[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.lNIE ZAPOMNIJ zaplanować na jutro co najmniej godzinnego czytania.I tak już codziennie, przez najbliższe 4-6 tygodni, odbywaj codzienną sesję czytelniczą.ROZDZIAŁ XIICELE CZYTANIACo zyskasz, czytając ten rozdziałlUświadomisz sobie, że każdej lekturze przyświeca jakiś cel.llZapoznasz się z celami i metodami czytania.llPrzyswoisz sobie kilka dodatkowych rad pozwalających precy-zyjnie ustalić cel lektury.lllCELE CZYTANIAJeśli bierzesz do ręki tekst pisany, aby go przeczytać, to niewątpliwie przyświeca ci jakiś cel.Jeden sięga po codzienną prasę zainteresowany aktualnymi wydarzeniami w kraju czy na świecie, drugi przegląda ogłoszenia z ofertami pracy, inny interesuje się aktualnym kursem dolara, a jeszcze inny prognozą pogody.Zawsze przystępując do czytania mamy jakiś cel, chociaż nie zawsze jasno go sobie uświadamiamy.Jeśli jesteś uczniem czy studentem, to powinieneś podchodzić do swoich lektur w sposób świadomy, gdyż czytanie bez wyraźnie określonego celu jest nieefektywne.Żeby zrozumieć cokolwiek z tego, co się czyta, to przede wszystkim należy wiedzieć, dlaczego się czyta.To jest tak jak z maszerowaniem prosto do celu, według z góry określonej trasy, lub z błąkaniem się to tu, to tam, bez zastanawiania się dokąd właściwie zmierzamy.Metodą błąkania się również można dotrzeć do oznaczonego na mapie celu, ale potrzeba na to bardzo dużo czasu.Możemy wyróżnić sześć zasadniczych celów czytania.CELE CZYTANIAlOdszukanie określonej informacjillWyłowienie istotnych szczegółówllWyszukanie odpowiedzi na określone pytaniallDokonanie oceny tego, co się czytallPraktyczne wykorzystanie uzyskanych informacjillRelaksująca podróż do świata literackiej fikcjilCel czytania powinien określać metodę, czyli sposób, w jaki czytasz.Istnieją trzy podstawowe metody czytania, które szczegółowo zostały omówione w oddzielnych rozdziałach:lCzytanie pobieżne, umożliwiające ogólną orientację w tekście.llCzytanie wybiórcze koncentrujące się na znalezieniu określonejinformacji, która np.może być poszukiwaną przez nas odpowiedziąlna pytania.• Czytanie uważne zakładające rozpoznawanie koncepcji i idei wymagających dogłębnej analizy.Pozostaje powiedzieć słów kilka o CZYTANIU DLA PRZYJEMNOŚCI.Kiedy czytasz dla przyjemności, nie jest istotne, czy robisz to szybko czy wolno, i na co zwracasz uwagę.Ty wiesz najlepiej, jakiego rodzaju przyjemności oczekujesz.Dla jednych źródłem czytelniczej satysfakcji jest zajmująca akcja (wtedy warto czytać szybko), dla innych wrażenia artystyczne związane z pięknym stylem czy opisami przyrody (ci powinni czytać wolno).Najważniejsze, byś przyjemnie spędził czas.Warto jednak dodać, że teksty literackie, czytane zazwyczaj dla przyjemności, to świetny poligon do nauki szybkiego czytania (patrz rozdz.„Czytanie tekstów literackich").Gdy jednoznacznie określisz cel swojej lektury, to będzie dla ciebie jasne, jaką metodą czytania masz się posłużyć.Oto przykłady.MetodaCzytanie wybiórczeCzytanie pobieżne + czytanie wybiórczeCzytanie pobieżne + czytanie dla przyjemnościCzytanie uważneRodzaj lekturyKsiążka telefonicznaDziennik (gazeta codzienna)CzasopismoCelWyszukanie numeruZapoznanie się z najnowszymi wydarzeniamiWyszukanie i przeczytanie artykułów z interesujących dziedzinPoradnik SuperpamięćPodręcznik chemii PowieśćUzyskanie określonej wiedzy i wyćwiczenie pamięciCzytanie uważneCzytanie dla przyjemnościPrzyswojenie wiedzy z zakresu chemiiOderwanie się od realnego świataW sprecyzowaniu celu czytania pomaga:lPrzeczytanie spisu treści książki.llZapoznanie ze znajdującymi się na końcu każdego rozdziałupytaniami.llUważne przestudiowanie informacji o zawartości rozdziałów,umieszczonej bezpośrednio przed nimi (tak jak w przypadku tejksiążki).llZapoznanie się ze znajdującym się na końcu książki indeksem.llDokonanie wstępnego przeglądu książki.llUświadomienie sobie wymagań czy też poleceń nauczyciela.llUświadomienie sobie zakresu swoich obowiązków (w przypadkulektury druków służbowych i dokumentów).lUwaga!Dodatkowe wskazówki, jak precyzować cele czytania, znajdziesz w rozdziale „Motywacja".ROZDZIAŁ XIIIDOKONYWANIE PRZEGLĄDU (CZYTANIE POBIEŻNE)Co zyskasz, czytając ten rozdziałlDowiesz się, że przed czytaniem właściwym należy książkęprzejrzeć.llNauczysz się sprawnie dokonywać przeglądu książki.llUświadomisz sobie korzyści wynikające z przeprowadzaniaprzeglądu.llPrzekonasz się, że przegląd skraca ogólny czas lektury.lllDOKONYWANIE PRZEGLĄDU (CZYTANIE POBIEŻNE)W rozdziale „Cele czytania" zaznaczyłem, że jeśli cokolwiek czytamy, to zazwyczaj z jasno określonym, a więc świadomym, a czasami z nie uświadamianym sobie celem.Szybkie, umiejętne czytanie można porównać do mistrzowskiej jazdy na nartach
[ Pobierz całość w formacie PDF ]