[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Grupa ludzi prawdziwie zaangażowanych wrealizację wspólnej misji stanowi potężną siłę"9.Jest dosyć jasne, że najczęściej w firmach gwardziści są nieliczni, lojaliści stanowiąmniejszość, a najemnicy (i malkontenci) dominują.Prawdziwa sztuka polega na tym, abyprzekonać część najemników i lojalistów, że dana misja jest cenna, ma sens i może się stać149Krzysztof Obłój Strategia organizacjitakże ich marzeniem i aspiracją.Warunkiem koniecznym do realizacji tego celu jestwiarygodność kadry kierowniczej i całej firmy w kontekście realizowania misji firmy.Wiarygodność.Jest zadziwiające, jak wiele firm, które z dużym trudem, nakłademczasu i kosztów sformułowały swoje misje, prawie natychmiast potrafi udowodnić swoimpracownikom, że jest to pusty frazes, niewart papieru, na którym jest napisany, w zderzeniu ztwardymi realiami biznesu.Polski producent sprzętu medycznego jednocześnie rozpoczął wśród pracownikówkampanię na rzecz tworzenia (dobrowolnego) kół jakości i.zamontował kamery telewizyjnedo podglądu pracowników na liniach produkcyjnych.Widząc słabe efekty w tworzeniu kółjakości, menedżer firmy postanowił zatrudnić psychologa, aby ten wytłumaczył ludziom, żestały podgląd telewizyjny nie sygnalizuje bynajmniej braku zaufania do pracowników!Z kolei kierownictwo angielskiej sieci sprzedaży detalicznej sformułowało misję firmyjako lidera w obsłudze klienta.Kampania, propagująca tę misję wśród pracowników i popartawieloma szkoleniami i seminariami w całej organizacji, była prowadzona pod hasłem Traktuj klientów jak członków rodziny".Jednocześnie jednak specjalna grupa zadaniowapracowników ochrony wymyśliła i wdrożyła program pod kryptonimem Aap złodzieja".Wuzasadnieniu znaczenia programu pracownicy ochrony wykazali, że złodzieje kradną towaryo wartości 1% obrotu i skala zjawiska systematycznie rośnie.W celu eliminacji plagiklientów kradnących towar pracownicy ochrony zaproponowali specjalne nagrody pieniężnedla sprzedawców, którzy złapią złodzieja.Mimo iż oba programy były ewidentnie sprzeczneze sobą, ani dział szkoleń, ani ochrony nie chciały ustąpić i zrezygnować ze swoichpomysłów.W końcu wszyscy pracownicy otrzymali specjalny list, który wyjaśniał, żeklientów można jednocześnie traktować i jako członków rodziny, i jako potencjalnychzłodziei10.Kierownictwo General Motors zainicjowało w 1988 r.ogromną kampanię pod hasłem Pracownicy GM są dla nas najważniejsi.W trzy" lata pózniej GM ogłosiło zamiarzamknięcia 21 fabryk i zwolnienia 18% załogi.Można podać jeszcze wiele takich ponurych przykładów.Najpierw powstająszlachetne misje, a pózniej idą za tym niespójne z nimi działania albo pracowników, albokadry kierowniczej uzasadniane bieżącymi potrzebami i rzeczywistością rynkową.Nic dziwnego, że wyniki badań nad.użytecznością misji nie są specjalnieoptymistyczne.W dużych badaniach brytyjskich na pytanie o to, czy sformułowania misji iwartości firmy są tak naprawdę tylko sloganami, 6% respondentów odpowiedziało, żeabsolutnie tak, a 53% - że częściowo.W przypadku konfliktu między wartościami akrótkoterminowymi zyskami tylko 23% uznało, że wartości będą miały priorytet".I to jest fundamentalny problem dla naczelnej kadry kierowniczej.Misja firmy, razsformułowana, może się stać zarówno ogromnie pomocna, jak i niebezpieczna.Z jednejstrony, misja będzie prawdziwie pomocna przy realizacji strategii wtedy, gdy przynajmniejczęść pracowników uzna ją za własną.Z drugiej strony, misja staje się bardzo niebezpieczna,gdy swoim banalnym sformułowaniem lub brakiem realizacji podważa wiarygodność intencjikierownictwa.Gdy firma działa niezgodnie z duchem misji, szybko staje się ona papierowymśmieciem, a kierownictwo firmy - mało wiarygodnym partnerem dla pracowników iotoczenia.Jest tylko jeden sposób, aby misja spełniała swoją strategiczną rolę, będącwiarygodnym drogowskazem działania.Menedżerowie muszą pamiętać o dictum MahatmyGandhiego: Moje życie jest moją misją.Musisz obserwować jak żyję, jak jem, jak siedzę,mówię i jak się zachowuję.Suma wszystkich moich zachowań stanowi moją misję"Problemy z formułowaniem misjiOpracowanie misji jest tak odpowiedzialnym ruchem strategicznym, iż trzeba dobrzezdawać sobie sprawę z jego pułapek.Dobrą misję sformułować jest trudno, trzeba bowiem150Krzysztof Obłój Strategia organizacjipogodzić ze sobą trzy sprzeczności
[ Pobierz całość w formacie PDF ]