[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Interwencja w jednej tylko z tych sfer, nie wyłączając przez sfery emocji, nie usuniezatem problemu do końca.Trzeba jednak zwracać uwagę na remedia emocjonalne w takim samymstopniu, w jakim deficyt umiejętności emocjonalnych zwiększa ryzyko, na które nara\one jestdziecko - a przekonaliśmy się, \e zwiększa je znacznie - stosując te środki zapobiegawcze niezamiast, ale obok innych.Następne pytanie brzmi: jak powinna wyglądać edukacja emocjonalna?69 W.T.Grant Consortium, Drug and Alcohol Prevention Curricula , s.136.221Daniel Goleman Inteligencja EmocjonalnaRozdział XVIKształcenie emocjiGłówną nadzieją narodu jest właściwa edukacja młodzie\yErazm z RotterdamuDZIWNIE WYGLDA to sprawdzanie listy obecności.Nauczyciel, otoczony kręgiem siedzącychpo turecku na podłodze piętnastu pięcioklasistów, obraca się ku ka\demu dziecku, a kiedywyczytuje jego imię, nie odpowiada ono pustym obecny, co słyszy się we wszystkichstandardowych szkołach, ale zamiast tego wymienia liczbę określającą, jak się czuje w danejchwili.Jeden oznacza podły nastrój, dziesięć - werwę.Dzisiaj nastroje są znakomite:- Jessica.- Dziesięć.Rozpiera mnie energia - dzisiaj jest piątek.- Patrick.- Dziewięć.Jestem podniecony i trochę się denerwuję.- Nicole.- Dziesięć.Czuję się spokojna i szczęśliwa.Jest to lekcja wiedzy o sobie w Nueva Learning Center [Ośrodek Kształcenia Nueva], szkoleznajdującej się w przerobionej i przy stosowanej do jej potrzeb dawnej siedzibie rodowejCrockerów, dynastii, która zało\yła jeden z największych banków w San Francisco.Terazbudynek ten, przypominający Operę w San Francisco w miniaturze, mieści szkołę prywatną,oferującą dzieciom program nauki, który mo\e być wzorem dla kursów inteligencji emocjonalnej.Tematem zajęć z wiedzy o sobie są uczucia - twoje własne i te, które wybuchają w związkach zinnymi osobami.Temat ten wymaga z samej swej natury, by nauczyciele i uczniowiekoncentrowali się na emocjonalnej tkance \ycia dziecka, czyli na tym, co z uporem ignoruje się wewszystkich prawie pozostałych szkołach w Ameryce.Przyjęta tu strategia polega między innymina wykorzystywaniu napięć i urazów dzieci jako tematów dnia.Nauczyciele mówią orzeczywistych problemach dzieci - o bólu odczuwanym z powodu odtrącenia, o zazdrości, onieporozumieniach, które mogą przerodzić się w bójkę na podwórku szkolnym.Jak ujęła to KarenStone McCown, twórczyni programu samowiedzy i dyrektorka ośrodka: Uczenie się nieprzebiega w izolacji od uczuć dzieci.Znajomość alfabetu emocjonalnego jest równie wa\na dlauczenia się jak znajomość zasad czytania i liczenia.1Samowiedza jest pierwszym skowronkiem idei, która zyskuje coraz więcej zwolenników wszkołach w całej Ameryce.Nazwy tego przedmiotu są ró\ne: od rozwoju społecznego , przez umiejętności \yciowe , po społeczne i emocjonalne uczenie się.Niektórzy, nawiązując dokoncepcji inteligencji wielorakiej Howarda Gardnera, u\ywają na jego określenie terminu inteligencja personalna.Nicią przewodnią wszystkich tych programów jest chęć podniesienia udzieci poziomu umiejętności społecznych i emocjonalnych w ramach normalnego programukształcenia i traktowanie tych umiejętności nie jako metody korekcyjnej dla tych określanychmianem cierpiących na zaburzenia , ale jako zespołu umiejętności i przekonań mającychzasadnicze znaczenie dla ka\dego dziecka.Odległych korzeni kursów alfabetyzacji emocjonalnej doszukiwać się mo\na w ruchu edukacjiafektywnej z lat sześćdziesiątych.Myślano wówczas, \e lekcje psychologiczne i motywacyjnezapadają głębiej w pamięć, jeśli pozna się empirycznie to, czego uczy się konceptualnie.Jednak1 Mój wywiad z Karen Stone McCown ukazał się w The New York Times z 7 listopada 1993 roku.222Daniel Goleman Inteligencja Emocjonalnaruch alfabetyzacji emocjonalnej odwraca do góry nogami zasadę edukacji afektywnej - zamiastwykorzystywać uczucia do uczenia, uczy samych uczuć
[ Pobierz całość w formacie PDF ]