[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Równie istotne jest to, iż nie wymagają one długotrwałegowysiłku, gdyż są one opracowane z nastawieniem na terapiękrótkoterminową.Pytania kontrolne:1.Wymień główne koncepcje terapii rodzin.2.Co kryje się pod pojęciem koluzji ?3.Co to jest podwójne związanie oraz terapeutyczne podwójnezwiązanie ?4.Jakie cztery wadliwe style komunikowania się w rodzinie wyodrębniłaV.Satir?5.Co sądzą o problemie włączania dzieci do terapii rodziny zwolennicyinterakcyjno-komunikacyjnej terapii rodzin?6.W ramach jakiego nurtu terapii rodzin są stosowane następująceprocedury: technika udawania, pytań cyrkularnych i zadań domowych?7.Rozwiń pojęcie triady międzypokoleniowej i podaj ich główne rodzaje.8.Scharakteryzuj kolejne cykle życia rodzinnego.9.Jakie rodzaje granic wyróżniają twórcy terapii strukturalnej?10.Wskaż różnice między rodzinami niezwiązanymi , rodzinami zwykłymi i rodzinami splątanymi.11.Co oznacza pojęcie podsystemów rodzinnych i podaj kilka ichprzykładów?10512.W jaki sposób może przebiegać wytyczanie nowych granici podsystemów rodzinnych?13.Co zbliża a co różni terapeutów interakcyjno-komunikacyjnych,strategicznych i strukturalnych w kwestii udziału dzieci w terapiirodziny?14.Co sądzą o celowości włączania dzieci do terapii rodzinypsychoterapeuci o orientacji psychoanalitycznej i behawioralnej, a takżetacy teoretycy i praktycy tej formy terapii, jak: I.Boszormenyi-Nagy,C.A.Whitaker, M.Bowen i H.Stierlin?15.Wskaż zalety i wady podejścia systemowego w terapii rodzin.106CZZ DRUGATECHNIKI PSYCHOTERAPIITechniki psychoterapii to procedury polegające na takim tworzeniuokoliczności podczas sesji terapeutycznej, żeby w możliwienajskuteczniejszy sposób osiągać zamierzone cele terapeutyczne.Każdy z nurtów psychoterapii preferuje ściśle określone techniki,np.psychoanaliza analizę marzeń sennych i swobodne skojarzenia,z kolei psychoterapia behawioralna modelowanie i systematycznądesensytyzację, zaś psychoterapia humanistyczna terapięskoncentrowaną na pacjencie i terapię Gestalt itd.Są też techniki oparte na kilku nurtach psychoterapii jednocześnie(np.psychodrama), a także traktowane jako metody pomocnicze (np.relaksacja), a jeszcze inne wykorzystujące leczniczą moc sztuki (np.muzykoterapia, rysunek terapeutyczny).Z uwagi na wyjątkową funkcję,jaką spełniają w relacji terapeutycznej techniki zaliczane do tych trzechgrup określane mianem arteterapeutycznych i treningowych zostały nieco bliżej scharakteryzowane w dalszej części tego skryptu.107Rozdział trzeciTECHNIKI ARTETERAPEUTYCZNE3.1.Rysunek terapeutycznyRysunek jako technika oddziaływań terapeutycznych może byćstosowany od chwili, gdy dziecko potrafi trzymać ołówek, aż do osiągnięciaprzez nie dojrzałości.Należy przy tym pamiętać co podkreślają znawcyprzedmiotu że u dziecka 12-letniego dostrzegalna jest skłonność dokomercjalizacji rysunku, może zatem ulec zmniejszeniu rzetelnośćdiagnostyczna wytworu plastycznego.Mimo to pozostaje on nadal dobrymnarzędziem diagnostycznym, aczkolwiek pod warunkiem, że osobapodejmująca się analizy rysunku jest do tego fachowo przygotowana(Popek, 1978).Rysunek w pracy z pacjentami należałoby traktować zarówno jako środekdiagnostyczny, jak i terapeutyczny, przy czym tę pierwszą funkcjępozostawiłbym do realizacji psychologom i arteterapeutom osobomprofesjonalnie zajmującym się terapią sztuką.Bo na przykład posługiwaniesię takimi szczegółowymi procedurami, jak test Narysuj człowiekaautorstwa Goodenough-Harrisa, test Narysuj osobę opracowany przez KarenMachover czy test Narysuj rodzinę W.Wolffa, wymagają nie tylkospecyficznych umiejętności odczytywania ukrytych w rysunku treści, lecz takżewnikliwej wiedzy o psychologicznych i rozwojowych aspektach dziecięcychrysunków.Mam tu na myśli znajomość zmian zachodzących w sposobachrysowania wraz z procesem dorastania.Dowiedziono bowiem, iż twórczość rysunkowa rozwija się w sposóbuporządkowany i postępuje etapami.Według G.H.Luqueta są to w kolejności:- bazgranie i gryzmolenie ,- preschematyzm (4-6.rok życia),- schematyzm (7-9.rok życia),- rodzący się realizm (9-11.rok życia),- pseudorealizm (11-13.rok życia)- oraz w okresie adolescencji zróżnicowanie typu wizualnego lub hapatycznego (dotykowego).108Z kolei C.Burt wyróżnia:- bazgranie, bezcelowa ekspresja aktywności (2-3.rok życia),- rysowanie pojedynczych linii (4.rok życia),- rysowanie prymitywnych symboli (5-6.rok życia),- stadium rysunków opisowych (7-10.rok życia), kopiowaniei naśladowanie prac innych (11.rok życia),- regres twórczy ograniczanie się do rysowania wzorów i formgeometrycznych (12-14.rok życia),- artystyczne odrodzenie, wzrost zainteresowania koloremi formą (15.rok życia) (Wallon, Cambier, Engelhart, 1993).Terapeuta podejmujący się pracy z pacjentami przy użyciu rysunkówpowinien zdawać sobie sprawę z olbrzymich trudności związanych z analizągotowych prac.Będąc wypowiedzią bardzo osobistą pacjenta, pełnąświadomych i nieświadomych treści, są nieraz nie w pełni zrozumiałe dlaniego samego, a cóż dopiero dla odbiorców jego twórczości (tu: terapeuty,rówieśników)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]