…radość, jaka nastaÅ‚a po przybyciu Jezusa do Jerozolimy.U Mateusza czytamy: A wielki tÅ‚um ludu rozpoÅ›cieraÅ‚ swe szaty na drodze, inni zaÅ› obcinali gaÅ‚Ä…zki z drzew isÅ‚ali na drodze.A rzesze, które go poprzedzaÅ‚y i które za nim podążaÅ‚y, woÅ‚aÅ‚y, mówiÄ…c:Hosanna Synowi Dawidowemu! BÅ‚ogosÅ‚awiony, który przychodzi w imieniu PaÅ„skim.Hosanna na wysokoÅ›ciach! (Mat.21, 8-9).U Jana brzmi to zaÅ› tak: Nazajutrz liczna rzesza, która przybyÅ‚a na Å›wiÄ™to, usÅ‚yszawszy, że Jezus idzie doJerozolimy, nabraÅ‚a gaÅ‚Ä…zek palmowych i wyszÅ‚a na jego spotkanie, i woÅ‚aÅ‚a: Hosanna!BÅ‚ogosÅ‚awiony, który przychodzi w imieniu PaÅ„skim, król Izraela! (Jan 12, 13).Podobnie jak Mojżesz, pierwszy wielki zbawiciel i wyzwoliciel, kazaÅ‚ jechać na oÅ›le swojejżonie i swoim synom (por.II Mojż.4, 20), tak też pojawiÅ‚ siÄ™ nowy zbawiciel, któregooczekiwano z nadziejÄ…, że zakoÅ„czy panowanie Rzymian.Dla Rzymian król Izraela z domu Dawidowego , na którego widok ludzie wiwatowali, byÅ‚na pewno osobÄ… bardziej niż podejrzanÄ….Jako potencjalny podżegacz, jako wichrzycielstanowiÅ‚ dla wÅ‚adz okupacyjnych niebezpieczeÅ„stwo, które trzeba byÅ‚o zlikwidować.Zpunktu widzenia Rzymu należaÅ‚o go unieszkodliwić, nim stanie siÄ™ naprawdÄ™niebezpieczny.Rzymianie zamierzali zademonstrować wszechmoc swojej wÅ‚adzy.Jakobuntownika tracono każdego, kto chciaÅ‚ zmienić cokolwiek w istniejÄ…cych ukÅ‚adachpolitycznych.%7Å‚yd natomiast, który rzekomo wykroczyÅ‚ przeciw przykazaniu szabatowemu,byÅ‚ im najzupeÅ‚niej obojÄ™tny.Nikt z Rzymian nie zadaÅ‚by sobie nawet trudu sprawdzaniawysuniÄ™tych wobec niego zarzutów, nie mówiÄ…c już o skazywaniu go na karÄ™ Å›mierci.Entuzjastyczne przyjÄ™cie Jezusa w Jerozolimie w żadnym razie nie uszÅ‚o uwagi Rzymian.W Aktach PiÅ‚ata, najstarszych zródÅ‚ach zawierajÄ…cych wzmianki o dziaÅ‚alnoÅ›ci Jezusa, apochodzÄ…cych najpózniej z II wieku n.e., pewien rzymski kursor, czyli posÅ‚aniec, melduje: Panie i namiestniku! Gdy wysÅ‚aÅ‚eÅ› mnie do Jerozolimy, do Aleksandra, ujrzaÅ‚em Go jaksiedziaÅ‚ na oÅ›le, a dzieci Hebrajczyków trzymajÄ…c gaÅ‚Ä™zie w rÄ™kach woÅ‚aÅ‚y, inni natomiastrozpoÅ›cierali swe szaty mówiÄ…c: »Zbaw ty, który jesteÅ› na wysokoÅ›ciach! BÅ‚ogosÅ‚awiony,który przychodzi w imiÄ™ PaÅ„skie« [Apokryfy Nowego Testamentu, t.I: Ewangelieapokryficzne, Lublin 1986, s.427.].PiÅ‚at pytaÅ‚, co woÅ‚ali ludzie podczas wkraczania Jezusa do Jerozolimy.KazaÅ‚ sobiewszystko powtórzyć i przetÅ‚umaczyć.Oto ważny szczegół, który jeÅ›li nie potwierdzaprawdy historycznej, to jest przynajmniej tej prawdy bliski.Kursor przekazaÅ‚ wprawdziesÅ‚owa wykrzykiwane przez tÅ‚um w formie niezbyt poprawnej i tak utrwalono je w AktachPiÅ‚ata ale można je przetÅ‚umaczyć jednoznacznie: wÅ‚aÅ›nie jako Zbaw ty, który jesteÅ› nawysokoÅ›ciach! BÅ‚ogosÅ‚awiony, który przychodzi w imiÄ™ PaÅ„skie.PiÅ‚at na pewno od razuzrozumiaÅ‚, czego oczekuje od Jezusa szalejÄ…cy tÅ‚um: wybawienia z rzymskiej niewoli.Na swoje jerozolimskie wystÄ…pienie Jezus wybraÅ‚ dzieÅ„ niezwykle doniosÅ‚y.Odnosi siÄ™niemal wrażenie, że Å›wiadomie chciaÅ‚ sprowokować Rzymian.WybraÅ‚ dzieÅ„, którywierzÄ…cym %7Å‚ydom uÅ›wiadamiaÅ‚, do jakiej tradycji chce nawiÄ…zać.ByÅ‚o to Sukkot, ZwiÄ™toSzaÅ‚asów.Jezus uważaÅ‚ siÄ™ za drugiego Mojżesza, za drugiego oswobodziciela Izraela.Tak wiÄ™c wkroczyÅ‚ do Jerozolimy w dniu Å›wiÄ™ta obchodzonego na pamiÄ…tkÄ™ wielkiegoczynu Mojżesza.Sam Mojżesz na polecenie Jahwe zarzÄ…dziÅ‚: BÄ™dziecie mieszkać [synowie izraelscy] w szaÅ‚asach przez siedem dni.Wszyscy krajowcyw Izraelu mieszkać bÄ™dÄ… w szaÅ‚asach, aby wiedziaÅ‚y wasze przyszÅ‚e pokolenia, że wszaÅ‚asach kazaÅ‚em mieszkać synom izraelskim, gdy wyprowadziÅ‚em ich z ziemi egipskiej(III Mojż.23, 42-43).Najważniejszym symbolem Å›wiÄ™ta Sukkot jest tak zwana sukka, szaÅ‚as z liÅ›ci,przedstawiajÄ…ca prowizoryczne schronienie dzieci Izraela podczas ucieczki z egipskiejniewoli.W czasie Å›wiÄ™ta Sukkot pobożni %7Å‚ydzi tak dziÅ›, jak za czasów Jezusa machajÄ… gaÅ‚Ä…zkami palmowymi, radujÄ…c siÄ™ i Å›piewajÄ…c.WÅ‚aÅ›nie tak zachowywali siÄ™%7Å‚ydzi, kiedy Jezus wkraczaÅ‚ do Jerozolimy.Jak nakazaÅ‚ Mojżesz, miasto byÅ‚o Å›wiÄ…tecznieprzystrojone: W pierwszym dniu [Å›wiÄ™ta] wezmiecie sobie owocu ze szlachetnych drzew, gaÅ‚Ä…zkipalmowe, gaÅ‚Ä…zki z drzew rozÅ‚ożystych i z wierzby znad potoku i bÄ™dziecie siÄ™ weselićprzed Panem, Bogiem waszym, przez siedem dni (III Mojż.23, 40).Jezus byÅ‚ pewien, że wzbudzi sensacjÄ™.WiedziaÅ‚ przecież, że wszyscy mężczyzni w toÅ›wiÄ™to pójdÄ… wedle nakazu Mojżeszowego z pielgrzymkÄ… do Jerozolimy (II Mojż.23, 17).ByÅ‚ również pewien, że wiedzieli, co znaczy jego wjazd do Jerozolimy w Å›wiÄ™to Sukkot:wystÄ™powaÅ‚ jako drugi Mojżesz, który powtórnie oswobodzi naród żydowski w przypadkujego poprzednika, Mojżesza, chodziÅ‚o o Egipcjan, teraz byli to Rzymianie, którychpanowanie należaÅ‚o zakoÅ„czyć.Ale czy sÅ‚usznie oceniÅ‚ rozbudzone przez siebieoczekiwania?Kiedy Jezus i jego uczniowie zbliżali siÄ™ do Å›wiÄ…tyni jerozolimskiej już byÅ‚o jÄ… widać Zbawiciel jeszcze raz objawia siÄ™ jako rewolucjonista.A przynajmniej możemy zauważyćwyrazne Å›wiadectwa postaci pra-Jezusa.Uczniowie z zachwytem patrzÄ… na imponujÄ…cÄ…budowlÄ™, która wywiera na nich ogromne wrażenie (Mar.13, 1-2; Mat.24, 1-2; Auk.21, 5-6).Budowla ta wydaje im siÄ™ wieczna.Jeden z uczniów nie wymieniony z imienia woÅ‚a: Nauczycielu, patrz, co za kamienie i co za budowle.Jezus mu odrzekÅ‚: Czy widzisz tewielkie budowle? Nie zostanie kamieÅ„ na kamieniu, który by nie zostaÅ‚ rozwalony (Mar.13, 1-2).Czy robi w ten sposób aluzjÄ™ do nowego królestwa , które chce zbudować wZiemi ZwiÄ™tej? A może ma wyraznÄ… wizjÄ™ przyszÅ‚oÅ›ci, która urzeczywistni siÄ™ w 70 rokun.e., kiedy Rzymianie zburzÄ… ostatecznie ZwiÄ…tyniÄ™ JerozolimskÄ…?Uczniowie Jezusa Piotr, Jakub, Jan i Andrzej chcÄ… siÄ™ dowiedzieć, kiedy nadejdzieowa dramatyczna chwila: Powiedz nam, kiedy to nastÄ…pi i jaki bÄ™dzie znak, gdy to wszystko bÄ™dzie siÄ™ speÅ‚niać?Wtedy Jezus zaczÄ…Å‚ do nich mówić: Baczcie, żeby was ktoÅ› nie zwiódÅ‚.Wielu przyjdzie wimieniu moim, mówiÄ…c: Jam jest, i wielu zwiodÄ….A gdy usÅ‚yszycie o wojnach oraz wieÅ›ciwojenne, nie trwóżcie siÄ™; musi siÄ™ to stać, ale to jeszcze nie koniec.Powstanie bowiemnaród przeciwko narodowi i królestwo przeciwko królestwu i bÄ™dÄ… miejscami trzÄ™sieniaziemi, bÄ™dzie głód (Mar.I3, 4-8)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]