[ Pobierz całość w formacie PDF ]
."Podobnie jak śmierć ciała jest jakby ponownym narodzeniem dla ducha, tak jest wcielenie siępewnego rodzaju śmiercią dla niego, albo co najmniej wygnaniem lub uwięzieniem.Opuszczaświat duchów dla żywota cielesnego, jak człowiek opuszcza świat cielesny dla świata ducha.Duch wie o tym, że się ma ponownie wcielić, podobnie jak człowiek wie, że musi umrzeć.Wchwili ostatniej opanowuje ducha i człowieka najczęściej jakieś zamroczenie, trwające aż dozupełnego ukształtowania nowego żywota.Chwila rodzenia się jest dla ducha rodzajemkonania.Czy duchy przyjaciół odprowadzają ducha w chwili wcielania się, podobnie jak przychodzągo przywitać, gdy wraca do świata duchów?"Zależy to od środowiska, w którym duch przebywa.Jeżeli należy do sfer, gdzie panujemiłość, prowadzą go duchy miłujące aż do chwili ostatniej, pobudzają go i często towarzysząmu i w życiu ziemskim."Czy owe przyjazne duchy, idące za nami i w życie ziemskie, są to te, które widujemy nieraz weśnie, które okazują nam swoją miłość, chociaż rysy ich wydają się nam nieznane?"Bardzo często są to one; przychodzą do was w odwiedziny, jak wy chodzicie odwiedzaćwięzniów za kratami."Połączenie duszy z ciałem.PoronienieKiedy następuje połączenie duszy z ciałem?"Połączenie zaczyna się od poczęcia, lecz jest zupełne dopiero w chwili porodu.Od poczęciajest duch, przeznaczony do życia w danym ciele, złączony wstęgą fluidyczną, ściągającą sięcoraz więcej aż do chwili przyjścia dziecka na świat; płacz, który wydaje dziecko przynarodzeniu, oznajmia, że zalicza się ono już do żyjących na ziemi służebników Bożych."Czy połączenie ducha z ciałem od poczęcia jest nieodwołalne, czy też duch mógłby zrzec sięprzeznaczonego mu ciała w pierwszym okresie nowego żywota?"Połączenie jest trwałe w tym znaczeniu, że nie może duch inny zastąpić duchaprzeznaczonego; ale ponieważ wstęga, łącząca go z danym ciałem, jest słaba, może być łatwosiłą woli ducha przerwana, gdy się przestraszy przed losem wybranym; dziecię narodzi sięwtedy martwe."Jaki pożytek ma duch z urodzenia w ciele dziecka, umierającego za kilka dni?"Jest to raczej doświadczenie dla rodziców."Jeżeli wcielenie się ducha zostanie w jakiś sposób udaremnione, czy nastąpi bezpośrednioponowne wcielenie?"Nie zawsze bezpośrednio; duch potrzebuje jakiegoś czasu do wyboru nowego, chyba żebybezpośrednie narodzenie ponowne było skutkiem przedsięwzięcia poprzedniego."Jeżeli duch jest już złączony z ciałem dziecka i nie może się go wyrzec, czy żałuje niekiedywyboru dokonanego?"Czy chcecie powiedzieć, że jako człowiek uskarża się na żywot? %7łe pragnąłby innego życia?Owszem, tak.Jeżeli zaś pytacie się, czy żałuje wyboru uczynionego, odpowiadam - nie, gdyżnie wie o tym, że go uczynił.Duch raz wcielony nie może żałować wyboru, o którym nawetnie wie, ale może go znalezć za ciężki, a gdy uważa, że mu nie podoła, ucieka się dosamobójstwa."Czy duch w okresie od poczęcia aż do narodzenia używa wszystkich swych zdolności?"Mniej lub więcej według pory, gdyż nie jest jeszcze wcielony, a tylko przyłączony.Od czasupoczęcia zaczyna się u wielu zamroczenie ducha, a to mu oznajmia, że nadszedł czas nowegożywota.To zaciemnienie wzrasta aż do narodzenia.W okresie tym jest stan jego podobny dosnu, a w miarę przybliżania się narodzin zatracają się jego myśli i wspomnienie przeszłości.Pamięć ta wraca mu zresztą z powrotem w stanie duchowym."Czy w chwili narodzenia odzyskuje duch bezpośrednio i całkowicie swoje zdolności?"Nie, rozwijają się one stopniowo wraz z rozwojem organów człowieka.Rozpoczyna się dlańżywot nowy i musi się nauczyć używać swych organów; pojęcia wracają mu powoli, jest onjak człowiek, który zbudzi się ze snu i widzi się w innym położeniu, niż to, w którym byłpoprzedniego wieczoru."Czy złączenie ducha z ciałem jest zupełne dopiero po narodzeniu?"Duch, mający wstąpić do ciała, znajduje się obok niego; ciało nie ma wtedy jeszczewłaściwie duszy, ponieważ wcielenie jest dopiero w początkach, lecz już jest w pewiensposób złączone z duszą, która ma nim owładnąć."Jak mamy sobie wyobrażać życie w łonie macierzyńskim?"Jest to zwyczajna wegetacja na poły roślinna i zwierzęca.Człowiek ma w sobie życiezwierzęce i roślinne, które przy narodzeniu uzupełnia się żywotem spirytualnym."Są, jak to nauka wykazuje, dzieci niezdolne już w łonie macierzyńskim do życia; dlaczego siętak dzieje?"Zdarza się to często bądz dla doświadczenia rodziców, bądz ducha, który miał zająć miejscemu naznaczone."Czy są ciała dzieci, martwe już przy narodzeniu, które nie były przeznaczone na wcielenieducha?"Tak, są takie, które nie miały przeznaczenia stać się mieszkaniem jakiegoś ducha na ziemi;jest to przejście potrzebne dla rodziców."Czy może takie ciało przyjść w czasie właściwym na świat? "Niekiedy owszem, ale nie żyje."A więc każde dziecko, które się rodzi żywe, ma w sobie koniecznie wcielonego jakiegośducha?"Czymżeby ono było bez ducha? Nie byłaby to istota ludzka."Jakie następstwa ma dla dziecka niedonoszenie lub poronienie?"Jest to żywot zniszczony i musi być na nowo rozpoczęty."Czy umyślnie w którymkolwiek czasie po poczęciu wywołane poronienie jest zbrodnią?"Jest zawsze złoczynem, gdy przestępujecie zakon Boży.Matka lub ktokolwiek inny popełniazawsze zbrodnię, jeśli odbiera dziecku życie przed narodzeniem, gdyż jest toprzeszkodzeniem duszy w spełnieniu zadania, którego narzędziem miało być ciało dziecka."Czy ofiarowanie dziecka dla zachowania matki, gdy życie matki jest w niebezpieczeństwieprzy porodzie, jest także zbrodnią?"Lepiej jest ofiarować istotę, która nie jest jeszcze właściwie istnością."Czy należy mieć taki sam wzgląd dla zarodka, jak dla ciała dziecka?"Nie obchodzcie się lekkomyślnie z rzeczami, które powinniście czcią otaczać."Wpływ organizmuCzy duch, łącząc się z ciałem, utożsamia się z materią?"Materia jest tylko powłoką ducha, podobnie jak szata jest powłoką ciała.Gdy duch złączy sięz ciałem, zachowuje własności swej natury duchowej."Czy własności ducha mogą się przejawiać po złączeniu z ciałem?"Używanie zdolności zależy od organów, służących im za narzędzie."Według tego jest powłoka materialna przeszkodą w swobodnym przejawianiu się zdolnościducha, podobnie jak ciemne szkło przeszkadza wolnemu przechodzeniu światła?"Tak, dobry to przykład.Wpływ grubej materii ciała na ducha można także przyrównać dowpływu wody bagnistej, oblepiającej zanurzone w niej ciało i pozbawiającej je swobodyruchów."Czy swobodne używanie zdolności duszy zależy od rozwoju organów?"Organy są narzędziami do przejawu zdolności duszy; czynność przejawienia się tychżezależy od rozwoju i stopnia doskonałości tych organów, tak samo, jak doskonałość pracyzależy od jakości narzędzi."Czy można z wpływu organów wnioskować o stosunku między rozwojem organówmózgowych, a zdolnościami moralnymi i umysłowymi?"Nie bierzcie skutku za przyczynę
[ Pobierz całość w formacie PDF ]