[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Stosunki tolerancji pozwalajÄ… na wybór wzorówlub informacji czÄ™sto ze wzglÄ™du na czynniki drugorzÄ™dne, niezależne od intencji nadajÄ…cego wpÅ‚yw.InnÄ… przykÅ‚adowÄ… klasyfikacjÄ™ interakcji spotkać można u współczesnego autora, R.F.B a l e s a58.Pre-zentuje on zestaw kategorii do analizy interakcji, uporzÄ…dkowanych w pewien system.StanowiÄ… one prze-ważnie obserwowalne elementy zachowania.Jest ich dwanaÅ›cie.Zainteresowanego czytelnika odsyÅ‚am dozródÅ‚a (R.F.BaÅ‚eÅ›, 1953).Tu podam jedynie najważniejsze dla naszych problemów informacje.Kategorie interakcji R.F.Balesa abstrahujÄ… od treÅ›ci porozumiewania siÄ™ i przekazu, natomiastuwzglÄ™dniajÄ… zróżnicowane formy zachowania interpersonalnego.R.F.BaÅ‚eÅ› zakÅ‚ada, że tworzÄ… one logicz-nie zamkniÄ™ty system klasyfikacji.SÄ… to nastÄ™pujÄ…ce kategorie: okazywanie solidarnoÅ›ci, rozÅ‚adowywanienapiÄ™cia, zgadzanie siÄ™, dawanie wskazówek, wyrażanie opinii, informowanie, proÅ›ba o informacjÄ™, proÅ›ba oopiniÄ™, proÅ›ba o wskazówki, niezgadzanie siÄ™, okazywanie napiÄ™cia, przejawianie antagonizmu.Stosunki spoÅ‚eczne R.Lochnera stanowiÄ… zÅ‚ożone, wzglÄ™dnie stabilne ukÅ‚ady interakcyjne i sÄ… opisywa-ne nie tylko przez okreÅ›lone formy zachowaÅ„, lecz i treÅ›ci im towarzyszÄ…ce (przeżycia, ustosunkowania.).SÄ… wiÄ™c wÅ‚aÅ›ciwie postawami interakcyjnymi.Kategorie R.F.Balesa odnoszÄ… siÄ™ w pierwszym rzÄ™dzie dointerakcyjnych zachowaÅ„, które traktowane sÄ… jako zachowania zÅ‚ożone z różnorodnych zachowaÅ„ elemen-tarnych (inaczej: czynnoÅ›ci).Mierzenie i analiza zachowaÅ„ zÅ‚ożonych odbywa siÄ™ poprzez wyodrÄ™bnianie wich strukturze tych wÅ‚aÅ›nie czynnoÅ›ci.Kumulacja - w jakimÅ› zÅ‚ożonym zachowaniu - okreÅ›lonych czynnoÅ›ciwskazuje na jego wÅ‚asnoÅ›ci bardziej ogólne, które mogÄ… leżeć u podstaw trwalszych interakcyjnych ustosun-kowaÅ„ (postaw), albo mogÄ… mieć charakter jedynie sytuacyjny.W psychologii spoÅ‚ecznej funkcjonuje szereg innych, podobnych klasyfikacji interakcji miÄ™dzyosobni-czych.PodobnÄ… klasyfikacjÄ™ i technikÄ™ analizy interakcji spoÅ‚ecznych, potrzebnÄ… do scharakteryzowania za-chowaÅ„ spoÅ‚ecznych w sytuacjach zespoÅ‚owego rozwiÄ…zywania zadaÅ„, opracowaÅ‚am w 1970 r.59 Wyróżni-Å‚am tam dziesięć kategorii interakcji spoÅ‚ecznych, takich jak kierowanie, inicjowanie, protestowanie, zachÄ™-canie, pomaganie, ocenianie, informowanie, pytanie-szukanie pomocy, wyrażanie zgody, podporzÄ…dkowaniesiÄ™, wykonywanie konkretnych manipulacji.Podobnie jak u R.F.Balesa, dziÄ™ki badaniu czÄ™stotliwoÅ›ci wy-stÄ™powania czynnoÅ›ci interakcyjnych, można okreÅ›lać zachowania, np.jako dominacyjne, podporzÄ…dkowa-ne, afilia-cyjne.Każde z takich zachowaÅ„, wystÄ™pujÄ…cych w konkretnych interakcjach, wywoÅ‚uje innÄ… od-powiedz partnera w interakcji.57S.Baley Psychologia wychowawcza w zarysie.Wyd.III, Op.cit, s.203 - 232.58R.F.BaÅ‚es A theorettcal framwark for interaction proces-set analyses.W: D.Cartwirght, A.F.Zander Group Dynamics.Ewans-ton 1953.59Gurycka A.Dzieci bierne spoÅ‚ecznie.WrocÅ‚aw-Warszawa-Kraków 1970, Ossolineum, s.93 i dalsze.Jeszcze inaczej klasyfikuje interakcje T.F.Leary (1957)60, uwzglÄ™dniajÄ…c w swej oÅ›mioczÅ‚onowej sys-tematyzacji zachowaÅ„ interpersonalnych zarówno zachowania pierwotne, prezentowane przez pierwszegoczÅ‚onka interakcji, inaczej wywoÅ‚awcze, jak i wtórne, prezentowane przez drugiego czÅ‚onka interakcji, na-zwijmy je wywoÅ‚ywane (por.rys.7).Rys.7.OÅ›mioczÅ‚onowa systematyzacja zachowaÅ„ interpersanalnych (wewnÄ…trz okrÄ™gu) wraz z odpowiada-jÄ…cymi im, i na ogół przez nie wywoÅ‚ywanymi, zachowaniami (na zewnÄ…trz okrÄ™gu) wg Leary'ego, 1957, napodstawie Th.M.Newcomba i innych61WiÄ™kszość prezentowanych w literaturze klasyfikacji stosunków spoÅ‚ecznych daje siÄ™ uÅ‚ożyć wedÅ‚ugdwu przecinajÄ…cych siÄ™ rzÄ™dnych prezentujÄ…cych dwie dymensje: dominacja ”! uleganie oraz zbliżanie ”!oddalanie.Rys.8.Rodzaje stosunków spoÅ‚ecznychTakie ujÄ™cie (por.rys.8) zakÅ‚ada cztery główne typy stosunków spoÅ‚ecznych:I.DominacjÄ™ z zachowaniem dystansu II.Uleganie z zachowaniem dystansuIII.Uleganie z tendencjÄ… do bliskoÅ›ci (kontaktu)IV.DominacjÄ™ z tendencjÄ… do bliskoÅ›ci (kontaktu).Brak badaÅ„ nad wpÅ‚ywem tych wÅ‚aÅ›nie stosunków interakcyjnych pozwala jedynie hipotetycznie prze-widywać ich skutki w zachowaniu drugiego czÅ‚onka interakcji, opierajÄ…c siÄ™ na przytoczonych klasyfika-cjach R.Lochnera i T.F.Leary'ego.Dominacja powiÄ…zana z dystansem może zarówno budzić szacunek iposÅ‚uszeÅ„stwo, jak i nieufność oraz poczucie niższoÅ›ci, a nawet wrogość i opór.Uleganie z zachowaniemdystansu może budzić chęć udzielenia pomocy, lecz częściej lekceważenie, a nawet agresjÄ™.Uleganie z ten-dencjÄ… do bliskoÅ›ci (kontaktu) może wywoÅ‚ywać bÄ…dz chęć udzielenia pomocy, poÅ‚Ä…czonÄ… z czuÅ‚oÅ›ciÄ…, bÄ…dzlekceważenie i odrzucenie.Dominacja z tendencjÄ… do bliskoÅ›ci (kontaktu) może budzić akceptacjÄ™, ufnośćoraz szacunek i posÅ‚uszeÅ„stwo.SÅ‚aboÅ›ciÄ… tej ogólnej typologii stosunków spoÅ‚ecznych w odniesieniu do wychowania jest fakt, że nieuwzglÄ™dnia ona podstawowej wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci procesów wychowania, a mianowicie intencjonalnoÅ›ci wywiera-nia wpÅ‚ywu i z tym zwiÄ…zanego zróżnicowania ról partnerów wychowawczej interakcji.S.Baley, obok wyżej wymienionych za R.Lochnerem, czterech, a wÅ‚aÅ›ciwie piÄ™ciu typów stosunkówspoÅ‚ecznych, wyróżnia jako odrÄ™bny tzw.czysty stosunek wychowawczy62 i charakteryzuje go w sposób na-stÄ™pujÄ…cy: wychowawca wykonuje na wychowanku pewne zabiegi, które mogÄ… być niezależne od innych60T.E.Leary (1957) cyt.za Th.M.Newcomb, R.H.Turner, Ph.E.Converse Psychologia spoÅ‚eczna.Op.cit., s.318.Autorzy pozanazwiskiem autora nie podajÄ… innych informacji.61Th.M.Newcomb, R.H.Turner, Ph.E.Converse Psychologia spoÅ‚eczna.Op.cit., s.318.62S.Baley Psychologia wychowawcza w zarysie.Op.cit., s.203.stosunków spoÅ‚ecznych.Odnalezienie tego czystego stosunku wychowawczego i poddanie go analizie wyda-je siÄ™ szczególnie interesujÄ…ce dla zrozumienia procesu wychowania.S.Baley podaje szereg zabiegów we-dÅ‚ug niego charakterystycznych tylko dla stosunku wychowawczego.Wychowawca wyjaÅ›nia, tÅ‚umaczy,proponuje, doradza, poleca, sugeruje, nakazuje.JednoczeÅ›nie jednak S.Baley stwierdza, że wszystkie te za-biegi odbywajÄ… siÄ™ na tle innych stosunków spoÅ‚ecznych, które Å‚Ä…czÄ… wychowawcÄ™ z wychowankiem.AwiÄ™c w rzeczywistoÅ›ci nie ma czegoÅ› takiego jak czysty stosunek wychowawczy.Gdyby jednak przyjąć, żebez wzglÄ™du na współwystÄ™powanie innych stosunków spoÅ‚ecznych istnieje specjalna jakość stosunku wy-chowawczego, wyrażajÄ…ca siÄ™ w intencji wywierania wzglÄ™dnie trwaÅ‚ego wpÅ‚ywu na drugiego czÅ‚owieka, towówczas można byÅ‚oby wyjaÅ›nić, na czym polega to intencjonalne wywieranie wzglÄ™dnie trwaÅ‚ego wpÅ‚ywu,a wiÄ™c okreÅ›lić swoistÄ… istotÄ™ procesu wychowania.Ten specyficzny stosunek wychowawczy odbywa siÄ™zawsze (twierdziÅ‚ to również S.Baley) na tle innych stosunków spoÅ‚ecznych Å‚Ä…czÄ…cych wychowawcÄ™ i wy-chowanka.Nie przekreÅ›la to swoistoÅ›ci tego stosunku.Inne, niespecyficzne dla wychowania stosunki spo-Å‚eczne, towarzyszÄ… mu, wzmagajÄ… lub osÅ‚abiajÄ… wpÅ‚yw specyficznych interakcji.Warto byÅ‚oby zbadać, jakie stosunki spoÅ‚eczne, niespecyficzne dla wychowania, bÄ™dÄ… najskuteczniejsprzyjać efektywnym, specyficznym wpÅ‚ywom wychowawczym.W literaturze pedagogicznej, socjologicz-nej oraz w literaturze z zakresu psychologii spoÅ‚ecznej istniejÄ… przesÅ‚anki do sformuÅ‚owania szeregu sÄ…dówna ten temat.CzÄ™sto zawarte sÄ… one w rozważaniach nad kierownictwem autokratycznym, demokratycznym,liberalnym
[ Pobierz całość w formacie PDF ]