[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Znaczyto, że musisz wykorzystać cały swój intelekt, by nie dopuszczać doataków gniewu.Najpierw więc postanów, że następnym razem,kiedy sytuacja, wywoła w tobie uczucie gniewu, zapanujesz nadsobą.Po drugie, jeżeli rzeczywiście do niej dojdzie, postaraj siępozytywnie zinterpretować tę sytuację.Powiedz sobie: Jest tookazja do ćwiczenia samokontroli." Lub: Jestem odpowiedzialny!Jestem odpowiedzialny za moje reakcje.Jestem odpowiedzialny zamoje uczucia." Ilekroć mówisz:,Jestem odpowiedzialny!",powstrzymujesz wybuch gniewu zgodnie z prawem substytucji.Istnieje wiele przyczyn, dla których nie ma sensu wpadać w gniew,natomiast warto przebaczać.Naucz się współczuć z ludzmi.Znajdzusprawiedliwienia dla ich uczynków.Niemożliwe jest rozumieniekogoś, u jednocześnie odczuwanie gniewu do niego.Możeszkontrolować każdą emocję, trzymając w cuglach swoje reakcje.Ilekroć ktoś cię28zirytuje, pomyśl o swoich celach.Myśl pozytywnie o samymsobie.Powiedz: Lubię się! Lubię się! Lubię się!" Nie możesz złościć się na innych, jeżeli wciąż będziesz utwierdzał się w akcepta-cji samego siebie.Zaangażuj się w bardzo pilne sprawy, żebyś niemiał czasu na złość lub inne negatywne emocje.Pomyśl, że nare-szcie jesteś wolny, ponieważ w każdej sytuacji potrafisz zapanować nad emocjami.Jakość twojego życia zależy od umiejętnegoposługiwania się wolnością.Mniej stresu jest równoznaczne zezwiększoną kreatywnością.Mniej stresu i świadoma kontrola nadreakcjami prowadzą do pewności siebie, poczucia własnejwartości, dumy z siebie, a na dłuższą metę kształtują osobowośćlidera i ułatwiają osiągnięcie szczytów w wybranej przez ciebiedziedzinie.Wykonaj również ćwiczenia ze strony 187.17Jesteś geniuszem!Czy spodobałoby ci się podwojenie własnych zdolności umy-słowych? Czy chciałbyś być dwukrotnie mądrzejszy, niż jesteś wtej chwili? Czy nie sądzisz, że znacznie ułatwiłoby ci to życie lubpomogło w pracy? Wiemy, że przeciętny człowiek wykorzystujetylko ułamek swojego potencjału umysłowego.Najbardziejdotyczy to najważniejszych obszarów potencjału, tzn.kreatywności i umiejętności rozwiązywania problemów.Zwolnijwięc hamulce swojego potencjału umysłowego.Właśnie terazosiągnęliśmy, jak to nazwał doktor Harlow Shapley zUniwersytetu w Harvardzie, wiek psychozoiczny, czyli złotywiek umysłu.W dzisiejszych czasach wiemy o ludzkiejinteligencji i kreatywności więcej niż kiedykolwiek wprzeszłości.Zdradzę ci teraz tajemnicę: jesteś geniuszem! Tak jest, potrafiszrozwiązać każdy problem, pokonać każdą przeszkodę, osiągnąćkażdy wyznaczony sobie cel, jeżeli tylko nauczysz się, jak tegodokonać.Twoje zdolności do nauki są nieograniczone.Einsteinstwierdził, że każde dziecko rodzi się geniuszem.Przychodzi naświat z godnymi pozazdroszczenia zdolnościami uczenia się i ob-serwowania świata.Podczas pierwszych dwóch lat życia maluchyuczą się koordynacji ponad 20 liter alfabetu.Rozwijają swójumysł W zadziwiającym tempie.Jeżeli przetestujemykreatywność dzieci w wieku dwóch do czterech lat, wnajwcześniejszym okresie, w którym jest to w ogóle możliwe,wówczas 95% osiągnie nadzwyczajne wyniki.Co dalej dzieje sięz dziećmi? Rosną i idą do szkoły.Jeżeli poddamy testom tę samągrupę po ukończeniu przeznich siedmiu lat, zaledwie 4% wykaże się nieprzeciętną kreatywno-ścią.Dlaczego? Ponieważ już nauczyły się łączyć punkty liniami,malować krowę na brązowo, a nie na niebiesko.Nauczyły się układania swoich myśli w szufladkach, potrafią podręcznikowo rozu-mować.Dowiedziały się, że nie wolno się wiercić, trzeba byćgrzecznym i nie naprzykrzać się otoczeniu.W szkole siedzą w rzędach, co z góry wyklucza naturalne w ich wieku poznawanie świa-ta w całym jego nieuporządkowaniu, przeszkadza w dotykaniuwszystkiego, co je zainteresuje, w końcu ogranicza ruchliwość.Mogą odzywać się tylko wywołane do odpowiedzi.Muszą podno-sić ręce, kiedy chcą odpowiadać lub wyjść z klasy.Nic dziwnegowięc, że dzieci szybko tracą posiadaną w kołysce kreatywność.Doktor Howard Gardner z Uniwersytetu w Harvardzie, autorksiążki Frames of Mind, zebrał rezultaty swoich badań nad ludzkąinteligencją.Jego zdaniem istnieje siedem różnych rodzajów inte-ligencji, ale tylko dwa z nich są testowane w szkole, a mianowicie:inteligencja werbalna, polegająca na umiejętności czytania, pisania imówienia, oraz inteligencja matematyczna - zdolność do rozumieniazależności pomiędzy liczbami, dodawania, odejmowania, mnożenia idzielenia.Ich przeważnie dotyczą szkolne testy.To samo możnapowiedzieć o testach inteligencji.Doktor Gardner zidentyfikował również inne rodzaje inteligencji.Trzecim jej rodzajem jest inteligencja wizualno-przestrzenna Toumiejętność myślenia formami trójwymiarowymi dzięki wyobrazni,na przykład projektowania budynków i posługiwania się kolorem.Zdolność ta jest nader ważna, ale nikt nie zajmuje się jej testowaniemw szkole.Nawet gdybyś był geniuszem w tej dziedzinie, w szkolenikt by tego nie zauważył! Czwarta to inteligencja muzycznawyrażająca się uzdolnieniami muzycznymi - do komponowania,śpiewu i tańca.Chyba żaden z rodzajów inteligencji na całym świecienie jest tak przydatny.Mozart mógł mieć słabe oceny w szkole, alejego muzyka była niepowtarzalna.Może i ty byłeś geniuszemmuzycznym, podczas gdy twoje zdolności werbalne lubmatematyczne plasowały cię poniżej średniej.Istnie-je równieżinteligencja kinetyczna - zdolność do efektywnego wy-korzystaniamożliwości ruchowych, uprawiania sportu, zręczność manualna iupodobanie do aktywności fizycznej
[ Pobierz całość w formacie PDF ]