[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Jeli po upywie jakiego czasu walka nie przynosi rezultatu, pojmuje, e naley negocjowa z wrogiem pokój.I on i wróg opanowali sztuk fechtunku i teraz musz doj do porozumienia.Å‚dzie to gest godny a nie tchórzliwy, doprowadzi do równowagi si i zmiany strategii.Ustaliwszy ju warunki rozejmu, i on i wróg, mog wróci do swoich domów.Nie musz nikomu nic udowadnia — prowadzili walk w imi Dobra i ich wiara nie poniosa szwanku.Obaj poszli na ustpstwa, poznajc w ten sposób trudn sztuk rokowa.Przyjaciele pytaj wojownika wiata, skd czerpie energi.„Od ukrytego wroga" — odpowiada.Pytaj, kim jest ten wróg.„To kto, kogo nie moemy ukara".Jaki dzieciak, który pobi go w dziecistwie, ukochana, która porzucia go, gdy mia jedenacie lat, nauczyciel, który wymyla mu od gupców.W chwilach saboci wojownik przypomina sobie, e nie mia jeszcze sposobnoci, by wykaza si odwag.Nie planuje zemsty, bowiem ukryty wróg nie naley ju do jego wiata.Myli jedynie o uzyskaniu takiej sprawnoci, eby wieci o jego wyczynach obiegy cay wiat i dotary do uszu tego, kto w przeszoci go zrani.Ból moe przemieni si w moc.Wojownikowi wiata zawsze dana jest w yciu powtórna szansa.Jak wszyscy inni ludzie — mczyni i kobiety — nie przyszed przecie na wiat ze znajomoci fechtunku.Å„ugo bdzi, nim odkry swoj Wasn Legend.aden wojownik nie moe si w krgu innych ludzi i powiedzie: „Cokolwiek robiem byo zawsze suszne".Ten, kto tak twierdzi, kamie albo jeszcze nie pozna samego siebie.Prawdziwy wojownik wiata w przeszoci krzywdzi ludzi.Jednak podczas swej wdrówki poj, e nadejdzie czas, kiedy znów spotka tych, wobec których zachowa si niegodnie, e dana mu bdzie szansa, by naprawi zo, które wyrzdzi, i e powinien j wykorzysta natychmiast, bez wahania.Wojownik wiata jest czysty jak gobica i ostrony jak w.Kiedy rozmawia z ludmi, nie osdza ich sposobu bycia.Wie, e aby szerzy zo, ciemnoci utkay niewidzialn pajczyn, w któr wpadaj wszystkie sowa.Przemieniaj si tam one w intrygi i zawi, które pasoytuj na ludzkiej duszy.W ten sposób wszystko, co si powiedziao o jakiej osobie, dociera do uszu jej wrogów, wzmocnione mroczn potg trucizny i zoliwoci.Dlatego, kiedy wojownik wiata opowiada o czynach swojego brata, wyobraa sobie, e brat siedzi obok i sucha jego sów.Oto sowa redniowiecznego Brewiarza Rycerskiego: „Duchowa energia Drogi potrzebuje sprawiedliwoci i cierpliwoci, by przygotowa twój umys.Droga rycerza jest prosta i trudna zarazem, bowiem wymaga odrzucenia niepotrzebnych rzeczy i nieistotnych przyjani.Dlatego wanie na pocztku wahamy si, czy ni pody.Oto pierwsza lekcja Rycerstwa: wykrelisz wszystko, co do tej pory zapisae w ksidze twojego ycia — niepokoje, brak wiary w siebie, kamstwo.Na ich miejsce wpiszesz sowo «odwaga».Rozpoczynajc tym sowem podró i podajc naprzód z ufnoci w Boga, dotrzesz tam, dokd powiniene dotrze".Kiedy zblia si czas walki, wojownik wiata gotów jest na kad ewentualno.Analizuje wszystkie sposoby walki i pyta siebie: „Co bym zrobi, gdyby pewnego dnia przyszo mi walczy ze sob?".W ten sposób odkrywa swoje sabe punkty.Wtedy pojawia si wróg z sakw pen obietnic, traktatów, rokowa.Jego propozycje s kuszce, a rozwizania, które podsuwa, proste.Wojownik rozpatruje je po kolei jedna po drugiej.I on szuka zgody, lecz nie za cen wasnej godnoci.Zaniecha walk tylko wtedy, gdy dojdzie do wniosku, e to najlepsza strategia, a nie dlatego, e go oczarowano.Wojownik wiata nie przyjmuje prezentów od swojego wroga.A wic powtarzam:Wojownicy wiata maj zawsze w oczach osobliwy blask.yj na wiecie, stanowi cz ycia innych ludzi, rozpoczli swoj ziemsk podró bez toboków i bez sandaów.Czsto bywaj tchórzliwi i nie zawsze postpuj tak jak trzeba.Wojownicy wiata cierpi z powodu niewanych spraw, bywaj maoduszni, czasem uwaaj, e nigdy nie uda im si dorosn, albo sdz, e nie s godni bogosawiestwa czy cudu.Nie zawsze wiedz, co waciwie robi na wiecie i czsto spdzaj bezsenne noce, mylc, e ich ycie nie ma wcale sensu.Dlatego s wojownikami wiata.Poniewa si myl.Poniewa zadaj sobie pytania.Poniewa poszukuj sensu i — z ca pewnoci — kiedy go odnajd.Oto wojownik wiata budzi si ze snu.Myli sobie: „Nie chc stan oko w oko ze wiatem, które pragnie ode mnie wielkoci".Ale wiato nie ustpuje.Myli dalej: „Czy zmiany, które zachodz wbrew mojej woli, s konieczne?".wiato uparcie trwa, bowiem „wola" to sowo — zasadzka.I stopniowo oczy i serce wojownika zaczynaj przyzwyczaja si da wiata
[ Pobierz całość w formacie PDF ]